וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידים חוגגים בבתי הספר, חלקם בניגוד להנחיות: "פורים מבאס"

עודכן לאחרונה: 24.2.2021 / 21:04

כ-84.6 אלף תלמידים נוספים חוזרים הבוקר לשגרת הלימודים לאחר עדכון מפת הרמזור, וחוגגים את פורים ללא מסיבות במוסדות הלימוד. במקביל, "מרד ראשי הרשויות" דעך, כשרק שבע רשויות מתוך 15 יאפשרו כניסת תלמידים בשכבות ז'-י'

בווידאו: בלי מסיבות, עם תחפושות ומשלוחי מנות -בבתי הספר חוגגים את פורים לפי ההגבלות/צילום: שלומי גבאי ויותם רונן

1.3 מיליון תלמידים בגני הילדים, כיתות א'-ו' וכיתות י"א-י"ב באזורים ירוקים, צהובים וכתומים מוחרגים הגיעו הבוקר (רביעי) אל מוסדות החינוך כדי לחגוג את חג הפורים. על פי נתוני משרד החינוך, בעקבות עדכון תוכנית הרמזור שבוצע השבוע יום לפני המועד הקבוע, כ-84.6 אלף ילדים נוספים חוזרים הבוקר לשגרת הלימודים.

בין היישובים שחזרו ללימודים נמצאים אור יהודה, אור עקיבא, אליכין, אלעד, באקה אל-גרבייה, באר אורה, ביריה, בת ים, דימונה, חנתון, ירושלים בשכונות הר נוף, רמות, הגבעה הצרפתית, גבעת המבתר והר הצופים, כפר זוהרים, לוד, מעלה אפרים, נתיבות, ערד, קריית גת, קריית עקרון, ראמה, ראש פינה ורמלה.

ברוב בתי הספר הילדים הגיעו מחופשים, ובמשרד החינוך הבהירו כי נאסר על בתי הספר לערוך מסיבות פורים, אך התירו חלוקת משלוחי מנות. בחלק מבתי הספר בכל זאת מתנהלות חגיגות, המתנהלות בניגוד להנחיות.

חגיגות פורים בבי"ס נעמי שמר בפתח תקווה, 24 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פורים בבית ספר נעמי שמר בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו
חגיגות פורים בבי"ס ארנון בת"א, 24 בפברואר 2021. ספיר לוי
"ברור ששונה השנה". נועם, תלמידת כיתה ג'/ספיר לוי

נטלי, אמא לתלמיד כיתה ו' בתל אביב, אומרת שילדיה לא מרוצים מכך שהם לא יכולים לחגוג את חג הפורים. "הילדים מבואסים כי זה לא פורים רגיל. במקום פורימון עושים להם שעה של תחפושות בחצר ואז יום ספורט", היא אומרת. "גם כשחשבו לארגן להם אז לא היה אפשר כי החליטו שהורים לא ייכנסו לבית הספר כדי להקים. הבן שלי אמר לי שזה לא פורים כמו שהוא אוהב"

נועם, תלמידת כיתה ג', אומרת לוואלה! NEWS שהקורונה השפיעה על חגיגות הפורים בבית הספר. "התחפשתי לגיבורת על. ברור ששונה השנה, אני המצאתי את התחפושת הזאת. בקורונה זה בכלל מביך איך אני אשים את המסכה הזאת? אני אוהבת את פורים חוץ מזה שאני מובכת מהשירים", היא מספרת.

"זה פורים מבאס, לא עשו לנו תחנות עם רכבת שדים או מבוכים כמו תמיד, אבל כיף להיות מחופש עם החברים", אומר רועי, תלמיד כיתה ו' בתל אביב.

חגיגות פורים בבי"ס ארנון בת"א, 24 בפברואר 2021. ספיר לוי
"נקווה שכולם יכבדו את הכללים וההנחיות". צילה נחום ובתה בבית ספר ארנון בתל אביב, היום/ספיר לוי

צילה נחום, אמא לילדה בכיתה ג' בבית ספר ארנון בת"א, אומרת שהיה חשוב להורים שילדיהם יחגגו את פורים, לאחר ששהו בבתים במשך תקופה ארוכה. "היה בכלל ספק אם יחגגו בכלל בבתי הספר את פורים. אבל בתוך הלב שלנו קיווינו מאוד שלפחות הילדים ירגישו את החג", היא אומרת. "הם הרגישו די סגורים בתוך הבית, מבחינה חברתית היה ריחוק. ניסינו כמה שיותר בבית הספר לעשות אירועים בחגים".

נחום מספרת שהתנהלות הממשלה סביב הנושא הובילה לאי וודאות רבה. "הפחד, חוסר הוודאות של החלטות הממשלה איך הפורים יראה בכלל. אי וודאות מוחלטת, איך מתנהלים ככה?", היא אומרת. "מבחינתי כאמא, היה חשש שיגידו 'גם לבית הספר לא הולכים', אחרי שהילדים כבר היו מלאי תקווה לצאת החוצה. ולמזלנו 'חסו' עלינו, אפילו שזה לכמה שעות. נקווה שכולם יכבדו את הכללים וההנחיות. רוצים לחזור לחיים למסגרות ולעבודה".

פורים 2021 בבתי הספר ברחבי הארץ. (צילומים: ראובן קסטרו, שלומי גבאי, יותם רונן)

שלומי גבאי

לעומת החוזרים לבתי הספר, 1.1 מיליון תלמידים ממשיכים ללמוד בבית, ובהם גם כ-450 אלף תלמידי שכבות ז'-י' המתגוררים ביישובים הירוקים, הצהובים והכתומים המוחרגים, בהם כל מערכת החינוך חזרה לשגרה מלבדם.

המחאה של תלמידים אלה התרחבה השבוע באופן ניכר. מאות תלמידים הגיעו לקניונים ברחבי הארץ וקיימו יום לימודים במחאה על אי-החזרתם ללימודים. הנהגת ההורים עתרה במקביל לבית המשפט העליון כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלת ישראל, בדרישה להורות להם להפעיל באופן מידי את מוסדות החינוך בלימודים פרונטליים עבור תלמידי שכבות אלו ביישובים בהם מותרת הלמידה.

דעיכת "מרד הרשויות"

לעומת זאת, "מרד ראשי הרשויות" דעך לאיטו. בתחילת השבוע הודיע פורום ה-15 על החלטתו לאפשר לימודים של כיתות ז'-י' בניגוד להנחיות הממשלה החל מהיום. ואולם בשל התנגדות ארגוני המורים וקריאות נבחרי הציבור שלא לעבור על החוק, החלו להופיע סדקים בעמדת הפורום.

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי רק שבע רשויות מתוך 15 עדיין עומדות מאחורי ההכרזות ויאפשרו כניסת התלמידים בשכבות ז'-י' למרחבי בתי הספר - ראשון לציון, תל אביב, חדרה, כפר סבא, חיפה, הרצליה וגבעתיים. יודגש עם זאת כי גם בערים אלה לא יתקיימו לימודים, כי אם אירועי פורים, שיתקיימו ברובם באוויר הפתוח ובקבוצות של עד 20 תלמידים, כלומר בהתאם למתווה משרד החינוך.

רחובות הייתה העיר הראשונה מפורום ה-15 שהודיעה כי לא תמלא אחר ההחלטה של הפורום לפתוח בניגוד להחלטת הממשלה ואליה הצטרפו ערים נוספות. לדברי ראש העיר רחמים מלול, "אנחנו מאוד רוצים לחזור לשגרת לימודים מלאה, אולם ברחובות יחזרו ללימודים רק בהתאם להחלטות הממשלה ומשרד החינוך. זה מהלך חינוכי מהמעלה הראשונה בעיניי".

"חזרה ללימודים בניגוד לחוק ולהחלטת השלטון המרכזי לא מקובלת עליי, וגם בדיון ראשי הרשויות התנגדתי לה. ריח פוליטי של בחירות נודף ממנה", הוסיף מלול. "אני מזכיר כי אנו עוסקים בחינוך - ואסור לנו כראשי רשויות לפעול בניגוד להחלטות השלטון המרכזי, אחרת מה ההבדל בינינו לבין הפלג הירושלמי שהחליט להתעלם מהחלטת הסגר?".

גם בעיריית באר שבע החליטו לא ליישם את החלטת פורום ה-15, ומעבר לכך לבטל לגמרי את יום הלימודים בתיכונים היום. בעירייה הסבירו כי "בשל החשש שאירועי פורים בבתי הספר יהוו מקור להדבקה, לא יתקיימו לימודים בבתי הספר התיכוניים בכל הכיתות (למעט החינוך המיוחד ופעילות נקודתית של משלוחי מנות). אירועי פורים יתקיימו באופן וירטואלי בזום, וזאת בהתאם למתן הגמישות הניהולית שאנו מאפשרים למנהלות ולמנהלים. לאחר חג הפורים, ביום שני, 1 במרץ, יפעלו בתי הספר בהתאם למתווה".

חגיגות פורים בבי"ס דרויאנוב בת"א, 24 בפברואר 2021. יותם רונן
בית הספר דרויאנוב בתל אביב, היום/יותם רונן

לעומת זאת, בגבעתיים תלמידי כיתות ז'-י' חוגגים את פורים בבתי הספר, בהתאם למתווה הממשלה. "אירועי פורים בבתי הספר יהוו זריקת מרץ חיובית עבור התלמידים, שחלקם (תלמידי כיתות ז'-י'), לומדים מהבית כמעט חודשיים. צוותי ההוראה דאגו לשבץ כיתות וקפסולות בזמני הגעה שונים, על-מנת למנוע התקהלויות. הפעילויות יתקיימו במרחבים פתוחים, בחצרות בתי הספר ובגינות ציבוריות ובפארקים ברחבי העיר", ציינו בעיריית גבעתיים.

גם בחיפה תלמידי ז'-י' חזרו היום לבתי הספר ולאירועי פורים, ושם פועלים על פי מתווה התו הסגול - המפגשים החינוכיים מתקיימים במרחבים הפתוחים של בתי הספר, במוסדות התרבות (תיאטרון, מוזיאונים), בחופי הים, בגנים ציבוריים והכול בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים, במקביל ללמידה מרחוק.

חגיגות פורים בבי"ס צפרירים בחדרה, 24 בפברואר 2021. שלומי גבאי
מורות מחופשות בבי"ס צפרירים בחדרה, היום/שלומי גבאי

בעיריית תל אביב החליטו לשקול את החלטת פורום ה-15 בכובד ראש, ותחילה לבדוק מול צוותי ההוראה את נכונותם ללמד בכיתה בניגוד להנחיות הממשלה. לבסוף, העירייה אפשרה לקיים היום מפגשים בבתי הספר בהתאם להנחיות משרד החינוך, כלומר: במרחבים הפתוחים ובקבוצות של עד 20 אנשים.

בהודעת העירייה נכתב כי "בכל בית ספר ייעשה שיקלול של אחוז המחוסנים בבית ספר ובקהילה, מספרי המורים המעוניינים בלמידה בכיתה ומספרי התלמידים. הלמידה תהיה דיפרנציאלית בין שכבות ובין בתי ספר, כאשר שיקול הדעת יינתן למנהלים".

בלי מסיבות, עם מסיכות

בתוך כך, משרד החינוך פרסם הנחיות לבתי הספר לקראת אירועי פורים, ובהן הובהר כי מותר להביא משלוחי מנות, באריזה סגורה, ולחלק אותם בסוף יום הלימודים. עם זאת, נאסר על הקמת דוכנים ועריכת אירועים המובילים להתקהלות כגון הפנינג, עדלאידע, תהלוכות, מסיבות, נשפים וריקודים.

בנוסף לכך, לא תוותר כניסת "מפעיל חיצוני" לשטח המוסד, אלא אם כן מדובר בגורם קבוע. עוד נאסר על ההורים להיכנס לשטח בתי הספר והגנים, או להשתתף במפגשים בשטחים הפתוחים. במשרד החינוך הדגישו כי מסיכות שהילדים לובשים במסגרת התחפושת אינן פוטרות אותם מעטיית מסיכות הגנה, אך גם ביקשו "לנקוט משנה זהירות בעטיית מסיכה מתחת לתחפושת, מחשש לחנק".

ברשויות שבהן מתקיימת למידה מרחוק, קובעים במשרד החינוך, ניתן יהיה לקיים מפגשים בשטח פתוח, בקבוצות קבועות של 20 משתתפים לכל היותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully