וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרחב המשטרתי שמציב נשים בחזית הלחימה בפשיעה

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 17:17

מרחב איילון במחוז תל אביב הוא דוגמה מובהקת לעלייה במספר הקצינות הבכירות במשטרה. לכבוד יום האישה, שש מפקדות מספרות על הקושי של נשים לטפס בסולם הדרגות, היחס מהקולגות ומהחשודים, השינוי המגדרי בארגון וכיצד עובדים בסביבה "גברית"

ענת אביטל, סתיו לובין, מורן חדאד, זהרורית בר יהודה עצמון, טל רונס, ענת אשכנזי. שלומי גבאי
הקצינות הבכירות של מרחב איילון/שלומי גבאי

בחמש השנים האחרונות חל גידול של יותר מ-30% במספר הקצינות הבכירות במשטרת ישראל. למרות שעוד לא ראינו קצינה שהתמודדה לתפקיד המפכ"לית הראשונה, בשטח מספרן של הנשים בתפקידי מפתח ממשיך לצמוח.

מרחב איילון במחוז תל אביב הוא דוגמה מובהקת לכך. רוב תפקידי הפיקוד המרכזיים במרחב מאוישים על ידי נשים, שנמצאות בחזית הלחימה בפשיעה. מרחב איילון חולש על האזור הדמוגרפי של הערים בת ים, חולון ואזור. רק לאחרונה התנהלו במרחב כמה חקירות שעלו לכותרות, ובהן הנחת הרימון בבית משפחתו של שחקן הכדורגל עומר אצילי, פרשת ההתעללות בפעוטות במעון בחולון, והסרטונים של אלן מוריסון, תושב בת ים שהתעלל בכלב שלו באכזריות ותיעד זאת.

רפ"ק טל רונס. שלומי גבאי
"האישה נעצרת בכל לידה". רונס/שלומי גבאי

"אישה נעצרת בכל היריון ובכל לידה בניגוד לגבר שחוזר לעבודה", מספרת רב-פקד טל רונס, קצינת חקירות ומשפטנית במרחב איילון. "נשים צריכות להיות הרבה יותר נחושות וממוקדות אם הן רוצות להתקדם ולכן יש חשיבות עצומה למפקדים. בשנים האחרונות זכיתי למפקדים שלא הסתכלו על שעות המשרד שלי, אלא העריכו אותי נטו על פי התפוקה שלי".

רונס מוסיפה כי "יש לי שני תפקידים חשובים במשטרה, מבחינתי אני רואה בזה שליחות ועשיית צדק ומשהו טוב שאני יכולה לעשות, ויש גם התפקיד ההורי שלי שהוא לא פחות חשוב וזה מאוד מאתגר השילוב הזה בין שני הדברים".

רפ"ק ענת אשכנזי. שלומי גבאי
"יש דינמיקה שונה בין נשים, אין חיכוכים ואינטריגות". אשכנזי/שלומי גבאי

רב-פקד ענת אשכנזי, שמשמשת ראש לשכת שיטור וקהילה במרחב איילון ומפקדת על יחידות הסיור והשיטור העירוני, מתארת כי "בסבב האחרון של המינויים המרחב קיבל צביון נשי יותר כשקצינות מונו לתפקידי מפתח".

לדברי אשכנזי, "יש דינמיקה שונה בין נשים, אין חיכוכים ואינטריגות. יש ויכוחים מקצועיים אבל יש משהו זורם בדינמיקה בעבודה בינינו ואני מרגישה את ההבדל. רוב השנים שלי במשטרה עבדתי עם גברים. הדינמיקה הנשית שונה, רגועה יותר, אין הרבה אגו וכוחנות בהשוואה לעבודה עם גברים".

רפ"ק זהרורית בר יהודה עצמון. שלומי גבאי
מפקדת על 11 חוקרות וחוקרים. בר יהודה עציון/שלומי גבאי

רב-פקד זהרירה בר יהודה עציון מכהנת כראש מחלק משפחה במרחב איילון, שמטפל בעבירות קשות של אלימות במשפחה, אלימות נגד חסרי ישע ועבירות מין. היא מכהנת בתפקיד בחצי השנה האחרונה, ומשרתת 11 שנים במשטרה. סגנה הוא גבר והיא וצוות הפקודים שלה מונה 11 חוקרות וחוקרים.

"יש לי שני ילדים וכשאני בבית אני מנתקת את עצמי מהדברים שאני נחשפת אליהם במשטרה", היא מספרת. "אני מתעסקת נטו בראיות ובמה שמונח לפני, אין ברירה אחרת. בתיקים של עבירות מין ועבירות כלפי חסרי ישע אני אעשה את המאמץ האדיר, איפה שאני חושבת שיש צורך, כדי למצות את התיק, לשם אני מנתבת את ההשפעה של המקרים הקשים שמגיעים אליי. אני עובדת באופן צמוד עם מרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אנחנו בקשר שבועי".

על הטיפול בעבירות מין אומרת בר יהודה עציון כי "אני מקבלת פידבקים מדהימים מהשטח. הם חשים בשינוי מאז שנכנסתי לתפקיד. אמרו לי שמרגישים שיש יותר קשב לנושא, רצון ומאמץ מעבר להגיע לחקר האמת ולראיה הצלחות הפענוח שהיו פה בתיקי עבירות מין. התפקיד הזה שינה אותי, אין ספק, זה בלתי נמנע אבל אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, כנראה שלא הייתי יכולה לעבוד בעבודה משרדית של 8:00 עד 17:00".

עבודה ללא אגו

רב-פקד מורן חדאד, ראש מחלק פשעים במרחב איילון, מתארת את השינויים שעברה המשטרה בשנים האחרונות בתחום השוויון המגדרי. "המשטרה עברה שינוי משמעותי, אנחנו רואים יותר ויותר נשים בתפקידי מפתח. הייתה לנו כאן מפקדת מרחב, יש מפקדות תחנות משטרה, מה שלא היה בעבר והיום רואים יותר".

במחלק פשעים עוסקים בעבירות קשות של שוד, ירי וסמים, וחדאד מכהנת כראש המחלק זה שלוש שנים. "האינטראקציה שלי עם החשודים כאישה היא מעט שונה", היא מודה. "יש מדי פעם מבטים מוזרים לעברי אבל היו גם מקרים שזה שיחק לטובתי. באחד מהם באירוע שוד אלים של קשיש שיצא מקניות לשבת, הגיע חשוד וחבט בו בצורה נוראית. האירוע הזה ממש נחרט לי בזיכרון. אני חושבת שכשאנחנו מגיעות לזירות פליליות יש משהו אחר שאנחנו מביאות. עבודה ללא אגו, רוך, אינטליגנציה רגשית. הקשיש לא רצה להתלונן וסירב לשתף איתנו פעולה. הפעלתי את כל היכולות שלי כדי לבנות איתו אמון וללוות אותו עד שיגיש תלונה שתביא למיצוי הדין עם העבריין ששדד אותו".

רפ"ק מורן חדאד. שלומי גבאי
"יש מדי פעם מבטים מוזרים לעברי". חדאד/שלומי גבאי

על השילוב בין חיי המשפחה לעבודה התובענית במשטרה מספרת חדאד כי "מפקד המחוז הנכנס ניצב עמי אשד דיבר על האיזון בין המשפחה לעבודה, על קידום נשים וביצוע התאמות לתפקידים כך שיהיה ניתן לשלב את העבודה במקביל לעבודה במשרה מלאה כאימא. אני אימא לשני ילדים קטנים. מפקד המרחב שלנו לא עובר בשעות הערב ובודק מי יצאה הביתה מוקדם, אף אחד לא עומד לנו כאן עם סטופר מתי אנחנו מגיעות ומתי אנחנו הולכות. יש גמישות וסומכים עלינו".

רפ"ק סתיו לובין. שלומי גבאי
"החשודים מסתכלים על הדרגה, לא על המגדר". לובין/שלומי גבאי

רב-פקד סתיו לובין אחראית במרחב איילון על תחום עבירות האלימות הקשות. לדבריה, "אני לא מרגישה הבדל ביחס של חשודים אליי כאישה, לדעתי מסתכלים יותר על דרגה יותר מאשר על המגדר".

בין היתר לובין חקרה את הגבר מבת ים שתיעד את ההתעללות בכלבו בצורה קשה. "אני אוהבת בעלי חיים ויש לי כלב בבית, זה פגש אותי במישור האישי", היא משתפת. "כלב זה יצור שהוא חסר ישע ואנחנו מטפלים במקרים ההלו בחומרה רבה. אני אימא לילדים, אני חשופה אולי יותר מכל אחד לאלימות שמשתוללת ברחוב. הילדים שלי קטנים, בני עשר וחמש. כשהם היו קטנים יותר ולא דיברו וחקרנו את סיפורי ההתעללויות בפעוטונים שהיו במרחב איילון, זה בהחלט תפס אותי. היום הם כבר גדולים יותר ויכולים לדבר ולספר כך שאני רגועה יותר".

על התדמית המאצ'ואיסטית שהייתה למשטרת ישראל במשך שנים רבות אומרת לובין כי "זה עדיין ארגון גברי אבל המשטרה מעריכה נשים שיש להן יכולות ומוטיבציה להתקדם ולתרום, ואני מרגישה שסביבת העבודה שלי בטוחה. מעולם לא נתקלתי בהטרדה מינית או הערות סקסיסטיות".

רונס מצטרפת לדבריה של לובין ואומרת כי "אני מעולם לא הוטרדתי מינית במשטרה וגם לא שמעתי או ראיתי מישהי מהסביבה הקרובה שעובדת איתי שעברה הטרדה".

רפ'ק ענת אביטל. שלומי גבאי
"יש משהו אחר באינטראקציה בין נשים". אביטל/שלומי גבאי

רב-פקד ענת אביטל משמשת ראש צוות חקירות מיוחד שאמון על חקירות של פשיעה חמורה, כגון רצח או אלימות קשה, במרחב איילון. אביטל עמדה בראש צוות החקירה שפענח את הנחת הרימון בבית הוריו של אצילי וניסיונות הסחיטה שהפעילו עליו. כל מקרי הרצח שהתרחשו במרחב איילון בשנה האחרונה, עברו תחת ידיה.

"בעבר טיפלתי בתיקי אונס קשים שבאחד מהם האישה הייתה נכה לצמיתות", מספרת אביטל. "אנסו אותה וביצעו בה מעשים מגונים. האישה הזו לא רצתה להגיש תלונה בשום אופן. קשה מאוד לנהל תיק מעצר כזה ללא שיתוף פעולה של המתלוננת, היא מאוד התביישה להתלונן וניסתה להדחיק את מה שעברה. לי היה ברור שאנחנו לא נרד מזה ונעשה הכול כדי לסגור מעגל ולמצות את הדין עם מי שפגע בה. הבנתי שכראש צוות החקירה אני צריכה לדבר עם הקורבן ולשכנע אותה לשתף איתנו פעולה. נתתי לה את הטלפון שלי וליוויתי אותה עד שהשתכנעה להתלונן. יש משהו אחר באינטראקציה בין נשים".

"לא היית רוצה להיתקל בקצינות כשהן צריכות להיות נוקשות"

ניצב משנה יגל פינק, מפקד מרחב איילון במשטרה, אומר כי זהות המגדר של הקצינים לא משחקת תפקיד עבורו. לדברי פינק, "כל זמן שהעבודה נעשית לא אכפת לי מתי בדיוק הקצינה מגיעה או הולכת. לפעמים אני קולט שקצינות מתגוננות כשאני שואל איך הן מגיעות בבוקר, והסברתי שלהיפך, אני לא רוצה שלילדים שלהן לא תהיה אימא בבוקר ושהן יגיעו בלחץ לעבודה. כל זמן שהדברים נעשים אני לא עומד עם הסטופר".

פינק מסכים כי "לנשים יש פחות אגו, יותר קל לעבוד מולן. לא היית רוצה להיתקל בקצינות האלה כשהן צריכות להיות נוקשות. יש להן יכולות מדהימות לפצח נחקרים ויש להן הישגים יוצאים מן הכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully