וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האישור לפעול מחדש: רק מחצית מהמסעדות ובתי הקפה ייפתחו היום

עודכן לאחרונה: 7.3.2021 / 8:52

היום תיערך הפתיחה הרחבה ביותר של המשק מאז פרוץ המגיפה, כאשר העסקים השונים יעבדו תחת התו הירוק והסגול, ואחריות אכיפת המגבלות תוטל על הבעלים. אך לאחר שהממשלה אישרה את התקנות רק ברגע האחרון ועם האתגר המשמעותי בגיוס עובדים - רבים מעדיפים שלא לפתוח את עסקיהם

פתיחת מסעדות בתל אביב, דצמבר 2020. ראובן קסטרו
רבים יפתחו את עסקיהם בהמשך השבוע או רק לאחר פסח. פתיחת המסעדות בתל אביב/ראובן קסטרו

שלב ההקלות השלישי והמשמעותי ביותר במתווה היציאה מהסגר נכנס הבוקר (ראשון) לתוקף. במסגרת המתווה - המסעדות, אולמות האירועים, בתי המלון והאטרקציות ייפתחו מחדש את שעריהם לקהל הרחב תחת מגבלות התו הסגול והירוק. מדובר בפתיחה הרחבה ביותר של המשק מאז פרוץ המגיפה, כאשר כל הענפים יהיו פתוחים יחד בו זמנית.

הענפים ששבים לפעילות יצטרכו להתאים את עצמם למגבלות התו הירוק, הראשון מסוגו בעולם, כשהאחריות על אכיפת המגבלות תהיה על בעלי העסקים. המתווה אמנם מאפשר פתיחה חלקית בלבד של המקומות והקושי לגייס עובדים הפך לאחד האתגרים המרכזיים, אולם בעלי עסקים רבים המשוועים לחזור לשגרה שהייתה לפני הקורונה מוכנים להתמודד עם הקשיים.

עם זאת, לצד בעלי העסקים שמרגישים הבוקר תחושת הקלה, ישנם כאלו שמרגישים אחרת. לאחר שהממשלה אישרה את התקנות רק במוצאי שבת, פחות מיממה מכניסתן לתוקף - רבים החליטו שלא לפתוח את עסקיהם הבוקר ולהמתין להמשך השבוע או לאחר חג פסח.

פתיחת מסעדות בתל אביב, דצמבר 2020. ראובן קסטרו
פתיחת המסעדות בתל אביב./ראובן קסטרו

בנוסף לבלבול שנוצר בעקבות ההחלטות שהתקבלו רק ברגע האחרון, משרד הבריאות הציע אמש להגדיל את המרחק בין השולחנות מ-1.5 מטרים ל-2.5 על מנת להקטין את תפוסת המסעדות - דבר שעורר את זעמם של המסעדנים.

ביום שבת בבוקר פנו חברי פורום ההסעדה בפניה דחופה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובה התריעו כי השינויים במתווה יפגעו בכדאיות הפתיחה. כמו כן, הם הביעו את תדהמתם מהעובדה שפחות מיממה לפני הפתיחה המתוכננת עדיין אין תקנות מאושרות, שכן על המסעדות להיערך מבחינת ההזמנות.

"לאור ההתנהלות המבישה והמזלזלת של ממשלתך כלפי ציבור היזמים בתעשייה, בכוונת היזמים בענף לא למלא יותר אחרי הנחיות הממשלה ולפעול על פי הסיכום הראשוני שהושג מול משרד הבריאות קרי 1.5 מטר מרחק בין השולחנות", נכתב בפנייה. לאחר הפשרה שהושגה - המרחק בין השולחנות במסעדה יעמוד על שני מטרים.

50,000 עובדים בחל"ת לא מעוניינים לחזור לעבוד

מנתוני איגוד המסעדות ובתי הקפה עולה כי רק מחצית מהעסקים בענף ייפתחו היום - חלק מהעסקים נערכים לפתוח בשבועיים הקרובים וחלק ייפתחו רק לאחר חג פסח.

מלבד העובדה ש-94 תקנות אושרו ברגע האחרון, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הקושי לגייס עובדים שנמצאים בחל"ת על חשבון המדינה עד סוף יוני. להארכת האיגוד, נכון להיום חסרים לענף 50,000 עובדים שנמצאים בחל"ת ולא מעוניינים לשוב לעבוד. לפני שבועיים שירות התעסוקה איפשר למעסיקים לדווח על העובדים שאינם מעוניינים לשוב לאותה העבודה שהיתה להם לפני היציאה לחל"ת, אך בפועל התוצאות לא נראות בשטח.

הכנות לקראת פתיחת מסעדות בתל אביב 3 במרץ 2021. אבלשום שושני, פלאש 90
"פחד שיסגרו אותנו שוב". הכנות לקראת פתיחת המסעדות/פלאש 90, אבלשום שושני

עידן ויצמן, הבעלים של איזי קפה, פותח הבוקר את העסק שלו שברחוב ארלוזורוב בתל אביב ברגשות מעורבים. חוסר הוודאות לגבי העתיד ממשיך לרחף מעל ויצמן, והגיוס המחודש של העובדים הפך עבורו לאתגר מרכזי.

"לפני הקורונה העסקנו 25 עובדים ועכשיו נפתח רק עם חמישה, לחצי יום", סיפר. "אני מקווה מאוד שבהמשך אצליח לחזור לפעילות מלאה ושלא יסגרו אותנו בקרוב. תהליך הפתיחה הוא סופר מורכב וסופר יקר. לצורך העניין, אני עוד לא פתחתי וכבר מתחיל להעסיק עובדים כדי להתניע את העסק ולהכשיר אותם. יש גם השקעה מרובה בציוד שלא הופעל במשך תקופה ארוכה, יש חלקים שהחלידו, המקררים לא עובדים. אז יש פחד לפתוח עסק, פחד שיסגרו אותנו שוב".

ויצמן אמר כי מעבר לסיוע שקיבל מהמדינה, הוא נאלץ לקחת הלוואות במאות אלפי שקלים. "אני אצטרך להחזיר אותן מתישהו, לא יודע איך", טען.

תקנות פתיחת המסעדות בעקבות הדיון הציבורי

לאחר הביקורת על מתווה הפתיחה של המסעדות, הוחלט לבסוף כי רק הישיבה בפנים תוגבל למחוסנים ומחלימים. כמו כן, תהיה הגבלת תפוסה של 75% ועד מאה איש בחללים הסגורים. הישיבה בחוץ, לעומת זאת, תתאפשר לציבור הרחב, גם היא תחת הגבלה של מאה סועדים. בין השולחנות יישמר מרחק של לפחות שני מטרים, עם סדרן ייעודי שיאכוף זאת.

הברים ייפתחו עם שמירת מרחק של שני מטרים ועם לפחות כיסא ריק אחד בין המבלים - למעט אלה שמתגוררים יחד.

פתיחת חנויות בקניון איילון לאחר הסגר השלישי, 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פתיחת קניון איילון לאחר הסגר השלישי./ראובן קסטרו

עולם האטרקציות גם הוא נפתח לאחר חודשים ארוכים של סגירה תחת מגבלות התו הירוק, כך שבשלב הראשון כניסת הילדים לא תותר. היום יתקיים דיון נוסף בנושא כדי לאפשר פתיחה של חלק מהן תחת מגבלות התו הסגול כדי לאפשר כניסת ילדים. יצויין כי חלק מהמקומות סגורים מזה שנה ברציפות, כאשר מדובר בעיקר במקומות שלא פועלים בחלל פתוח, כמו ג'ימבורי ועוד.

סיגל טייכטל, סמנכ"לית שיווק Ice Peaks - היכל הקרח של ישראל הממוקם בחולון, עדכנה כי "אנחנו נערכים לקיום בדיקות מהירות בכניסה להיכל, הבדיקות יאפשרו כניסה להיכל הקרח. אנחנו שומרים על הנחיות התו הירוק והיות והאטרקציות מיועדת לילדים שהם לא מחוסנים, אנחנו נערכים כך שנוכל להיפתח בימים הקרובים. אני מניחה שזה יהיה במהלך שבוע הבא. מדובר בבדיקות עם תשובות תוך עשר דקות. ההורים יצטרכו להגיע עם אישור מחלימים או מחסנים לפי התו הירוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully