וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרה גמליאל: האונייה האחראית לאסון הזפת בבעלות לוב ויצאה מאיראן

עודכן לאחרונה: 3.3.2021 / 23:12

השרה להגנת הסביבה הודיעה כי המכלית "אמרלד" היא זו ששפכה את הנפט וגרמה לזיהום החריג בחופי הארץ. לדבריה, היא שטה עם משדר ואורות כבויים בדרך למים הכלכליים של ישראל לפני כחודש, ושבה לאיראן, אותה האשימה ב"טרור סביבתי". גורם ביטחוני: "לא ידוע לנו על פעולת טרור"

בווידאו: גמליאל - הספינה שאחראית לזיהום הנפט היא ספינה פיראטית בבעלות חברה מלוב/צילום: לע"מ

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הודיעה היום (רביעי) כי אונייה פיראטית בבעלות לובית גרמה לאסון הזפת בחופי ישראל, וטענה כי איראן עומדת מאחורי האירוע. לדבריה, מכלית הנפט "אמרלד" יצאה מאיראן עם משדרים כבויים בדרך לישראל בין 1 ל-2 בפברואר, ונמצאת כעת שוב בשטחי הרפובליקה האסלאמית.

"למפעיל האונייה יש דם שחור על הידיים", אמרה השרה. "אחרי הבדיקה צמצמנו וגילינו שמדובר בטרור סביבתי - אונייה פיראטית בבעלות חברה לובית, שמילאה דלק מאיראן, נסעה עם משדר ואורות כבויים בדרך למים הכלכליים של ישראל והמשיכה לסוריה".

"איראן מפעילה טרור לא רק גרעיני או התבססות בסמיכות לגבולותינו אלא גם סביבתי. המאבק הוא מאבק חוצה מדינות", האשימה. "הפעלנו כל מי שהיה צריך, נדאג לתפעל את כל מה שצריך על מנת שנגיע אישית לכל אותם גורמים ונתעל את התביעות לכל הגורמים הרלוונטים שישלמו מחיר על כך".

גורם ביטחוני הגיב על דבריה של גמליאל ואמר כי "לא ידוע לנו על פעולת טרור".

האוניה אמרלד הלובית שזיהמה את חופי ישראל. www.vesselfinder.com, אתר רשמי
"ביקור ראשון באזור זה שמונה שנים". האונייה אמרלד, תחת שמה הקודם EBN BATUTA/אתר רשמי, www.vesselfinder.com

מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, רני עמיר, הסביר כי "ב-5 בפברואר התגלה הכתם במרחק 80-70 קילוטמרים מהחוף הישראלי. התפנית הייתה כשהבנו שהכתם של 5 בחודש הוא המקור", כשהוא מתייחס להנחת המשרד להגנת הסביבה שכתם נפט נוסף, שזוהה ב-11 בפברואר, הוא הגורם לזיהום.

"בדיעבד התברר שחיפשנו מהכתם הלא נכון. ברגע שהתברר שזה נפט גולמי היה ברור שמדובר באוניית מכלית נפט", המשיך. "זה צמצם באופן משמעותי את האפשרויות. חברת Winward נתנה לנו שירותים משמעותיים באמצעותם עלינו על המכלית אמרלד".

לדבריו של עמיר, האונייה הפליגה תחת דגל פנמה. "זהו ביקור ראשון של האונייה באזור זה שמונה שנים. היא טענה נפט גולמי בעיראק או איראן, ופרקה דלק באופן לא חוקי לאוניות יותר קטנות", אמר. "מידע שקיבלנו בפיראוס עזר לנו לאשש את ההנחה שהייתה זו האונייה המדוברת. יש לנו זיהוי עצמאי לגמרי שקיבלנו מסוכנות החלל האמריקנית והגיעו לאותה מסקנה שאנחנו הגענו עם Winward. זמן קצר לפני שהגיעה החליפה דגל ממלטה לפנמה, להסוות את זהותה".

מסלול האוניה אמרלד הלובית שזיהמה את חופי ישראל. ללא, צילום מסך
"נסעה עם משדר כבוי". מסלול האונייה/צילום מסך, ללא

בחקירה סייעה חברת Windward, שפיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית למודיעין ימי, דרכה פוענח האירוע. "כחברה ישראלית שהים חשוב לה, התגייסנו מהרגע הראשון לסייע למשרד להגנת הסביבה לאיתור מקור האסון, ותרמנו את השימוש במערכת שלנו בהתנדבות", אמר עמי דניאל מנכ"ל ומייסד החברה, "בימים בהם הפעילות בים גוברת ויחד איתה גם הסנקציות והסכנות, חשוב שישראל, כמו שאר מדינות העולם, תשתמש בטכנולוגיה מסוג זה באופן קבוע כדי לאתר בעתיד אירועים חריגים בים במהירות".

הפענוח עליו הכריזה השרה גמליאל בא על רקע טענות קשות נגד משרדה, שרבות מהן הדהדו אתמול בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה. יו"ר הוועדה מיקי חיימוביץ' הזהירה בסיכומה: "יש בעיה מאד חמורה במוכנות של מדינת ישראל. אני קוראת למשרד האוצר לשנות את הגישה שלו לענייני סביבה בכלל וסוגיית הים בפרט". לדבריה, "זה פעמון אזהרה מחריש אוזניים שאסור להתעלם ממנו, לאסון הבא הכתובת כבר על הקיר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בחוף ים באשדוד בעקבות דליפת הנפט שגרמה לזיהום בחופי הארץ. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"למפעיל האונייה יש דם שחור על הידיים". גמליאל ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לפני יומיים בלבד נמסר ממשרדה כי 23 אוניות מתוך 35 עדיין חשודות. כך, לפי הצהרתה, בתוך יומיים הוסר החשד מ-22 אוניות. במסגרת המאמצים, נשלח צוות חוקרים בהובלת המשרד ליוון וקבע כי המכלית מינרווה הלן אינה האחראית, בתום ביקורת מקיפה שבוצעה בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות במדינה.

המשרד איתר עם תחילת האירוע כעשר אוניות פוטנציאליות שעשויות להיות חשודות, ומאז הרחיב את מעגל האוניות החשודות לעשרות. מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית טען אז כי חקירת האירוע מתקדמת בקצב סביר, והתעקש שלא הייתה התרעה מוקדמת.

ישראלים מנקים את החופים מזיהום הזפת ליד חיפה, 25 בפברואר 2021. Amir Levy, GettyImages
התקדמות בחקירה. ניקוי הזפת מחופי חיפה/GettyImages, Amir Levy

זיהום הזפת התגלה בכל חופי הארץ לפני כשבועיים, ומשרד הבריאות אף המליץ להימנע מהגעה לחופים - מצפון ועד דרום. בשבוע שעבר התגלה כי הזיהום התרחב, ושרידי זפת נמצאו גם בשמורת הטבע חוף גלים שבעתלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully