וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן לאשכנזי: ארה"ב מאמינה שפתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר

22.2.2021 / 23:14

שר החוץ האמריקני שוחח עם מקבילו בישראל על סיום הסכסוך עם הפלסטינים. לדבריו, הפתרון "יבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית שחיה בשלום לצד מדינה פלסטינית דמוקרטית". לאחר מכן צייץ בטוויטר: "ארה"ב נשארת יציבה במחויבותה לביטחון ישראל"

בווידאו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מציג את מדיניות החוץ שלו/צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוחח הערב (שני) בטלפון עם שר החוץ גבי אשכנזי, והבהיר כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך המועדפת על ארצות הברית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לפי בלינקן, השניים שוחחו גם על האתגרים האזוריים והמאבק בנגיף הקורונה.

"ממשל ביידן מאמין שפתרון שתי המדינות הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שחיה בשלום לצד מדינה פלסטינית דמוקרטית", אמר שר החוץ האמריקני לאשכנזי.

בחשבון הטוויטר שלו כתב לאחר מכן כי "הייתה שיחה טובה עם גבי אשכנזי על השותפות בין המדינות, האתגרים האזוריים ומאבק ישראל במגיפה. ארצות הברית נשארת יציבה במחויבותה לביטחון ישראל".

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן בוושינגטון, 17 בפברואר 2021. רויטרס
"מאמינים בפתרון שתי המדינות". בלינקן/רויטרס

לפני כחודש אותת ממשל ביידן על מדיניותו בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא המצב במזרח התיכון, אמר הנציג האמריקני כי הממשל יתמוך בפתרון של שתי מדינות שיהיה מוסכם על שני הצדדים. "החזון הזה נשאר הדרך הטובה ביותר להבטיח את עתיד ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר סגן השגריר.

הוא הדגיש כי בניגוד לממשל טראמפ, הממשל החדש יבסס את מדיניותו בנושא הישראלי-פלסטיני על התייעצויות עם שני הצדדים. "אי אפשר לכפות שלום על אחד הצדדים", אמר. לדבריו, ההנהגות בישראל וברשות הפלסטינית רחוקות מאוד בעמדותיהן, המצב הפוליטי מסובך והאמון נמוך, והממשל ירצה לקדם עוד הסכמי נורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב בצורה שתסייע לפתרון שתי המדינות.

התייחסות נוספת מטעם הממשל בנוגע ליחסים עם הפלסטינים הגיעה עת ההחלטת הנהלת דירקטוריות קק"ל בנוגע לשינוי המדיניות המאשרת את פעילות הארגון בגדה המערבית. "זה קריטי להימנע מצעדים חד-צדדיים שמחריפים מתחים וחותרים תחת הניסיון להגיע לפתרון שתי המדינות", אמר אז דובר משרד החוץ נד פרייס. "זה כולל סיפוח, בנייה בהתנחלויות, הריסות בתים, תשלומים למחבלים והסתה".

על מידת החשיבות שמייחסת ארצות הברית לנושא, ניתן ללמוד ממינוי סגן עוזר שר החוץ האדי עמר, הדיפלומט האמריקני שאחראי על התיק הישראלי-פלסטיני.הוא אינו עובד בימים אלה על תכנית חדשה אלא מתכוון להתמקד בשלב הנוכחי בצעדים הדרגתיים שישפרו את המצב בשטח בגדה המערבית וברצועת עזה - כך אמרו גורמים ישראלים, פלסטינים ואמריקנים שמעורים בנושא.

במשך עשרות שנים נשיאים אמריקנים נכנסו לתפקיד בתקווה להגיע להסכם שלום היסטורי בין ישראל לפלסטינים. בניגוד לקודמיו בתפקיד, הנשיא ג'ו ביידן לא סבור שמדובר ביעד בר השגה בנסיבות הנוכחיות. בניגוד לקודמיו, ברק אובמה ודונלד טראמפ, ביידן לא מתכוון למנות שליח מיוחד לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. הסוגיה כולה נמצאת במקום נמוך יחסית בסדר העדיפויות שלו והיא תטופל על ידי משרד החוץ האמריקני, שם משמש עמר כסגן עוזר שר החוץ.

שר החוץ אנתוני בלינקן הבהיר בשיחות סגורות מאז נכנס לתפקיד כי אינו מצפה להשיג פרס נובל לשלום בנושא הישראלי-פלסטיני. במקום, הוא הטיל על עמר להתחיל ולבנות מחדש את האמון בין הישראלים לפלסטינים - מלמטה למעלה. בהתבסס על שיחות בשבוע האחרון עם יותר מעשרה בכירים ישראלים, פלסטינים ואמריקנים בהווה ובעבר, נראה שעמר הוא המייצג הטוב ביותר של הגישה הפרגמטית הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully