וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלוף שסומן כמחליפו של כוכבי: סגן הרמטכ"ל הבא הוא ההיפך ממפקדו

17.11.2020 / 10:24

בכירים בצה"ל העריכו כי ההכרזה על מינויו של הרצי הלוי לסגנו של הרמטכ"ל סוללת את דרכו לתפקיד הרמטכ"ל. מפקד פיקוד דרום ידוע כקצין שלא אוהב מהפכות קיצוניות, בניגוד לכוכבי. למתח בין השניים תוסיף העובדה שבמטכ"ל רווחת הדעה שכוכבי העדיף את סטריק על פניו

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

המינוי של מפקד פיקוד דרום אלוף הרצי הלוי לתפקיד סגן הרמטכ"ל היה טבעי למרות שמולו התמודד אלוף ותיק כמו מפקד זרוע היבשה יואל סטריק. בכירים בצבא העריכו כי למעשה מינה שר הביטחון בני גנץ את הרמטכ"ל ה-23. לרוב, כשממונה סגן בעל השפעה וניסיון מרובים בחצי השני של כהונת רמטכ"ל, הוא מאפיל גם על דמותו של הרמטכ"ל המכהן ולכך יש השפעה גדולה. רא"ל אביב כוכבי מכיר את התחושה הזו מימיו כסגנו של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט.

יש רגע שבו צמרת הצבא מבינה כי סגן הרמטכ"ל הנכנס הוא הדבר הבא ומפנה אליו את תשומת הלב. למתח בין השניים תוסיף העובדה שבמטה הכללי רווחת ההערכה שכוכבי העדיף את סטריק על פניו של הלוי. האחרון לא נחשב לאלוף שגרתי ופנקס השירות שלו עמוס מאוד והוא התקדם ללא קיצורי דרך. הלוי מוגדר בצבא כמערכתי, ללא אויבים אבל גם ללא "קליקות".

אביב כוכבי והרצי הלוי. דובר צה"ל
כוכבי מכיר את התחושה מימיו כסגנו של איזנקוט. הלוי וכוכבי/דובר צה"ל

הלוי, בן למשפחה ירושלמית שורשית, למד בתיכון דתי תורני ובראשית דרכו הצבאית התנדב לצנחנים. שם בלט מאוד ועבר לסיירת מטכ"ל והוביל מבצעים מסווגים בעומק שטח אויב. לא ברור עד היום אם "היחידה" עיצבה אותו או שתמיד היה כזה אבל הרצי מצטייר בתודעה הצבאית כמטכ"ליסט קלאסי. שקט ולרוב גם מופנם.

בהמשך השתתף במבצע החטיפה מלבנון של מוסטפא דיראני ובחילוץ הכושל של החייל החטוף נחשון וקסמן. הוא פיקד על סיירת מטכ"ל במבצע "חומת מגן" וברצף של מבצעים מיוחדים. במעלה הדרך פיקד על החטיבה המרחבית מנשה וחזר לחטיבת הצנחנים הפעם כמח"ט. המעבר לא היה חלק אך מהר מאוד התגלתה עוצמתו כשפיקד על החטיבה האדומה במבצע "עופרת יצוקה".

בהמשך מילא הלוי תפקיד בכיר באמ"ן ולאחר מכן פיקד על עוצבת הגליל בפיקוד הצפון. עם סיום תפקידו ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות אותו למזכיר הצבאי אך הרמטכ"ל דאז בני גנץ התנגד, וטען כי הוא כבר מונה למפקד קורס פו"ם (פיקוד ומטה) ובמקומו שיבץ לתפקיד את סגן הרמטכ"ל הנוכחי אלוף איל זמיר.

תחנות בדרכו של הרצי הלוי

  • 1993-1991 - מפקד פלוגת "עורב" של חטיבת הצנחנים
  • 2001-1993 - תפקידי פיקוד בסיירת מטכ"ל
  • 2004-2001 - מפקד סיירת מטכ"ל
  • 2007-2005 - מפקד החטיבה המרחבית "מנשה"
  • 2009-2007 - מפקד חטיבת הצנחנים
  • 2011-2009 - ראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין
  • 2013-2011 - מפקד עוצבת "הגליל"
  • 2014-2013 - מפקד המכללה לפיקוד ומטה
  • 2018-2014 - ראש אגף המודיעין
  • 2020-2018 - מפקד פיקוד הדרום
מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי בחדר המצב והשליטה של פיקוד הדרום במהלך התקיפה בעזה , 11 בנובמבר 2019. דובר צה"ל
פיקד על הזירה הנפיצה ביותר. הלוי בפיקוד הדרום/דובר צה"ל

בשנת 2014 הוא מונה לראש אמ"ן. הסקירות המודיעיניות שלו בתוך הצבא ומחוצה לו היו מאוד אטרקטיביות. "הוא סוקר בחסד עליון. מהטובים ששמעתי אי פעם", אמר עליו קצין בכיר לשעבר שישב סביב שולחנו ברגעים קריטיים. "הוא יורד לפרטים, יסודי, יודע לארוז את המציאות בצורה בהירה וקלה להבנה, ולרוב יודע להציג את דעת המערכת ולא רק את דעתו בניגוד לאחרים במעמדו".

לא כל הכהונה כראש אמ"ן עבר באופן חלק והפיצוץ הרועם התרחש דווקא בצמרת האגף כשהגיע לחילוקי דעות מהותיים עם ראש חטיבת המחקר תא"ל אלי בן מאיר שהסתיים בבקשה של האחרון לסיים את תפקידו ולפרוש מהצבא.

לאחר מכן מונה הרצי למפקד פיקוד הדרום המתוח, אליו הביא את אופיו הרגוע והנעים אך החד והיצירתי. אם צריך לארוז את הכהונה של הלוי עד כה בזירה הכי נפיצה של צה"ל יש לסכם אותה דרך ההכנות שלו למלחמה. "הוא ביצע חריש עמוק בתכניות האופרטיביות וברמת המוכנות של היחידות למערכה רחבה מול חמאס. לא נעים להגיד אבל המודל שלו הועתק על ידי אלופים אחרים במטכ"ל", אומרים עליו קציני מילואים בכירים בפיקוד הדרום, "הוא לא פזיז. הוא לא חושב מהבטן. הוא מאוד שקול".

אלוף פיקוד הדרום, הרצי הלוי בכנס הבין - לאומי של הפרקליטות הצבאית בנושא דיני לחימה במלון דניאל, הרצליה 28 במאי 2019. ראובן קסטרו
"המודל שלו הועתק על ידי אלופים אחרים במטכ"ל". הלוי/ראובן קסטרו

הניסיון להדביק לו "תקיפת דיונות" בתגובה לשיגורי הרקטות עושה עוול גדול למכונת התקיפה האדירה שהוא הקים בפיקוד. לא רק כמות גדולה של מטרות שהצטברו מאז שהגיע אלא גם יכולת תקיפה בפרק זמן קצר מאוד".

הזמן עד לתפקיד הבא כסגן הרמטכ"ל יעבור באיטיות תחת מתח גבוה בו נמצא הפיקוד כולו בעיקר בגלל הגלים שמייצרת רצועת עזה ללא קשר לתקופה. לפי הערכות בקרוב מאוד ימונה לו מחליף בפיקוד הדרום ויש שורה של מתמודדים. לאחר מכן יתחיל בחפיפה ויכנס לקומה ה-14 בניין המטכ"ל.

הלוי ידוע כקצין מאוד ביקורתי שלא אוהב מהפכות קיצוניות והרמטכ"ל בדיוק ההיפך. יהיה מעניין מאוד לראות כיצד השניים מסתדרים. לדוגמה, כוכבי הצליח להעלים את איל זמיר כסגנו עד לרגע בו החליט למנות אותו כ"ממונה על הקורונה". אחד האתגרים הגדולים של הלוי יהיה לא יהיה רק העיסוק בבניין הכוח אלא לקדם הלכה למעשה את תכנית הרב שנתית "תנופה", שאותה מקדם כוכבי ברקע המשבר התקציבי והפוליטי בישראל נתקלת בקשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully