וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה בגרמניה נגד בן סלמאן: "רצח חאשוקג'י - פשע נגד האנושות"

ארגון "עיתונאים ללא גבולות" הגיש תלונה לבית המשפט העליון במדינה נגד יורש העצר הסעודי ובכירים נוספים בגין מעורבותם ברצח העיתונאי, ובטענת רדיפה נגד עשרות עיתונאים סעודים נוספים. "אף אחד לא צריך לעמוד מעל החוק הבינלאומי"

בווידאו: ביידן מתייחס לדוח המודיעין על רצח ג'מאל חאשוקג'י/צילום: רויטרס

ארגון "עיתונאים ללא גבולות" (RSF) הגיש היום (שלישי) תביעה נגד יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן, בגין "פשעים נגד האנושות", על מעורבותו ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. בתלונה, שהגיש הארגון לבית משפט גרמני, מואשמת ערב הסעודית ברדיפת עשרות עיתונאים בנוסף לחאשוקג'י, שנרצח בשגרירות סעודיה באיסטנבול באוקטובר 2018.

התביעה מגיעה בהמשך לדוח המודיעיני שפרסמה בסוף השבוע ארצות הברית, בו נכתב כי בן סלמאן אחראי לרצח, דוח אותו הכחישה ערב הסעודית. אולם, ב"עיתונאים ללא גבולות" טוענים כי יש בידיהם ראיות למדיניות של "תקיפה והשתקפת עיתונאים" מצד ערב הסעודית, אותן הגישו לבית המשפט החוקתי היושב בעיר קרלסרוהה, שאישר את קבלת הדוח. בדוח מפורטים מקרים של 34 עיתונאים סעודים שנכלאו במדינה, לרבות הבלוגר ראיף באדאווי, שכלוא מ-2012 בשל "העלבת דת האסלאם".

בארגון קראו לבית המשפט בגרמניה לקבל הכרעה. "אף אחד לא צריך לעמוד מעל החוק הבינלאומי, בייחוד כשמבוצעים פשעים נגד האנושות", מסרו.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. AP
תביעה בגין רציחתו. חאשוקג'י/AP

מלבד יורש העצר, התלונה מכוונת נגד עוזרו הבכיר סעוד אל-קחתאני, החשוד בלקיחת חלק ישיר בתכנון והוצאה לפועל של רציחתו של חאשוקג'י, יחד עם שלושה פקידים רשמיים בממשל.

בעקבות הסערה הבינלאומית, הרשויות הסעודיות עצרו 21 חשודים במעורבות במבצע החיסול, ובינואר 2019 נפתח משפטם של 11 נאשמים, שהתקיים מאחורי דלתיים סגורות. חמישה נידונו לעונש מוות, אך הוא הומתק ל-20 שנות מאסר אחרי שקיבלו מחילה מבני משפחתו של חאשוקג'י שעוד חיים בערב הסעודית. שלושה אחרים נשלחו לתקופות מאסר קצרות יותר. ארוסתו הטורקית של חאשוקג'י כינתה את ההליך המשפטי "פארסה".

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, במסלול מרוצים, 27 בפברואר 2021. רויטרס
רדיפה של עשרות עיתונאים. בן סלמאן/רויטרס

לאחר פרסום הדוח ארצות הברית הודיעה כי היא תטיל סנקציות והגבלות על עשרות אזרחים סעודים בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י - אך לא על יורש העצר מוחמד בן סלמאן. לפי גורמים אמריקניים, זה נובע מהרצון לשמור על יחסי עבודה בין המדינות והעובדה שבן סלמאן הוא למעשה השליט בפועל של הממלכה.

לפי מחלקת המדינה, תיאסר כניסתם של 76 אזרחים סעודים לארצות הברית תחת מדיניות חדשה המכונה "איסור חאשוקג'י", שתכוון נגד כל מי שמאיים או תוקף פעילים, מתנגדי משטר ועיתונאים בשמן של ממשלות זרות.

כמו כן, משרד האוצר הטיל סנקציות על אחמד אל-עסירי, סגן ראש המודיעין הסעודי לשעבר, ועל כוח ההתערבות המהירה, שנקשרו ישירות לרצח חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. אל-עסירי הואשם בתכנון המבצע וכמה מחברי צוות החיסול היו חלק מכוח ההתערבות המהירה, המכוונה "צוות הנמר". הכוח, שהוא חלק מהמשמר המלכותי הסעודי, מציית ישירות ליורש העצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully