וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנועת המחאה נגד פוטין מפלגת את יהודי רוסיה

כנען ליפשיץ, JTA

28.2.2021 / 14:50

כמה מתומכיו המרכזיים של מנהיג האופוזיציה הכלוא נבלני הם יהודים, וחלקם נרדפים על ידי המשטר. מנגד, הארגונים הגדולים בקהילה היהודית מזהירים מפני העתיד. "יהודי רוסיה חייבים להבין את הסכנות הטמונות בקריסת ממשל פוטין, להבין את חוקי המשחק ולהיות מודעים להם"

בווידאו:לאוניד וולקוב, בעל בריתו של נבלני, על האפשרות לסנקציות של האיחוד האירופי/צילום: רויטרס

לוסי שטיין רק בת 24 והיא כבר למדה על בשרה מה צפוי למי שמבקר בפומבי את ולדימיר פוטין ברוסיה מולדתה.

בשנת 2018, שנה לאחר שנבחרה למועצת העיר מוסקבה, פרצו האקרים לטלפון הנייד ולמחשב האישי של שטיין, פעילה יהודייה למען זכויות הלהט"ב וחברת אופוזיציה בולטת. הם פרסמו באינטרנט תמונות אישיות רבות והתכתבויות שלה.

באחת התמונות נראה מבקר קולנוע מפורסם ונשוי ישן במיטתה. "מוסקובסקיה גזטה", צהובון שפרסם את התמונות, כינה את שטיין "ציידת גברים נשואים", שחייה חיים מלאי "סמים וטכנו". בפורומים של לאומנים קיצוניים, משתמשים אנונימיים כינו אותה "זונה יהודייה" והעלו תמונות של אושוויץ עם שמה בתור האשטאג.

המתקפה נגד שטיין, עיתונאית לשעבר של "רדיו ליברטי", אינה ראשונה מסוגה וגם לא המסוכנת ביותר. ב-2019, ילנה גריגורייבה, פעילה למען זכויות הלהט"ב, נרצחה בסנט פטרסבורג זמן קצר לאחר שפרטיה האישיים הודלפו והיא הופיעה ברשימת חיסול של קבוצה הומופובית.

זה לא הרתיע את שטיין. היא עוררה את זעמם של תומכי המדיניות האנטי-להט"בית של פוטין אחרי שהעלתה תמונות שבה היא נראית מנשקת אישה. במחווה ללהקת הפאנק והמחאה "פוסי ריוט", יצרה שטיין יציקת גבס של השדיים שלה וקיבעה אותם לבניינים היסטוריים.

שוטר מלווה את לוסי שטיין לבית המשפט ממעצר הבית שלה במוסקבה, רוסיה, 15 בפברואר 2021. באדיבות המצולמים
עוררה את זעמה של הקהילה האנטי-להט"בית. שטיין בעת מעצרה, החודש/באדיבות המצולמים

ב-23 בינואר נעצרה שטיין במוסקבה במהלך עצרת תמיכה באלכסיי נבלני, איש עסקים לשעבר שהפך לפוליטיקאי וכיום מהווה את האיום הרציני ביותר לשלטונו של פוטין הנמשך זה 20 שנה. לאחר שנבלני הורעל ברוסיה בגז עצבים בשנה שעברה, הוא טופל בגרמניה וחזר בחודש שעבר לרוסיה כדי לעמוד למשפט שאותו כינה משפט ראווה. נבלני נעצר עם חזרתו ונגזרו עליו שנתיים וחצי שנות מאסר בגין אישומי שחיתות כוזבים, לדבריו.

בתגובה, יצאו אלפי רוסים לרחובות במה שנראה כגל המחאות הגדול ביותר נגד ממשלת פוטין מאז 2019. הרשויות עצרו מאות מפגינים וגם שטיין נפלה קורבן להתנכלות נוספת של השלטונות.

ב-27 בינואר פרצה המשטרה לביתה והחרימה את המחשב שלה, לפי אתר החדשות 24SMI. על סמך המידע שנמצא על המחשב, גזר בית המשפט המחוזי של בסמאני במוסקבה על שטיין בשבוע שעבר מעצר בית עד 23 במרץ. שטיין תעמוד בפני משפט בגין הסתה להפרה של כללי ההיגיינה והאפידמיולוגיה. אם היא תורשע, היא עשויה לבלות שנים בכלא.

מנהיג האופוזיציה ברוסיה אלכסיי נבלני עושה סימן של "לב" לאשתו במהלך ההכרזה על גזר דינו, מוסקבה. 2 בפברואר 2021. רויטרס
השמיע בעבר התבטאויות אנטישמיות. נבלני בבית המשפט, החודש/רויטרס

שטיין בהחלט אינה היהודייה היחידה שתומכת בנבלני. לאוניד וולקוב ומקסים כץ, שניהם מומחי טכנולוגיה מבתים יהודיים, מילאו תפקיד מרכזי בניסיונו הכושל של נבלני בשנת 2013 להיבחר לראשות עיריית מוסקבה.

"הרוסים חיים כיום בחברה אורווליאנית, שבה מכונת תעמולה אדירה מלמדת אנשים ששתיים ועוד שתיים הם חמש, וצריך להיות אמיץ מאוד כדי לסתור זאת", אמר וולקוב, שעזב את רוסיה בשנת 2014, למגזין "משפחה" בחודש שעבר.

אבל שני הארגונים הקהילתיים היהודיים העיקריים של רוסיה - פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה (FJCR) המסונפת לחב"ד והקונגרס היהודי-רוסי שאינו של חב"ד - נמנעו מלהשמיע את קולם בנוגע לתסיסה החברתית.

ארגונים אלה רואים בפוטין כוח ידידותי עבור יהודי רוסיה, מנהיג שאפשר לקהילותיהם לפרוח. הם טוענים כי הוא אפשר את צמיחתן באמצעות הקצאת קרקעות ממשלתיות לבתי כנסת וכי דאג לאכיפה עקבית של חוקים נגד אפליה ברוסיה המכוונים נגד מי שמבצע פשעי שנאה אנטישמיים.

ב-2015, מנהיג פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה, אלכסנדר בורודה, סיפר בגילוי לב מדוע קבוצתו תומכת בפוטין.

"יהודי רוסיה חייבים להבין את הסכנות הטמונות בקריסתו האפשרית של ממשל פוטין, להבין את חוקי המשחק ולהיות מודעים למגבלות", הוא אמר בכנס של ארגון "לימוד FSU". "ברוסיה, יש למעשה חופש דת בלתי-מוגבל ועל הקהילה היהודית להבטיח שמצב זה יימשך", הוסיף. התמיכה במוסדות דת רחבה יותר מאשר בארצות הברית, וההגנה על יהודים נגד ביטויי אנטישמיות גדולה יותר מאשר במדינות אירופיות אחרות. איננו יכולים להרשות לעצמנו לאבד את מה שהשגנו ואת תמיכת הממשלה בקהילה".

נשיא רוסיה פוטין ועמיתו הבלארוס לוקשנקו גולשים בשלג בסוצ'י, רוסיה. רויטרס
פוטין ולוקשנקו על רכבי סקי בסוצי', החודש/רויטרס

היחס של ממשלת פוטין כלפי קהילות הלהט"ב והמוסלמים שונה לחלוטין. ב-2013, רוסיה הוציאה מחוץ לחוק "תעמולה הומוסקסואלית בקרב מיעוטים" על רקע גל של רטוריקה הומופובית בטלוויזיה הממשלתית שהתרחש במקביל לעלייה במספר התקריות האלימות, שחלקן הסתיימו במוות. לפי נתוני ארגון זכויות האדם SOVA, רוב הפשעים לא פוענחו.

ממשלת רוסיה עודדה גם דיכוי מתמשך של מה שהיא מכנה האסלאם הקיצוני, וכלאה אנשי דת החשודים בהסתה לקיצוניות תוך שהיא שוללת מהם ייצוג משפטי. פעילים טענו גם שהרשויות עינו כמה מהעצורים המוסלמים.

כשמדובר בסובלנות כלפי מיעוטים, גם נבלני אינו נקי כפיים. ב-2007 הוא סולק מהמפלגה הליברלית יבלוקו, שנוסדה על ידי הכלכלן היהודי גרגורי יבלינסקי, כיוון שהשתתף באירוע של הימין הקיצוני שנקרא "הצעדה הרוסית". זהו אחד מבין ביטויים רבים לשנאת זרים שהתעוררה בעקבות הגירתם של מיליוני מוסלמים למוסקבה מאזורים במרכז אסיה.

בסרטון יוטיוב מאותה שנה, מגלם נבלני את דמותו של מומחה להדברת מזיקים שנותן עצות כיצד לחסל מהגרים ממרכז אסיה, שאותם הוא מכנה זבובים ותיקנים. המערכון מסתיים כשהוא יורה באדם שלובש לבוש מוסלמי מסורתי, שכולל גלבייה שחורה וכאפייה.

כשביקש להרחיב את בסיס תומכיו, החליט נבלני להתרחק בהדרגה מלאומנות קיצונית זו, אבל הפלרטוט שלו עם הלאומנים נותר מקור לחשדנות כלפיו בקרב מנהיגי מיעוטים אתניים. ברוסיה חיים כ-200 אלף יהודים.

60 אלף עולים מאז 2015

ככל שפוטין מהדק את אחיזתו בתקשורת הרוסית, בתי המשפט והמעט שנשאר מחופש הביטוי באינטרנט, עוזבים עשרות אלפי יהודים את רוסיה. בנוסף להתקפה של פוטין על הדמוקרטיה הרוסית, כלכלת המדינה נתונה במיתון עמוק. בעקבות צניחת מחירי הנפט, איבד הרובל הרוסי מחצית מערכו לעומת הדולר בהשוואה לשנת 2014.

מאז 2015, עלו לארץ כ-60 אלף אזרחים רוסים במסגרת חוק השבות. בכל העשור שקדם ל-2015 עלו לארץ מרוסיה 36,784 יהודים בלבד.

"90% אחוזים מהרוסים באמת אוהבים את פוטין. הם מעריצים אותו, חושבים שהוא עושה את הדבר הנכון, מתמקד בשנאת מיעוטים ולהט"בים", סיפר דימה איגנסון ל-JTA לאחר עלייתו לארץ בשנת 2019. "10% הנותרים, שאליהם אני שייך, אינם מרגישים חופשיים לומר מה הם חושבים על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully