וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמות החיסונים של אירופה: איטליה עצרה משלוח של אסטרהזניקה לאוסטרליה

לבקשת הממשלה ברומא, הנציבות האירופית בלמה יצוא של 250 אלף מנות של החברה שאינה עומדת ביעדי האספקה שלה למדינות הגוש. "איטליה שלחה מסר ברור - חייבים לכבד חוזים"

בווידאו: השר ההמונה על החיסונים בבריטניה מסיע דאגה מהמוטציה הברזילאית/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איטליה חסמה היום (חמישי) יצוא של 250 אלף מנות חיסוני קורונה של אסטרהזניקה ואוקספורד לאוסטרליה ברקע הסלמת המחלוקת בין האיחוד האירופי לבין החברה. זו הייתה התערבות ראשונה מסוגה באמצעות מנגנון הייצוא השנוי במחלוקת של הנציבות האירופית, שתמכה בממשלה ברומא. הנציבות מתעקשת כי אין בכוונתה להטיל איסור על יצוא חיסונים, על רקע החשש שהגוש נוקט גישה פרוטקציוניסטית בשל המחסור שממנו הוא סובל.

המנגנון הוקם אחרי שאסטרהזניקה הודיעה שהיא לא תעמוד ביעדי האספקה שלה לאיחוד האירופי לרבעון הראשון של השנה, בשל בעיות ייצור באחד ממתקניה בגוש. מדינות האיחוד חששו שחיסונים המיוצרים בתוך הגוש יסופקו לבריטניה, שפרשה ממנו סופית בתחילת השנה.

נשיאת הנציבות, אורסולה פון דר ליין, הבטיחה ל-27 מנהיגי האיחוד בשיחות פרטיות במהלך פסגה שקיימו בשבוע שעבר כי הגוש ימנע יצוא של חיסוני קורונה במקרים שבהם הספקיות לא עומדות בהתחייבויותיהן. לאסטרהזניקה יש מפעלי ייצור בבלגיה, הולנד, גרמניה ובאיטליה, ואוסטרליה רכשה 53 מיליון מנות ממנה. היתרון של החיסון הזה הוא היכולת לאחסן אותו בתנאי קירור רגילים ולא במקפיאים.

מנת חיסון נגד נגיף הקורונה של חברת אסטרה זנקה בבית חולים סמוך לרומא, איטליה 11 בפברואר 2021. AP
באירופה רושפים על החברה. מנת חיסון של אסטרהזניקה באיטליה/AP

איטליה היא המדינה הראשונה באיחוד המביעה התנגדות לבקשת יצוא, אחרי שכ-150 כאלו אושרו על ידי בריסל מאז הקמת המנגנון. האספקה של אסטרהזניקה לאיטליה בשבוע שעבר הייתה בין 10% ל-15% קטנה מהמצופה, אך החברה מתעקשת כי היא תעמוד בהתחייבות שלה לספק 4.2 מיליון מנות למדינה במהלך הרבעון הראשון של השנה.

מנגנון הפיקוח על היצוא ספג ביקורת על כך שהוא מכביד את ההליך הבירוקרטי שבייצור ואספקת החיסונים ברחבי אירופה. התסכול הזה הוביל את אוסטריה ודנמרק לחפש שיתוף פעולה עם ישראל מחוץ למסגרת האיחוד.

"איטליה שלחה מסר ברור לאסטרהזניקה: חייבים לכבד חוזים", אמר דיפלומט אירופי על המהלך של ממשלת איטליה החדשה, בהנהגת מריו דראגי, לשעבר נגיד הבנק המרכזי של אירופה. "אספקת החיסונים שלה לאיחוד האירופי תהיה קטנה ב-60 מיליון מנות ברבעון הראשון, מה שמעמיד בסכנה את חייהם של 30 מיליון אזרחים של האיחוד האירופי", הוסיף. לדבריו, היה זה "צעד חצוף" מצדה של אסטרהזניקה, וכי איטליה צדקה כשעצרה את המהלך.

קצב החיסונים באיטליה, שבה חיים כ-60 מיליון איש, איטי במיוחד: רק כמיליון וחצי התחסנו בשתי מנות, מתוך 4.6 מיליון שקיבלו לפחות מנה אחת. דראגי רוצה להגיע ליד של 56 מיליון חיסונים עד יוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully