וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפוף לבן סלמאן, רודף אחרי מתנגדי משטר: "צוות הנמר" שאחראי לרצח חאשוקג'י

כוח ההתערבות המהירה, המציית אך ורק ליורש העצר, הוזכר בדוח המודיעין האמריקני כזה שהיה אחראי לחיסול העיתונאי ולהחזרה בכוח של גולים לממלכה. הוא אף מואשם בעינוי פעילות למען זכויות נשים. וושינגטון הטילה עליו סנקציות, וקוראת לפירוקו

בווידאו: ביידן מתייחס לדוח המודיעין על רצח ג'מאל חאשוקג'י/צילום: רויטרס

שבעה גורמים סעודיים בכירים שהיו מעורבים ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י שייכים ליחידת עלית שתפקידה להגן על יורש העצר מוחמד בן סלמאן. היחידה, כוח ההתערבות המהירה שמה, נקשרה על ידי גורמי מודיעין אמריקניים לרדיפה אלימה של מתנגדי משטר בממלכה ומחוצה לה. ביום שישי הטילה וושינגטון סנקציות עליה, אחרי חשיפת דוח המודיעין על מעורבות יורש העצר בחיסול של חאשוקג'י, והיא קוראת לריאד לפרק אותה.

היחידה, המכונה גם "צוות הנמר", עונה ישירות לנסיך הצעיר, והמסקנות של המודיעין האמריקני התבססו על העובדה שהיא לא הייתה פועלת ללא אישורו. "היא קיימת כדי להגן על יורש העצר", נכתב בדוח. היחידה החלה ככל הנראה לפעול ב-2017, השנה שבה הדיח בן סלמאן את בן דודו מתפקיד יורש העצר.

הפעולה הבולטת ביותר שלה הייתה זו שהתרחשה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר 2018, אך גורמים אמריקניים סבורים כי היא ערכה עשרות מבצעים, כולל החזרה כפויה של מתנגדי משטר סעודים ממדינות ערביות.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן במהלך כינוס ה-G20 במדינה. 23 בנובמבר 2020. אי-פי, AP
שום פעולה של הכוח לא נעשית ללא אישורו. בן סלמאן/AP, אי-פי

כוח ההתערבות המהירה היה ככל הנראה גם מעורב במעצריהן של פעילות בולטות למען זכויות נשים, שלפי עדויותיהן עברו עינויים. אחת מהן, לוג'ין אל-הדלול, שנכלאה ב-2018 ושוחררה רק לאחרונה. לפי גורמים אמריקניים, אישה אחת שנעצרה על ידי הקבוצה, מרצה באוניברסיטה, ניסתה להתאבד ב-2018 אחרי שעברה עינויים פסיכולוגיים. חלק מהעצורות הוחזקו זמנית בארמון מפואר השייך לבן סלמאן ולאביו המלך.

לפי ניו יורק טיימס, היחידה הייתה כל כך עסוקה עד שביוני 2018, מפקד השטח שלה שאל יועץ של בן סלמאן אם כוח ההתערבות המהירה יוכל לקבל בונוסים לכבוד עיד אל-פיטר.

הפגנה נגד ערב הסעודית מחוץ לשגרירות הממלכה בלונדון בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י, 26 באוקטובר 2018. רויטרס
הפגנה מחוץ לשגרירות הסעודית בלונדון בעקבות רצח חאשוקג'י, אוקטובר 2018/רויטרס

מי שפיקח על הכוח המיוחד היה סעוד אל-קחטאני, יועץ בכיר של בן סלמאן שהיה אחראי התקשורת של הארמון. הוא פיקח על "חוות הטרולים", שהפעילו בוטים שהתבטאו בעד יורש העצר במטרה להחליש את הקולות הביקורתיים כלפיו. ב-2018 הוא אמר כי הוא "לא מקבל החלטות ללא אישור יורש העצר".

לפי המודיעין האמריקני, מפקד השטח של הכוח היה מהר עבד אל-עזיז מוטרב, קצין מודיעין שליווה לעתים קרובות את יורש העצר מעבר לים. פעיל אחר בצוות, דער ראלב אל-חרבי, היה חלק ממשמר המלכותי הסעודי שב-2017 קודם אחרי מתקפה על אחד מארמונותיו של בן סלמאן.

שלושתם הוזכרו בדוח המודיעין האמריקני שפורסם בשישי, כחלק מקבוצה של 21 אנשים ש"השתתפו, הורו או היו מעורבים בצורה אחרת באחריות למותו של ג'מאל חאשוקג'י" בשמו של יורש העצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully