וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מערך שיקום ומרכז סיוע נפשי: צה"ל הציג מתקן כליאה חדש

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 17:55

אחרי שנים של ביקורת חריפה על בתי הכלא הצבאיים, שכללו תנאים פיזיים ירודים ויחס פוגע מצד הסגל, אירועי מרד וטיפול רפואי לקוי - אגף כוח האדם בצבא הציג את כלא "נווה צדק". המתקן המשודרג יחליף את כלא 4 ו-6, והוא יכול להכיל כאלף חיילים ו-300 אנשי צוות כליאה

בווידאו: הצצה ל"נווה צדק" - בסיס הכליאה החדש של צה"ל/צילום: דו"צ

אגף כוח האדם בצה"ל הציג השבוע מתקן כליאה חדש ומשופר במחנה בית ליד, שיחליף את כלא 4 וכלא 6. זאת, אחרי שנים של ביקורת חריפה על בתי הכלא הצבאיים, שכללו תנאים פיזיים ירודים, יחס פוגע מצד הסגל, אירועי מרד וכן תהליכי שיקום וטיפול רפואי לקויים. המתקן, שקיבל את השם נווה צדק, או כלא 10, יהיה הבסיס המרכזי עבור עריקים ומשתמטים בצה"ל.

השיפור בתנאים הפיזיים במתקן הכליאה החדש מורגש כבר במרחבי הכליאה שנבנו, עם 4.5 מטרים לכל חייל כלוא. ישנם מקלחת ושירותים, על פי חוק, ובכל אגף גם חדר אוכל וכיתת לימוד. בבסיס הכליאה ניתן לאכלס 940 כלואים.

גם במעטפת שמספק הכלא לאסירים חל שינוי. ברחבי בסיס הכליאה יש כ-300 אנשי סגל, בהם מפקדי כלואים, מפקדי מחלקות, מפקדי פלוגות ובעלי תפקידים נוספים בבסיס. כמו כן, נבנו מבנים עבור פלוגת קבלה לכלואים, בניין מפקדה ומתחם רווחה לסגל.

פתיחת בסיס כליאה "נווה צדק" 8 במרץ 2021. דובר צה"ל
בסיס הכליאה "נווה צדק"/דובר צה"ל

בבסיס הכליאה נבנה בית מלאכה בו עוסקים הכלואים במלאכות שונות על פי צרכי הצבא. הותקנו מעל ל-700 מצלמות בשטחים הציבוריים אותם מפעילים חמ"לים שונים. בצה"ל הסבירו כי בבסיס הכליאה יש "מרכז חוסן" הכולל מערך תנאי שירות, רפואה (כולל רפואת מומחים), בריאות הנפש ומערך גורמי חזרה לשירות תקין, המאבחן את הכלואים ונותן להם אפשרות חזרה לשירות והתאמה מדויקת לאופיים.

בסיס הכליאה מסווג לארבעה אגפים שונים הנקראים "מדרגים". במדרג א' ממוקמים חדרי משמר יחידתיים ובהם חיילים הכלואים עד 28 יום. מדובר בחיילים שביצעו עבירות קלות עד שלוש פעמים.

במדרג ב' מוצבים חדרי משמר עבור עצורים שעומדים בפני משפט או כלואים בגין עבירה רביעית קלה, ועד 28 ימי מחבוש. במדרג ג' ישנו בסיס כליאה עבור חיילים עצורים לפני משפט, אסירים או כלואים יותר מ-28 ימים, חייל שביצע עבירה חמישית ומעלה וחייל שביצע עבירת אלימות קשה.

במדרג ד' ממוקם שירות בתי הסוהר עבור חיילים אסירים שנשפטו לעונש של יותר משנה או אסירים אלימים במיוחד.

פתיחת בסיס כליאה "נווה צדק" 8 במרץ 2021. דובר צה"ל
כאלף כלואים ו-300 אנשי סגל. מתקן נווה צדק/דובר צה"ל
פתיחת בסיס כליאה "נווה צדק" 8 במרץ 2021. דובר צה"ל
מתקן נווה צדק/דובר צה"ל

כמו כן, הכלא מתחלק למספר פלוגות שונות. חמש פלוגות כליאה לגברים - שלוש פלוגות סגורות, פלוגת אוהלים לעבירות משמעת, אגף הבידוד וההפרדה - וכן פלוגת נשים מופרדת. הפלוגות מתחלקות לדרגות עבירה שונות. בכל פלוגה 20 תאים, שבעה כלואים בתא וסך הכל 140 כלואים בכל פלוגה. בפלוגת האוהלים ישנם 12 אוהלים ל-240 כלואים.

אחת המטרות של בסיס הכלא היא סיוע נפשי, והתאמת מענה אישי לצרכי הכלוא. לשם כך עוברים החיילים והמפקדים במתקן סדנאות לסגל הכליאה הכוללות איתור וטיפול בסימני מצוקה של כלואים. מטרה נוספת היא יצירת מענה חינוכי, הכולל סיוע בלימודי גמר תיכון, וסדנאות בהתאמה אישית לכל כלוא.

בצה"ל הדגישו שקיימת הפרדה מוחלטת בין נשים לגברים בבסיס הכליאה. בנוסף לכך הוחלט שתנועת הכלואים לבתי הדין הצבאיים תהיה מאובטחת ובלתי נצפית בעין עד לתאי המעצר בבית הדין ומתאי המעצר לאולמות. זאת, ללא קשר עין עם המשפחות, אלא באולם הדיונים בלבד.

פתיחת בסיס כליאה "נווה צדק" 8 במרץ 2021. דובר צה"ל
מתקן נווה צדק/דובר צה"ל

במסגרת הטכנולוגיה ששולבה בבניית הבסיס, בכל חמ"ל פלוגתי יש יכולת שליטה על התאורה, החשמל, טלוויזיות ומצלמות במעגל סגור ומרכז שליטה יחידתי מרכזי השולט על מתקני היחידה והשטחים הציבוריים.

באגף כוח האדם הציבו מטרות לסגל הכליאה וגורמי המקצוע במעטפת לסייע עם שחרורו של החייל מהכלא, ובניסיון למנוע בעיות בשילוב החוזר במסגרת היחידה הצבאית ולצמצם חזרה לכלא על עבירות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully