וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניית המכשול התת-קרקעי בגבול הרצועה הושלמה, ובצה"ל נערכים למאזן החדש

עודכן לאחרונה: 4.3.2021 / 17:42

פיקוד הדרום הציג ליחידות השדה בצה"ל את האמצעים והאסטרטגיה החדשה שיאפיינו את סבב הלחימה הבא ברצועה, נוכח סיום בניית המכשול. בין השאר, צה"ל צפוי להתמקד בהרס רבי קומות, המשמשים בשנים האחרונות את ארגוני הטרור לחמ"לים והחזקת אמצעי לחימה

בווידאו: פיקוד הדרום מציג את האסטרטגיה ואמצעי הלחימה ליום שאחרי השלמת המכשול התת-קרקעי בגבול עזה/צילום: דו"צ

בתום ארבע שנות בנייה, מערכת הביטחון השלימה בשבוע שעבר את הקמת המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה באורך של כ-60 ק"מ, שנועד לספק הגנה מפני איום המנהרות של חמאס. הדבר נודע במסגרת יום עיון שהתקיים במרכז לאימוני יבשה בצה"ל, בו הוצגו ליחידות הקרביות היכולות ותפיסות לחימה חדשות, המותאמות למאזן החדש שעתיד להיווצר בגבול. מלבד המכשול התת-קרקעי, הושלמה גם 81% מהגדר העילית בגבול.

לצד עבודות ההקמה, אוגדת עזה קיימה מספר תרגילים בהם נבחנו אותן תפיסות חדשות. בהנחיית הרמטכ"ל, אוחדו תכניות ההגנה בזירות השונות בצפון ובדרום תחת היגיון ועולם מושגים אחד על מנת להקל על הכוחות המתאמנים ולהעלות את רמת הכשירות לאירועי קיצון.

יום העיון התקיים כשבועיים לקראת סיום כהונתו של אלוף הרצי הלוי כמפקד פיקוד הדרום. זמן קצר לקראת תחילת תהליך החפיפה לתפקיד סגן הרמטכ"ל והעברת המושכות לתת-אלוף אליעזר טולדנו, הוא הציג במהלך יום העיון שזכה לכינוי "קפיץ דרוך" את היכולות והתפיסות החדשות שישמשו את פיקוד הדרום עם השלמת הבינוי. על חלקן כבר נודע בשבוע שעבר, במהלך האימון של חטיבת הנח"ל בפיקודו של אלוף-משנה ישראל שומר.

העבודות להקמת המכשול העילי בגבול רצועת עזה. משרד הביטחון, אתר רשמי
הבנייה הושלמה. הקמת הגדר העילית בגבול רצועת עזה ב-2019/אתר רשמי, משרד הביטחון

מוקד תשומת הלב הייתה ונותרה רצועת עזה. במובן מסוים, השינויים והיכולות שהוצגו ליחידות הלוחמות הם פירות עמלו של אלוף הלוי בפיקוד הדרום. לפי גורמים בפיקוד, התכנית שלו כוללת שימוש באמצעי לחימה חדשים ומפתיעים לצורך לחימה בארגוני הטרור ופגיעה ביכולות הליבה שלהם: אמצעי הפיקוד והשליטה, עולם המנהור, רקטות, טילים וכוחות עתודה.

במסגרת יום עיון ליחידות השדה בשם ״קפיץ דרוך״, הוצגו  במרכז לאימוני יבשה שיטות ותפיסות לחימה חדשות. דובר צה"ל
אסטרטגייה חדשה לרצועה. מתוך יום העיון "קפיץ דרוך"/דובר צה"ל

שינוי תפיסה העיקרי הוא התמקדות בהרס רבי קומות ותשתיות טרור. לפי הערכות בפיקוד הדרום, עיקר אמצעי הלחימה והחמ"לים של ארגוני הטרור בעזה נבנו באותם בניינים - אותם יידרשו בצה"ל למוטט. בהתאם לכך, הסבב הבא יהיה רווי הרס.

כמו כן, גרף התרגילים והאימונים בפיקוד הדרום, אותו סינכרן קצין האג"מ הפיקודי, אלוף-משנה מני ליברטי, התממש כמעט במלואו למרות משבר הקורונה, ההגבלות של חיל הרפואה ומשימות פעילות הביטחון השוטף הרבות.

מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי בחדר המצב והשליטה של פיקוד הדרום במהלך התקיפה בעזה , 11 בנובמבר 2019. דובר צה"ל
מסיים את תפקידו בעוד כשבועיים. הלוי/דובר צה"ל

לפי הערכות בצה"ל הסכמי השלום עם מדינות ערביות סוניות ונרמול היחסים עם מדינות נוספות יביא ללחץ מרסן על הפלסטינים, אך נוכח המצב השברירי הנובע מבעיות כלכליות חריפות נערך צה"ל לתרחישי קיצון.

אמנם בשנת 2020 פיקד האלוף הלוי על יום קרב אחד בלבד בעזה לעומת 22 ימי קרב בשנים 2019-2018 אך המתח נותר באוויר נוכח משבר הקורונה, המצב הכלכלי שמחריף, והאטה בתהליך ההסדרה בגלל אי התקדמות במשא ומתן על השבויים והנעדרים.

אל"מ מני ליברטי בתרגיל וביקורת פתע מטכ"ליים בגזרת פיקוד הצפון יוני 2017. דובר צה"ל
סנכרן את גרף האימונים. ליברטי/דובר צה"ל

בזירה אחרת, בגבול מצרים, המשיכו השנה הברחות סמים. מספר מקרי ההברחות בשנת 2020 היה דומה לשנת 2019, אך היקף ההצלחות פחת בעשרות אחוזים עקב פעילות משולבת של משטרת ישראל וצה"ל. בגבול ירדן ממשיכות הברחות הסמים, ונרשמה גם עלייה במספר ניסיונות ההסתננות - אך בצה"ל הבהירו כי כולם נתפסים ואין מקרי חדירה לשטח ישראל בזכות טכנולוגיה ואמצעי איסוף שמסייעים לשיפור ההגנה במרחב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully