וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה: הצבא קרא לממשלה להתפטר; ראש הממשלה: ניסיון הפיכה

עודכן לאחרונה: 25.2.2021 / 22:20

הכוחות המזוינים פרסמו הצהרה שבה נקראו פשיניאן ושריו להתפטר, על רקע המחאה המתמשכת נגדם בעקבות המלחמה מול אזרבייג'ן. ראש הממשלה: "לשמור את הכוח בידי העם". רוסיה הביעה דאגה מהמצב וקראה לפתור את המשבר בדרכי שלום

בווידאו: עצרת תמיכה בראש ממשלת ארמני/צילום: רויטרס

צבא ארמניה קרא היום (חמישי) לראש הממשלה ניקול פשיניאן ולממשלתו להתפטר. זאת על רקע ההפגנות התמשכות נגדו מאז המלחמה בסתיו האחרון מול אזרבייג'ן בנגורנו-קרבאך, שהסתיימה באובדן שטחים ובאלפי הרוגים.

"הניהול הלא יעיל של הממשלה הנוכחית והטעויות החמורות במדיניות החוץ הביאו את המדינה אל סף קריסה", מסר היום הצבא. עדיין לא ברור אם הוא מוכן להפעיל כוח כדי לסלק את פשיניאן, שעלה לשלטון בעקבות מחאה עממית נגד הממשלה ב-2018. שני נשיאי ארמניה הקודמים, רוברט קוצ'ריאן וסרז' סרקזיאן, פרסמו הצהרות שבהן קראו לאזרחים לתמוך בצבא.

פשיניאן, המסרב להתפטר, אמר כי הקריאה של הצבא היא ניסיון הפיכה והודיע על הדחת הרמטכ"ל במהלך שעוד זקוק לאישור הנשיא. הוא דחק בתומכיו להתאסף במרכז הבירה ירבאן. "הבעיה הכי חשובה עכשיו היא לשמור את הכוח בידי העם, כי אני מגדיר את מה שקורה בתור הפיכה צבאית", אמר בשידור חי בפייסבוק.

במהלך היום, הוא צעד עם כמה מאלפי תומכיו בבירה ירבאן. "לצבא אסור להיות מעורב בתהליך הפוליטי, הצבא צריך לציית לעם ולכוח הפוליטי שנבחר על ידי העם", אמר ראש ממשלת ארמניה בנאום תקיף נגד הגנרלים. ראש הממשלה זכה לתמיכת משרד ההגנה, שהדגיש כי הצבא אינו גוף פוליטי וכי כל ניסיון שלו להתערב בפוליטיקה הוא בלתי-נסבל.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן צועד בבירה ירבאן, 25 בפברואר 2021. רויטרס
קרב בין הצבא לממשלה. פשיניאן ברחובות הבירה, היום/רויטרס

פשיניאן, עיתונאי לשעבר שטיפח לעצמו תדמית של מנהיג המחובר לעם וכלוחם בשחיתות, קרא לאופוזיציה להפסיק להפגין נגדו ולפתוח בשיחות. עם זאת, מתנגדיו יצאו לרחובות גם הם.

אלפי מפגינים הריעו ומחאו כפיים כשמטוס קרב חלף בשמיים. וזגן מנוקיאן, אחד ממנהיגי האופוזיציה, האשים את הממשלה בניסיון להסית את האזרחים נגד הצבא. באחד הרחובות, מפגינים השתמשו בפחי אשפה בתור מתרסים.

נשיא חבל נגורנו-קרבאך, הציע לתווך בין פשיניאן לצבא. "שפכנו כבר מספיק דם. הגיע הזמן להתגבר על המשבר ולהתקדם. אני נמצא בירבאן ואני מוכן להיות מתווך כדי להתגבר על המשבר הפוליטי הזה", אמר.

עצרת תמיכה בראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן בבירה יירבאן 25 בפברואר 2021. רויטרס
תומכיו של פשיניאן צועדים היום בבירה/רויטרס

הרפובליקה הסובייטית לשעבר, שבה חיים שלושה מיליון איש, נקלעה למשבר פוליטי וחברתי מאז תום המלחמה עם אזרבייג'ן, שנתמכה על ידי טורקיה. הבדלנים הארמנים שלטו במובלעת ההררית מאז המלחמה הראשונה עם אזרבייג'ן, שפרצה לאחר התפרקות ברית המועצות בתחילת שנות ה-90. כ-30 אלף איש נהרגו אז, אך שום מדינה, כולל ארמניה, לא הכירה בעצמאות החבל.

בעימות האחרון נהרגו אלפי חיילים ועשרות אזרחים, ואזרבייג'ן הצליחה להשתלט מחדש על טריטוריות במובלעת נגורנו-קרבאך המאוכלסת בתושבים ארמנים. הלחימה הסתיימה אחרי חודש וחצי ב-10 בנובמבר, בהסכם בתיווך רוסיה, שפרסה כוח משקיפים בחבל. רוסיה היא בעלת בריתה הקרובה של ארמניה, והיא מחזיקה בבסיס במדינה.

רוסיה, בעלת בריתה הקרובה של ארמניה המחזיקה בבסיס במדינה, אמרה כי היא מודאגת מהמתיחות הפוליטית. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר בשיחת ועידה עם הכתבים כי זהו עניין פנימי של ארמניה, וכי על הצדדים לפתור את המחלוקות ביניהם בדרכי שלום ובמסגרת החוקה.

בהמשך היום שוחח הנשיא ולדימיר פוטין עם פשיניאן. דובר הקרמלין אמר כי נשיא רוסיה אמר בשיחת הטלפון עם ראש ממשלת ארמניה כי על כל הצדדים לנהוג באיפוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully