וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלקח מצוק איתן נלמד. ההצלחה של מערך האש החדש תיבחן כבר במערכה הבאה

27.2.2021 / 16:13

במבצע האחרון בעזה השילוב בין כוחות היבשה לחיל האוויר היה איטי ומסורבל. חטיבת התקיפה שהוקמה לאחרונה אמורה לייצר שימוש מהיר ועוצמתי יותר באמצעות מגוון אמצעי לחימה. אימון חטיבת הנח"ל סיפק הצצה לאופן שבו תיראה הלחימה בשטח בנוי וההתמודדות עם מנהרות הטרור

בווידאו: אותרה מנהרת טרור שחדרה לתוך שטח ישראל מדרום רצועת עזה/צילום: דובר צה"ל

מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ ישראל שומר, ומפקד טייסת הקרב "האחת", סא"ל ש', עמדו לפני כשבועיים על בניין בשטח אש בנגב. הם צפו במפקד גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל, סא"ל פז גדיה, מתקדם עם לוחמיו ברגל לעבר השטח הבנוי, שדימה שכונה בלב רצועת עזה. מעל ראשם חלפו מטוסי F16 מסוג סופה שהטילו בזה אחר זה ארבע פצצות במשקל כחצי טון. האדמה רעדה פעם אחר פעם. אל"מ שומר וסא"ל ג' עמדו בטווח של קילומטר מאזור התקיפה ושמעו היטב את קולות הנפץ האדירים.

פטריות העשן לא השאירו מקום של ספק. אם היו אלו מנהרות חמאס, הן היו קורסות לתוך עצמן; לו היה זה בניין רווי בחוליות נ"ט וצלפים שחולש על ציר מרכזי בדרך לעיר עזה, הן היו מתאדות. במושגי השטח של מפקדי גדודים ופלוגות - השילוב של מטוסי הקרב לכוחות השדה הוא "אגרוף מחץ מדויק" במסגרת התמרון היבשתי. "אף כוח ביבשה לא משתווה לעוצמת האש האדירה של מטוס קרב. זו עובדה", מסביר קצין בכיר בזרוע יבשה ומוסיף, "פצצה אחת שוות ערך להרבה פגזי ארטילריה וכשאתה יודע לדייק את המטוס למטרה אתה משלב במלחמה את אחד הכלים הכי קטלניים שיש".

במבצע צוק איתן הציעו למפקדי האוגדות מכסה של כ-50 פצצות, כדי לתקוף יעדים בלב השטח הבנוי אך רובם ויתרו על היכולת, בעיקר בגלל "הסטנדרט של חיל האוויר". בשפת כוחות היבשה, "ברוב המקרים המטרה כבר לא הייתה שם בגלל התכנון הארוך שמחייבת הטלת פצצת טון, והזמן שחולף מהרגע שבו האוגדה או החטיבה סיימה לתכנן את המטרה ולאשר אותה ועד הרגע שטייס הקרב קיבל 'אור ירוק' לתקוף. לעתים גם כי הכוח נאלץ להתקדם לעומק שטח האויב, כדי לעמוד בלוחות הזמנים שהציבו הדרגים הבכירים בצה"ל".

חוייב ניהול לחימה אחר. מהיר ומדויק. השבוע חנך הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, את בית הספר לתקיפה במעמד מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, ומפקד חטיבת התקיפה, תא"ל אסף צלאל, והעביר בכך מסר לכלל המפקדים כי צה"ל מחויב לתהליך.

עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. AP
"ברוב המקרים המטרה כבר לא הייתה שם בגלל התכנון הארוך שמחייבת הטלת פצצת טון". תקיפה בעזה במהלך צוק איתן, אוגוסט 2014/AP

בית הספר לתקיפה הוא חלק מתהליך בו החל אלוף סטריק, כשהחליט למתוח קו ברור בין מה שהיה במבצע צוק איתן לבין מה שיהיה במלחמה הבאה - ולהציע לכל אוגדת חוד בצה"ל מאות פצצות קרב במשקל שבין חצי טון לטון בתמרון היבשתי, כדי למוטט את האויב. הפעם מפקדי האוגדות ומפקדי החטיבות יממשו את "אגרוף המחץ המדויק".

ייעודה העיקרי של חטיבת התקיפה הוא לחבר בין כוחות האוויר, היבשה, התקשוב וחיל הים לתרבות ארגונית אחת, שמייצרת מטרות בזמן אמת ומקצרת את משך התכנון ואישור המטרה עד תקיפה לצורך השמדת מנהרות, בניינים ועוד.

כך תיראה המערכה הבאה: חמאס ינסה למשוך את כוחות צה"ל לתוך השטחים הבנויים ולהכות בהם בדרך אל הרחובות ובתוך הסמטאות הצפופות והמרחבים האורבניים. לכן, האתגר של מפקדי החטיבות והאוגדות יהיה לסלק את האוכלוסייה הפלסטינית מאזורי הלחימה, כדי שטייסי הקרב יפעלו ללא חשש שמא יפגעו בבלתי מעורבים בטרור.

מפקד חטיבת הנח"ל אל"מ ישראל שומר באימון החטיבה, פברואר 2021. דובר צה"ל
מח"ט הנח"ל אל"מ ישראל שומר במהלך אימון חטיבת התקיפה/דובר צה"ל

השינוי בתפיסה החל למעשה לפני חמישה חודשים. חטיבת התקיפה ביבשה הוקמה ולמפקדה מונה אחד מטייסי הקרב המשפיעים של חיל האוויר הישראלי - תא"ל צלאל. הוא עבר מחיל האוויר לזרוע היבשה האתגר המרכזי מבחינתו היה מיצוי כוח התקיפה של חיל האוויר וחיל הים עבור היעדים של כוחות היבשה המתמרנים. "למה נבחר דווקא קצין מחיל האוויר לעמוד בראש חטיבת ההתקפה?", מסביר קצין בכיר בזרוע היבשה, "מאחר שהפערים הגדולים ביותר נמצאים בין חיל האוויר למפקד האוגדה, מפקד החטיבה והמג"ד. מסת האש הקטלנית ביותר תבוא מהאוויר ולא מהים".

תא"ל צלאל כפוף ישירות למפקד זרוע יבשה. כדי ליצור שפה משותפת בין חיל האוויר למקבילים ביבשה אותרו 35 בעלי תפקידים במפקדות האוגדה והחטיבה. חטיבת התקיפה הסדירה תהליך הכשרה, נכתבו עבורם תיקי יסוד מקצועיים להכשרה, ונקבעו מדדי כשירות כדי למנוע מאלו שלא עברו תהליך מקצועי להיכנס אל החמ"לים ותאי התקיפה. רק מי שדובר את השפה והתרבות הארגונית המצופה לתכנון ואישור המטרה יעבור את שער הכניסה. לאחר מכן הוחלט כי מי שלא עבר רענון בהכשרה או לא עומד בסטנדרט המתבקש לא יוכל להיות בעל תפקיד.

"המטרה של היבשה בקצה? לדעת לתכנן מטרות מראש אבל גם בזמן אמת, על בסיס מודיעין באיכות ובדיוק המתבקשת עבור טייסי הקרב. אחרת המטרות לא יאושרו לתקיפה", אומר קצין בכיר בזרוע היבשה, "גם לחיל האוויר יש מטרה. להיות מאוד גמישים בביצוע המשימה. כל דקה חשובה עבור הכוחות ביבשה. לעמוד בהיקף הביקוש. אנחנו מדברים על מאות פצצות לאוגדה אחת".

תא"ל אסף צלאל ראש חטיבת התקיפה. דובר צה"ל
ליצור שפה משותפת בין חיל האוויר למקבילים ביבשה. תא"ל צלאל, מפקד חטיבת התקיפה/דובר צה"ל

מדובר באתגר עבור כוחות היבשה וחיל האוויר, שרוצים להפוך את היכולת לכדי פעולה רחבת היקף ועוצמתית. בית הספר יכלול 35 קורסים אחידים ורב-זרועיים עבור כלל בעלי התפקידים, שאחראים על הקמת מפעל מטרות הקרב לכוחות המתמרנים. "דמיין שולחן אחד בחטיבה או באוגדה שיושבים בו כלל הגורמים מחיל האוויר, היבשה המודיעין והתקשוב שיש להם מטרה ברורה: לייצר מכונות מלחמה. אני לא מכיר בקרב תחליף לפצצת טון או חצי טון", אמר הקצין הבכיר.

חטיבת הנח"ל ומפקדה, אל"מ ישראל שומר, תרגלו בחודש האחרון סדרת תרגילי גדודים שהסתיימו השבוע בתרגיל חטיבתי, תחת עיניו הפקוחות של האלוף סטריק.

היה זה תרגול התמרון הקרקעי של כוחות הנח"ל אל מעוזי החמאס ברצועת עזה. את שלב הסיום הם ערכו על קו חוף אשקלון. מתחת לרשתות ההסוואה העמידו אנשי אגף התקשוב מסך ענק עליו מפות שהציגו את ההתקדמות, יעדי הטרור והאזורים שנכבשו. אפודי המפקדים מלאי התחמושת והציוד הטכנולוגי בעלי עיצוב ארגונומי שהזכיר יותר רובוט.

הפעם, בשונה ממבצע צוק איתן, אלפי מפקדים ולוחמים הרכיבו אמצעי ראיית לילה. "זו מהפכה בקרב. עד שאתה לא רואה את זה קורה אתה לא מבין את העוצמה והכוח שיש לחטיבה. האמל"ח, הציוד והתחמושת לא צריכים להגיע, הם כבר כאן. אנחנו מתאמנים עם רחפנים, רובי צלפים חדשים, טילים מגוונים, רימונים, ואמצעי חבלה שונים. זה משנה את כללי המשחק", מסביר קצין בכיר בחטיבת הנח"ל ומוסיף, "אמצעי ראיית הלילה משדרגים את היכולת שלנו לזהות את האויב ואת שאר כוחות צה"ל. זה מונע ירי דו צדדי ולעוזר לנו לנוע בזריזות ממקום למקום, להפעיל האש בביטחון גבוה שלא פוגעים בבלתי מעורבים או בכוחותינו, ולתקוף במהירות ובדיוק את האויב".

חשיפת חטיבת התקיפה של זרוע היבשה בראשות טייס קרב. דובר צה"ל
הפצצת חיל האוויר במהלך אימון חטיבת התקיפה וחטיבת הנח"ל/דובר צה"ל

אותו קצין מחטיבת הנח"ל קיבל את פניהם של מפקד פיקוד דרום האלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ן האלוף תמיר הימן ומפקד זרוע היבשה. כל אחד בתורו רצה לראות כיצד באה לידי ביטוי המהפכה ומה עשו עם ההשקעה האדירה בזמן ובכסף. "רוב הלחימה שלנו היא לא בשטח הפתוח אלא בשטח בנוי וקשה מאוד לזהות אויב שמופיע לרגע. לכן אמצעי ראיית הלילה משדרגים את הקטלניות. נתנו אותם לקצינים אבל גם לקלעים, למ"כים, למקלענים, מפקדי חוליות זו מסה קריטית שמייצרת שינוי".

כפועל יוצא מהיקף אמצעי הלחימה והשיח הבלתי פוסק על רב-זרועיות ושפע מידע מודיעיני שהעבירה יחידת 8200 אל מפקדת החטיבה והגדוד, הוקמו לכל מפקדי הפלוגות חדר פיקודי קדמי (חפ"ק) שכולל מש"ק מודיעין, מש"ק תקיפה ומש"ק תקיפה.

הם אלו שיסייעו למ"פ לחשוף את האויב המסתתר מתחת לקרקע ובתוך המבנים, ולהצביע על המטרה לכוחות האש השונים במרחב עד לתקיפה. "יש לנו עכשיו כדרך קבע בחטיבה נח"א (נציג חיל אוויר קבוע)", מסביר קצין בכיר בחטיבת הנח"ל, "הוא זה שמקבל את המידע מהכוחות בשטח ויודע לתרגם אותו לסטנדרט של חיל האוויר. המ"פ יעביר בקשה לתקוף מטרה למג"ד והמג"ד יעביר את המטרה לחטיבה. בסדר הזה תקפו מטוסי קרב לפני כשבועיים בארבע פצצות יעדים שונים. מ"פ ומג"ד רואים שזה אפשרי, מבינים את העוצמה והקטלניות כי רואים את זה בעיניים ובשלב הזה נכפיל ונשלש את ההיקף של תקיפות הקרב. אין תחליף לפצצות חצי טון וטון שלהם. גם כשזה מחייב אותנו לתכנון מורכב, ורמת בטיחות גבוהה ודיוק. זה יעזור לנו להשיג את המטרות מהר יותר. ככה תראה המלחמה הבאה".

חשיפת חטיבת התקיפה של זרוע היבשה בראשות טייס קרב. דובר צה"ל
"אין תחליף לפצצות חצי טון וטון שלהם גם כשזה מחייב אותנו לתכנון מורכב, ככה תראה המלחמה הבאה"/דובר צה"ל

שינוי נוסף בוצע ברמת הגדודים, שכן כדי לדייק את עבודת חשיפת האויב שנעלם בשטח וחושש להילחם פנים מול פנים ומעדיף לירות מרחוק, לייצר ביעילות מטרות הוחלט למנות סגן לכל קציני המודיעין הגדודיים. סגני הקמ"ן ירכזו את המידע משב"כ ויחידות אמ"ן שעולה בזמן אמת מהשטח. מי שמשלימים את המהפכה השקטה של אלוף סטריק הם גדודי ה"אתרוג". אלו גדודים מובחרים מאוגדות החוד שיתמרנו במלחמה עמוק לשטח האויב בלבנון או בעזה, והם חמושים בשפע של תחמושת, אמצעי לחימה וציוד מתקדם.

"בעבר המידע הגיע באיטיות, אבל בשטח לא ידעו מה לעשות איתו ואם ידעו לא תמיד היה זמן. עכשיו יש בעל תפקיד ועליו לחשוף את האויב במנהרות ובמבנים", מסביר הבכיר מהנח"ל, "חשוב שנזכור לפני שמחליטים על הפעלת מטוסי קרב שיש לכל מ"פ ומג"ד יכולת להפעיל מרגמות, ארטילריה, מסוק קרב ואמצעי חבלה להתמודדות עם מטענים, מוקשים ומנהרות. בעתיד יהיו לנו גם רחפנים מתאבדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully