וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולה סעודי בקנדה נעלם. כשהופיע מחדש בממלכה, הפחד הכה בקהילה

אחמד עבדאללה אל-חרבי עבד על מיזמים שונים עם מתנגדי משטר אחרים, החוששים שהוא חשף אותם לאחר שחזר בנסיבות מסתוריות לביתו בעקבות ביקור בשגרירות הסעודית. "היו לנו אנשים עם שמות בדויים. הם עכשיו יודעים מי הם"

בווידאו: ביידן מתייחס לדוח המודיעין על רצח ג'מאל חאשוקג'י/צילום: רויטרס

מתנגד משטר סעודי החי בקנדה נעלם בחודש שעבר אחרי שביקר בשגרירות של הממלכה באוטווה. החשש לחייו של אחמד עבדאללה אל-חרבי בן ה-24 נמוג אחרי שהופיע לאחרונה שוב בערב הסעודית, אך עמיתיו לגולה בקנדה חוששים שהוא הוכרח לשוב למולדת וחרדים מפני מידע שהוא עשוי למסור לרשויות.

"הם אנשים נורמלים מערב הסעודית שעזבו את המדינה ונעלמו מהרדאר", אמר מתנגד משטר סעודי החי בקנדה, בשיחה בעילום שם עם וושינגטון פוסט. "עכשיו הם חשופים. אחמד גילה את השמות שלהם. הם חוששים שהם יסומנו, שבכל רגע משהו יקרה".

הפחד בקהילה הסעודית בקנדה מתכתב עם דוח המודיעין האמריקני שפורסם ביום שישי, וקבע כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן אישר את המבצע שבו חוסל העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018. הוא פותה להיכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, ושם הוא נרצח באכזריות וגופותו מעולם לא נמצאה. הדוח ציין כי "יורש העצר תומך בשימוש באמצעים אלימים להשתקת מתנגדי משטר גולים".

חבריו של אל-חרבי, שהגיע לקנדה ב-2019 וקיבל בה מקלט, סיפרו כי הוא עבד על כמה מיזמים עם מתנגדי משטר סעודים אחרים בקנדה. בין היתר, הוא היה מעורב בתכנית אירוח של גולים סעודים ביוטיוב והשתתף ברשת של מתנדבים שפעלו בטוויטר נגד "הזבובים" של ערב הסעודית - כינוי למבצע של הממלכה להכפשת פעילים ברשתות המבקרים את השלטון.

"היו לנו אנשים עם שמות בדויים. הם עכשיו יודעים מי הם", אמר עומר עבד אל-עזיז, מתנגד משטר סעודי בולט המתגורר תקופה ארוכה בקנדה. הוא עומד בראש תכנית האירוח וברשת של האופוזיציה של טוויטר. הוא אמר כי הרשויות הסעודיות עשויות להיות בעמדה שתאפשר להן להשיג מידע רגיש על אותם מבצעים.

טקס זיכרון לעיתונאי ג'מאל חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, 2 באוקטובר 2020. AP
הגולים הסעודים מתרחקים מהנציגויות של מולדתם. טקס זיכרון לרצח חאשוקג'י/AP

עבד אל-עזיז ושני חברים אחרים של אל-חרבי סיפרו כי הוא נעלם לפני כמה שבועות, חסם אותם בסנפצ'ט ועזב את כל הקבוצות המשותפות שלהם באפליקציות להעברת מסרונים. לאחר מכן, הוא סיפר לפחות לשניים מחברים, עבד אל-עזיז ולעומר א-זוהירי, שהוא היה בשגרירות הסעודית. הוא סיפר להם שהוא נחקר והופעל עליו לחץ לחשוף את השמות והפרטים של אלו החברים ברשת הפעילים. אל-חרבי הודה בשיחות כי הוא מסר שמות של פעילים אחרים.

בהקלטה של אחת השיחות, שהגיעה לידי הוושינגטון פוסט, סיפר אל-חרבי, תוך כדי הפסקות ממושכות, כי הוא נשאל לגבי עבד אל-עזיז והרשת שלו. אל-חרבי אמר כי הוא הרגיש שמאיימים במרומז על משפחתו החיה בערב הסעודית.

"כשאתה נכנס, אתה מרגיש שאתה חאשוקג'י", תיאר את כניסתו לשגרירות הסעודית בבירת קנדה. אל-חרבי סיפר לעבד אל-עזיז כי צוות השגרירות נתן לו כרטיס טיסה לערב הסעודית ולקח אותו לנמל התעופה, אך הוא אמר למלוויו שהוא החליט שלא לשוב לממלכה, ונמלט. לאחר מכן, הוא נעלם למשך כמעט שלושה שבועות.

ב-16 בפברואר, עבד אל-עזיז התריע בחשבון הטוויטר הפופולרי שלו מפני היעלמותו של מכרו. יומיים לאחר מכן, אל-חרבי הגיח מחדש, עם חשבון טוויטר חדש. לא היו כבר אזכורים למתנגדי המשטר הסעודים, האסירים הפוליטיים או לחאשוקג'י. במקום זאת, הופיע יורש העצר בתמונת הגג של החשבון. בציוץ הראשון שלו, הוא חגג את שובו למולדת. הוא פרסם תמונה של כרטיס טיסה עם שמו, מ-7 בפברואר.

הרשויות בקנדה סירבו לומר אם הן פתחו בחקירה. השגרירות הסעודית בקנדה לא הגיבה לשאלות על אל-חרבי.

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, במסלול מרוצים, 27 בפברואר 2021. רויטרס
המודיעין האמריקני האשים אותו באחריות לרצח חאשוקג'י. בן סלמאן/רויטרס

עבד אל-עזיז הוא הפעיל הבולט ביותר במעגל של אל-חרבי. הוא עבר לקנדה לפני כמעט 20 שנה, והפך למבקש מקלט. בהמשך הוא קיבל אזרחות קנדית. במרוצת הזמן, הוא הפך לפעיל נגד מה שתיאר בתור אי-צדק מצד הממשלה הסעודית. תכנית היוטיוב שלו, המבקרת את השלטונות בממלכה, הפכה לפופולרית ביותר.

הוא סיפר כי ב-2018 הטלפון שלו נפרץ, וסוכנים סעודים שהגיעו לקנדה ניסו לפתות אותו לחזור לממלכה. הוא אמר כי משפחתו, שאינה יכולה לצאת מהממלכה, הפסיקה להיות בקשר עמו. שניים מאחיו ויותר ממאה ממכריו נעצרו אחרי שהיו בקשר עמו.

גולה סעודי אחר שחיפש מקלט קנדה, ראש המודיעין הסעודי לשעבר סעד אל-ג'ברי, האשים את מוחמד בן סלמאן בתכנון חיסולו. הוא הגיש בשנה שעברה לבית משפט בארצות הברית תביעה נגד הנסיך, שבה נאמר כי שניים מילדיו נעצרו על ידי הרשויות הסעודיות כדי ללחוץ עליו לשוב לממלכה. מנגד, ממשלת סעודיה מאשימה אותו במעילה בכספי ציבור.

"הוא ידע עלינו הכול"

מתנגד המשטר הסעודי שדיבר בעילום שם היה אחראי על הפעילות של אל-חרבי ברשת המבקרים בטוויטר, המכונה "הדבורים". הוא אמר כי הוא חש בחודשים האחרונים פגיע יותר, הרגשה שהחריפה משמעותית אחרי שאל-חרבי שב לערב הסעודית.

"אחמד נהג לאכול מהצלחת שלי, ואני משלו. הוא באמת היה איתנו. הוא ידע את הסודות שלנו. הוא הכיר את החיים שלנו. הוא ידע עלינו הכול", אמר מתנגד המשטר. הוא אמר כי הוא חושש שהרשויות הסעודיות ילחצו, או אפילו ייענו, את אל-חרבי כדי להשיג מידע על רשת מתנגדי המשטר בקנדה. אם שמותיהם יתגלו, המשפחות שלהם בערב הסעודית יהיו נתונות בסכנה.

ממשלת סעודיה נוהגת להטיל הגבלות תנועה על קרובי משפחה של מתנגדי משטר גולים כאמצעי הפחדה נגדם. מחשש לאלימות נגדם, אפילו בקנדה, הגולים הסעודים נמנעים מלהגיע לנציגויות הדיפלומטיות הסעודיות כדי לא לפגוש בגורל דומה לשל חאשוקג'י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully