וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לנהלים: טרנסג'נדרית כלואה 40 יום בתנאי הפרדה בשל זהותה המגדרית

א' נעצרה בינואר בחשד לעבירות סמים, ומאז לפי עתירה שהגישה עברה 21 יום בבידוד באבו כביר, ו-19 ימים נוספים בתא נפרד בנווה תרצה. זאת, בניגוד למדיניות שב"ס הקובעת איסור הפרדה של טרנסג'נדרים. "מקרה חמור של פגיעה בזכויות אדם. היא חשה בדידות קשה"

בית סוהר נווה תרצה, 4 באוגוסט 2016. דרור עינב
מוחזקת בתא נפרד הנעול כל שעות היממה. בית הסוהר נווה תרצה/דרור עינב

עצורה טרנסג'נדרית כלואה כ-40 ביום בתנאי הפרדה בשל זהותה המגדרית בניגוד לנהלים - כך נטען בעתירה שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז. בית המשפט קבע תחילה דיון דחוף להיום (חמישי), אך דחה אותו בשבוע לאחר בקשת שב"ס ובנימוק של "שיהוי בהגשת העתירה". בטרם הדיון בעתירה צפוי דיון לגבי המשך מעצרה ובחינת אפשרות לשחרור לחלופת מעצר.

א' נעצרה ב-19 בינואר בחשד לעבירות סמים, ומאז לפי העתירה נמצאת בתנאי הפרדה. תחילה שהתה בבידוד במתקן מעצר אבו כביר במשך 21 יום, ולאחר פניות על כך שסובלת ממצוקה - הוחלט להעבירה לכלא הנשים נווה תרצה כדי להקל עליה. אך גם שם א' שוהה עד היום בתנאי הפרדה. לפי העתירה, היא מוחזקת בתא נפרד הנעול כל שעות היממה, למעט שעת יציאה לחצר בנפרד מיתר העצורות.

בית מעצר אבו כביר. משה שי, פלאש 90
שהתה בבידוד במשך 21 יום. בית המעצר אבו כביר/פלאש 90, משה שי

עורכת דינה, נאווה דהאן, פנתה בנושא לשב"ס וציינה כי א' אינה אלימה ויש לה נטייה לדיכאון, אך לדבריה לא קיבלה מענה. בעתירה נכתב כי היא "מתקשה מאוד מהשהות הארוכה בהפרדה. העותרת חשה בדידות קשה. הזמן עובר עליה לאט והימים מתארכים. למעלה מחודש מבודדת מהעולם, באופן שחשה שהדבר משפיע על מצבה הנפשי. היא מצויה בתא קטנטן ובו שירותים, מקלחת ולשם אף מובאות ארוחותיה".

שב"ס הודיע לפני שלוש שנים על מדיניות חדשה הקובעת איסור הפרדה או בידוד של אסירים טרנסג'נדרים ואסירות טרנסג'נדריות. לפי הנוהל, תיאסר ההפרדה מבלי שקיימת עילה לכך בהוראות החוק וכן נקבע כי האסירים והאסירות ישולבו בכל הפעילויות הקיימות בכלא כמו לימודים ותעסוקה.

עוד נקבע במדיניות כי אסיר טרנסג'נדר לא יוחזק בבידוד, שכן ניתן להחזיק בבידוד רק לאחר הרשעה בדין משמעתי והטלת עונש. עם זאת, על פי הנוהל החדש, ניתן יהיה להחזיק בהפרדה רק בתקופת "הקליטה הראשונית", וזאת עד לחמישה ימים. בנוסף לכך, נקבע כי בהתאם להערכת מצב ומאפייני האסיר ניתן לקבוע הלנה בנפרד, אך זאת מבלי לפגוע בתנאי כליאתו ושילובו בפעילויות השונות.

"קשה לדמיין את עוצמת הנזק"

לפיכך טוענים עורכי הדין של א', דהאן, חגי קלעי וקרין תורן היבלר, כי מדובר בהפרה בוטה של נוהל שב"ס, ומציינים כי אין החלטה כתובה בעניינה. "הגם שהעותרת מוחזקת בהפרדה מזה 39 ימים, למיטב ידיעתה אין כל החלטה כתובה בדבר ההפרדה, ולא התקיים כל הליך של קבלת החלטה לאחר שניתנה לעותרת הזדמנות להשמיע את עמדתה", נכתב בעתירה.

עורכי דינה של א' עוד מסרו כי "מדובר במקרה חמור של פגיעה קשה בזכויות אדם. קשה לדמיין בכלל את עוצמת הנזק שנגרם מהחזקה של אדם 40 ימים בהפרדה מוחלטת. חומרת האירוע רבה במיוחד בשים לב לכך שהכנסת אסרה במפורש על החזקה בהפרדה במצבים כאלה, ושירות בתי הסוהר עצמו התחייב לפני שלוש שנים בפני בית המשפט העליון שיפסיק עם פרקטיקה פסולה זו".

משב"ס נמסר: "העתירה התקבלה בשב"ס ומענה יינתן לבית המשפט כמתבקש. יחד עם זאת, נדגיש כי העצורה איננה מוחזקת בתנאי בידוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully