וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיום ראשון: אלף אזרחים ישובו מדי יום, חשש מעיכובים בכניסה לישראל

עודכן לאחרונה: 4.3.2021 / 22:19

בשבוע הבא תיכנס לתוקף ההחלטה המאפשרת נחיתת ישראלים בהתאם למכסה, שהוגבלה ע"י השרה רגב. בחברות התעופה מעידים על עלייה בתפוסה, אך ברשות שדות התעופה טוענים כי הדבר מתאזן עם ביקושים נמוכים מצד החברות הזרות. בנתב"ג נערכים לסרבול אפשרי בשל פיילוט הצמיד האלקטרוני

בווידאו: נוסעים נחתו בנתב"ג וחוברו לצמיד אלקטרוני/צילום: ניב אהרונסון ורויטרס

החל מיום ראשון הקרוב צפוי נמל התעופה בן גוריון לקלוט אלף ישראלים מדי יום, זאת בתום תקופה בהם השמיים היו סגורים מחשש לחדירת מוטציות ולהתפשטות התחלואה. לאחר שהקבינט החליט לצמצם את פעילות ועדת החריגים, ברשות שדות התעופה נערכים לכניסתם של רבים, שחזרתם ארצה נמנעה עד כה.

מכסת אלף הנוסעים היומית מהווה זינוק בכמות הנכנסים בהשוואה לתקופה האחרונה. כך למשל, על פי רשות האוכלוסין מספר הנכנסים לישראל בשלושת הימים הראשונים של חודש מרץ היה 1,907 בני אדם בסך הכול. בחודש פברואר נכנסו בממוצע 603 איש מדי יום. עם זאת, מדובר במספר נמוך בהרבה מהממוצע בחודשים שקדמו לצמצום הטיסות בחודש ינואר.

עיקרי ההחלטה

  • תתאפשר כניסה של 3,000 ישראלים כל יום דרך נתב"ג החל מיום ראשון
  • השבים מחו"ל יחוייבו בבידוד ביתי מלבד מחוסנים ומחלימים
  • מלוניות בידוד יופעלו לטובת אזרחים שאינם יכולים לקיים בידוד ביתי
  • תתועדף אכיפת הבידוד בקרב השבים מחו"ל על פני אכיפה בציבור הכללי
  • תוקצה תוספת של 660 פקחים עובדי מדינה למשטרה לטובת אכיפת בידוד
  • יקודמו אמצעים טכנולוגיים נוספים כמו אפליקציית מעקב בהסכמה לשבים מחו"ל
  • אזרחים מחוסנים יוכלו לצאת מישראל ללא מגבלה
  • ועדת החריגים תצומצם משמעותית ורוב פעילותה תבוטל
נתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
אלף ישראלים מדי יום. נתב"ג/ראובן קסטרו

לפי שעה, אין קריטריון ברור בנוגע לקביעת זהות הנכללים במכסה היומית. אם בעבר הפנייה לוועדת החריגים הייתה על בסיס אינדיבידואלי, הפעם הדבר ייקבע בהתאם להיקף הטיסות הנכנסות. ולמרות זאת, ברשות שדות התעופה לא צופים בעייתיות, שכן מניין הנכנסים היומי עומד במכסה, ועל בסיס בקשות חברות התעופה ניתן להסיק כי "צוואר בקבוק" בנתב"ג אינו נראה באופק. הסיבה לכך נעוצה בכך שרק חמישה יעדים אושרו להגעת והמראת נוסעים, והתפוסה במטוסים עומדת לכל היותר על 60%.

גורם אחר שעלול להשפיע על הפעילות בנתב"ג הוא פיילוט הצמיד האלקטרוני, אותו מבקשים במשרד הבריאות להצמיד לשבים מחו"ל שאינם מעוניינים לשהות בבידוד במלונית. תהליך מתן הצמידים צפוי להאריך את שהות הנוסעים בטרמינל, שכעת מוערך בכ-15 דקות לנוסע. עם נחיתתם, הנוסעים הנדרשים לבצע בדיקות קורונה לצד החתמת הדרכונים, יצטרכו לעבור כעת תשאול נוסף בנוגע להעברתם למלונית או לשימוש בצמיד. המשמעות של אלו היא הצורך בשינויים בריווח ולוחות הזמנים של הטיסות כדי לווסת את קצב הנכנסים. זאת ועוד, ממשרד הבריאות טרם נמסר מידע על כמות הצמידים שיוענקו, מה שעלול לסרבל עוד יותר את התהליך.

עמדות חלוקת הצמיד האלקטרוני, נתב"ג, 1 במרץ 2021. קינן כהן
תהליך מתן הצמידים צפוי להאריך את ההמתנה בטרמינל. עמדות חלוקת הצמיד, השבוע/קינן כהן

מחברות התעופה הישראליות ישראייר וארקיע נמסר כי להחלטת הממשלה למתווה הכניסות החדש הייתה השפעה משמעותית על הביקוש, והן דיווחו למשרד התחבורה על העלייה בכמות הטיסות על מנת לקבל יותר הקצאות ("סלוטים") להבאת נוסעים לישראל. בחברת ארקיע אומרים כי רוב הטיסות כבר כמעט מלאות בהתאם לתפוסה המותרת, וכי החברה תפעיל בשבוע הבא טיסות לכל היעדים האירופים המאושרים; פריז, קייב, לונדון ופרנקפורט. חברת ישראייר תפעיל טיסות מפרנקפורט, לונדון ופריז. לפי המידע המצוי ברשות שדות התעופה, הביקוש הגבוה מתאזן מול מיעוט ביקושים לאישורי כניסה מחברות התעופה הזרות, ובכך תהיה עמידה במכסת אלף הנכנסים.

החלטת הקבינט הראשונית שהתקבלה מוקדם יותר השבוע קבע כי מדי יום יוכלו 3,000 אזרחים להיכנס לישראל. זאת, לאחר שוועדת החריגים ספגה ביקורת בנוגע לאופן עבודתה, ובצל הבחירות המתקרבות והצורך לאפשר לכל אזרחי ישראלי לממש את זכות ההצבעה. למרות זאת, שרת התחבורה מירי רגב הגבילה בשלב ראשון את מכסת הנכנסים לאלף ביום. במשרד התחבורה הצהירו כי המהלך בא "על מנת לוודא את אפקטיביות האכיפה", אולם ניתן להעריך כי גם היקף הצמידים המוגבל עמד במכלול הנסיבות להחלטת המשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully