וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת הקורונה בצה"ל: רבע מהחיילים קיבלו שירותי רפואה מרחוק

28.2.2021 / 19:49

חיל הרפואה השיק תיק רפואי דיגיטלי, המאפשר לנתח לעומק נתונים שעלו במהלך ההתמודדות עם הנגיף. מאות מחלימים מקורונה קיבלו את החיסון, ומבדיקות שנעשו התברר כי הם מוגנים פי חמישה מחייל מחוסן. המגמה תמשיך גם אחרי המשבר

חיילים מתחסנים נגד קורונה בבסיס צה"ל סמוך לראשל"צ. 11 בפברואר 2021. AP
המערכת החדשה מאפשרת לנתח לעומק נתונים שעלו במהלך משבר הקורונה. חייל צה"ל מתחסן/AP

חיל הרפואה ואגף התקשוב השיקו במהלך החודש תיק רפואי דיגיטלי לחיילים, לראשונה משנת 1996. המערכת הדיגיטלית החדשה מאפשרת לחיל לנתח לעומק נתונים שעלו במהלך משבר הקורונה, ולפי קצין בכיר תאפשר להפיק תובנות, לקחים ומסקנות אודות ההשלכות של הנגיף על חיילי צה"ל, החיסונים ודרכי ההתמודדות עם העלייה בתחלואה.

מאחר שהמידע הרפואי בצה"ל מאוחסן באופן סודי ביותר היה קושי לאורך שנים לבצע שינויים בתשתיות, אך הקורונה האיצה את התהליך והובילה לצורך של התחברות של כלל המערכות בצבא, ולפיתוח ממשקים עם מידע אזרחי. התמורות של השינוי כבר נראות בשטח, ובשבוע האחרון הפעיל חיל הרפואה סקר אנונימי שקשור לקורונה.

בזכות הנתונים של המערכת החדשה, התגלה כי מאות חיילים התחסנו לנגיף למרות שהחלימו מקורונה ובניגוד לעמדת משרד הבריאות - שעצר את החיסונים לחיילים מחלימים ורק לאחרונה מאפשר אותם שוב.

מבצע חיסונים לקורונה בצה"ל, 27 בדצמבר 2020. דובר צה"ל, אתר רשמי
צה"ל משתמש בכלי מדידה חדשים ויעילים. מבצע חיסונים לקורונה בצה"ל/אתר רשמי, דובר צה"ל

"בעבר היינו מודדים זמן ממוצע מהרגע שהפנת חייל לרופא ועד שהוא הגיע לתור", הסביר הקצין הבכיר מחיל הרפואה, והוסיף כי לאחרונה החלו למדוד בכלי נוסף. "קופות החולים מודדות ממתי התור הבא הפנוי. גילינו שלפי הכלי הזה יש לנו זמינות גבוהה מאוד ברפואת מומחים. השגנו חלק ממנה בזכות העובדה שהגברנו את 'הרפואה מרחוק' (רופא שבוחן את החיילים באמצעות שיחה או צילום וידאו/תמונה - א"ב).

בהתאם לירידה בתחלואה בצה"ל, העלו רופאים הצעה לחזור לשיטה הקודמת, שכוללת בדיקות פנים מול פנים, אך קצין הרפואה הראשי התעקש להמשיך במגמה החדשה חרף הירידה בתחלואה. "יש לנו שני מיליון מפגשי רפואה ראשונית בשנה. 25% מהם נעשים מרחוק, זה המון. גורמים שבעבר התנגדו לזה וטענו שזה בלתי אפשרי, היום מבקשים להרחיב את השיטה. אנחנו מאוד מתקדמים וקובעים תורים באפליקציה, שולחים מסמכים ממכשירים סלולריים למערכת הצבאית. אנחנו גם מחוברים למשרד הבריאות", אמר הקצין.

עוד בוואלה!

הלקח מצוק איתן נלמד. ההצלחה של מערך האש החדש תיבחן כבר במערכה הבאה

לכתבה המלאה
חייל מתחסן לקורונה 11 בפברואר 2021. דובר צה"ל
בזכות אחוז החיסון הגבוה, צה"ל הפך למבוקש בקרב גורמי רפואה בעולם. חייל מתחסן/דובר צה"ל

על רקע העובדה שצה"ל על סף חיסון כלל החיילים למעט אחוז קטן מאוד של סרבנים, הפך חיל הרפואה למבוקש בקרב גורמי רפואה בעולם. לאחרונה התקיימו שיחות עם גורמים מארצות הברית, קנדה וקוריאה הדרומית, שבעיקר התעניינו בלוגיסטיקה של החיסונים, בשיטת החיסון ההמוני, בפריסה הגיאוגרפית של העמדות, כולל שאלות כמו כמה חיילים מתחסנים בכל עמדה. גורמי צבא העריכו כי הצבא האמריקני יתקרב לנתוני החיסון של צה"ל רק בקיץ, וזאת בהנחה שיתחילו לחסן כבר בימים אלו.

סוגיה נוספת שחיל הרפואה עוסק בה בימים אלו ונשאל לגביה על ידי גורמים בחו"ל הן ההשלכות של הקורונה על הצבא, לא רק בהקשר של תחלואה ובשירותים, אלא גם באיכות והיקף כוח האדם. ההערכה בצה"ל היא כי מיד לאחר שתסתיים המגיפה עשוי כוח האדם הרפואי האיכותי של צה"ל לעזוב לטובת חברות רפואיות, קופות חולים ובתי חולים, שיציעו להם חוזים אטרקטיביים כדי שיחליפו כוח אדם שחוק או כאלו שהוחזרו למערכות אחרי שכבר יצאו לגמלאות או לפנסיה. באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בפיקודו של אלוף יצחק תורג'מן החלו לעסוק בסוגיה זו בכדי למנוע תופעות שליליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully