וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן פרסם את הדוח על חאשוקג'י: "בן סלמאן אישר את המבצע שבו נרצח"

הדוח קבע כי יורש העצר הסעודי ראה בעיתונאי, שחוסל בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018, איום על שלטונו: "תמך בהפעלת אלימות להשתקת מתנגדי משטר". למרות הדוח הנוקב, וושינגטון לא תטיל עליו סנקציות אלא על גורמים זוטרים יותר ותמשיך לעבוד עם השליט בפועל של הממלכה

בווידאו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מציג את מדיניות החוץ שלו/צילום: רויטרס

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, אישר ללכוד או לחסל את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018 - כך קובע דוח המודיעין האמריקני בנושא, שפורסם הערב (שישי) על ידי ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן, אחרי שעוכב במשך שנתיים וחצי על ידי הממשל הקודם של דונלד טראמפ.

עם זאת, הסרת הסיווג של הדוח נעשתה בצורה שנועדה לצמצם את הנזק ליחסים בין ארצות הברית וערב הסעודית. וושינגטון תטיל סנקציות על יותר מ-70 אזרחים סעודים ותצמצם בעתיד מכירות נשק לממלכה, אך היא לא תטיל עיצומים אישיים על הנסיך. פרסום הדוח אף נדחה מאתמול להיום אחרי שבן סלמאן עבר ניתוח, וביידן שוחח עם אביו, המלך סלמאן.

ריאד מכחישה כי בן סלמאן, השליט בפועל של הממלכה, היה מעורב ישירות בחיסול העיתונאי בן ה-59 שכתב נגדו טורים ביקורתיים בוושינגטון פוסט. הנסיך קיבל אחריות עקיפה כשאמר שזה נעשה תחת משמרתו, ולכן הוא נושא במידה מסויימת של אשמה. הממלכה טרם הגיבה לפרסום הדוח הערב.

"אנחנו מעריכים כי יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן אישר מבצע באיסטנבול, טורקיה, ללכידה או לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשקוג'י", נכתב בדוח שגיבשה לשכת המודיעין הלאומית ופורסם באתר הרשמי שלה. "אנחנו מבססים את ההערכה הזו על שליטתו של יורש העצר על קבלת ההחלטות בממלכה, על המעורבות הישירה של יועץ בכיר שלו ושל חברי צוות האבטחה שלו במבצע, ועל התמיכה של יורש העצר בשימוש באמצעים אלימים להשתקת מתנגדי משטר גולים, כולל חאשוקג'י".

ארוסתו של חאשוקג'י: "צדק לג'מאל"

צוות החיסול של חאשוקג'י, שהתגורר בארצות הברית אחרי שיצא לגלות כפויה, הורכב ממקורביו של בן סלמאן שפיתו אותו לבוא לקונסוליה כדי להשלים את הליך גירושיו. הם ביתרו את גופתו, ושרידיה מעולם לא נמצאו.

"מאז 2017, יורש העצר קיבל שליטה מוחלטת על שירותי הביטחון והמודיעין של הממלכה, כך שמאוד לא סביר שגורמים סעודיים יבצעו מבצע מסוג זה ללא אישור יורש העצר", נכתב בדוח.

ממצאי הדוח שפורסמו הערב דומים לאלו שעלו בדוח המסווג שממשל טראמפ שלח לחברי הקונגרס ב-2018. עם זאת, טראמפ סירב לדרישות המחוקקים וארגוני זכויות אדם לפרסם בפומבי את הדוח, בשל הרצון לשמור על יחסים קרובים עם ריאד ולקדם מכירות נשק לממלכה.

ראש המודיעין הלאומי החדשה, אבריל היינס, הבטיחה לפעול בהתאם לחוק שעבר ב-2019 ומחייב את משרדה לפרסם דוח לא מסווג על רצח חאשוקג'י. הממשל הקודם התעלם ממנו.

"צדק לג'מאל", צייצה אחרי פרסום הדוח ארוסתו של חאשוקג'י, שהמתינה לו מחוץ לקונסוליה כשנכנס אליה בפעם האחרונה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן במהלך כינוס ה-G20 במדינה. 23 בנובמבר 2020. אי-פי, AP
מקבל כתף קרה מממשל ביידן. יורש העצר בן סלמאן/AP, אי-פי

ריאד הכחישה בתחילה את הרצח, אך בהמשך שינתה גרסה וטענה שהוא נהרג בטעות, בעת ניסיון להחזיר אותו בכוח לממלכה. הסעודים אמרו כי הצוות פעל על דעת עצמו וכי יורש העצר לא היה מעורב.

בעקבות הסערה הבינלאומית, הרשויות הסעודיות עצרו 21 חשודים במעורבות במבצע החיסול, וחמישה גורמים בכירים - בהם אחמד עסירי, סגן ראש המודיעין, וסעוד אל-קחטאני, יועץ בכיר של בן סלמאן - הודחו מתפקידיהם.

בינואר 2019 נפתח משפטם של 11 נאשמים, שהתקיים מאחורי דלתיים סגורות. חמישה נידונו לעונש מוות, אך הוא הומתק ל-20 שנות מאסר אחרי שקיבלו מחילה מבני משפחתו של חאשוקג'י שעוד חיים בערב הסעודית. שלושה אחרים נשלחו לתקופות מאסר קצרות יותר. עסירי היה אחד מהשלושה שזוכו בשל "מחסור בראיות", בעוד שקחטאני נחקר אך לא הועמד לדין. משקיפים בינלאומיים טענו שהמשפט היה "פארסה".

מחשבים מסלול מחדש

ביידן כבר החליט להפסיק את התמיכה הצבאית בקואליציה הסעודית הנלחמת בתימן, כחלק ממה שבבית הלבן מתארים כ"אתחול" היחסים עם ערב הסעודית. בנוסף לכך, נשיא ארצות הברית ינהל את הקשרים עם ערב הסעודית דרך המלך סלמאן בן ה-85, ולא עם בנו בן ה-35 כפי שעשו טראמפ ויועצו ג'ארד קושנר, בניגוד לפרוטוקול הדיפלומטי.

במהלך הלילה האחרון שוחח ביידן עם המלך בפעם הראשונה. השניים הדגישו את הברית הוותיקה בין שתי המדינות והבטיחו להמשיך לשתף פעולה, בין היתר מול החתרנות של איראן באזור. וושינגטון מנסה לרתום את ריאד לתמיכה ברצונה לשוב להסכם הגרעין עם טהראן.

בן סלמאן ביסס את שלטונו מאז שהדיח את בן דודו מתפקיד יורש העצר בהפיכת חצר ב-2017. הוא זכה לתמיכת הציבור בזכות רפורמות כלכליות וחברתיות, אך בד בבד כלא את יריביו ועצר פעילים למען זכויות נשים, במקביל לניהול מדיניות חוץ אסרטיבית.

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

לאחר פרסום הדוח, משרד האוצר של ארצות הברית הכריז על סנקציות נגד עסירי וכן נגד כוח ההתערבות המהירה של משמר המלוכה הסעודי, המכונה "צוות הנמר" ושהוזכר בדוח המודיעין האמריקני בתור זה שהיה אחראי לחיסול חאשוקג'י.

במקביל, שר החוץ אנתוני בלינקן הכריז כי תוגבל כניסתם של 76 אזרחים סעודים לארצות הברית, כחלק ממדיניות חדשה - "איסור חאשוקג'י" - נגד מדינות שרודפות עיתונאים ומבקרי משטר מחוץ לשטחיהן. בלינקן, ששוחח עם מקבילו הסעודי אתמול, אמר כי "לא נסבול גורמים שמאיימים או תוקפים" פעילים, מתנגדי משטר ועיתונאים בשמן של ממשלות זרות.

לפי דיווחים בארצות הברית, ביידן נמנע מסנקציות אישיות על בן סלמאן מחשש לקרע ביחסים עם ריאד ופגיעה בשיתוף הפעולה במאבק בטרור ובבלימת איראן.

כשנשאל אם היו דיונים על הענשת בן סלמאן באופן אישי, גורם אמריקני אמר כי ארצות הברית לא מטילה בדרך כלל סנצקיות על "ההנהגה הבכירה ביותר" של מדינות שונות. "אנחנו הגענו פה-אחד למסקנה שלפיה יש דרכים אחרות ויעילות יותר להתמודד עם הנושאים האלו בעתיד", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully