וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הפסקת האספקה של פייזר: במשרד הבריאות ממתינים למשלוח של מודרנה

עודכן לאחרונה: 21.2.2021 / 17:44

לפי ההסכם עם פייזר, בשבועיים הקרובים יגיעו המשלוחים האחרונים של מנות החיסון, בעוד האספקה של מודרנה עתידה להגיע רק באמצע החודש הבא. במשרד הבריאות החלו בהיערכות לחסן במודרנה, שנועד תחילה עבור מחלימים. אש: זיהינו מקרה הדבקה של זן חדש מאוגנדה

בווידאו: אש מזהיר מאפשרות של סגר בעקבות עלייה בתחלואה אחרי פורים/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

במשרד הבריאות נערכים לחסן את הציבור בחיסונים נגד קורונה של חברת מודרנה, לקראת סיום חוזה האספקה עם חברת פייזר. לפי ההסכם עם פייזר, בשבועיים הקרובים יגיעו המשלוחים האחרונים של מנות החיסון, בעוד האספקה של מודרנה עתידה להגיע רק באמצע החודש הבא.

ענקית התרופות פייזר סיפקה לישראל עשר מיליון מנות חיסון שיספיקו לחמישה מיליון מתחסנים, כך לפי ההסכם בין המדינה לחברה. המשמעות היא כי בין גמר החיסונים של פייזר לבין הגעת המשלוח של מודרנה, המיועד לחודש הבא, ייתכן שיהיה מחסור בכמות החיסונים בישראל.

במשרד הבריאות נערכים לכך, ולוקחים בחשבון את הכוונה לחסן מחלימים מקורונה במנה אחת של מודרנה. בימים הקרובים ייערכו במשרד ישיבות והערכות מצב מיוחדות לקראת הפסקת האספקה של פייזר.

חיסון נגד קורונה של חברת מודרנה בניו יורק, ארצות הברית, 21 בדצמבר 2020. רויטרס
במשרד הבריאות נערכים. חיסון של חברת מודרנה/רויטרס

בתוך כך, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר היום כי אם יהיה גל תחלואה בעקבות אירועי פורים - ייתכן שיידרש להטיל סגר. בתדריך לתקשורת הוא הביע חשש מהפרת ההנחיות בחג שייערך בהמשך השבוע וקרא לראשי הרשויות ולרבנים להימנע מאירועים המוניים. "זה מסכן את כולנו", אמר אש.

פרופ' אש ציין כי אחוז אחד מהבדיקות הנערכות בישראל מאתרות מקרי הדבקה של הזן הדרום אפריקני, וישנם שבעה מקרים של הזן הברזילאי. כמו כן, אש ציין כי במשרד הבריאות איתרו זן חדש של נגיף הקורונה מאוגנדה. "הפתרון לכל זה הוא החיסון, בדגש על נשים בהריון. הוא יעיל ועדיף מהמגיפה", אמר.

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש בתדריך לתקשורת, 21 בפברואר 2021. ללא, צילום מסך
"הצטערנו לשמוע על פטירתה של האישה בהריון". פרופ' אש, היום/צילום מסך, ללא

הוא התייחס לקריסת אתר האינטרנט של משרד הבריאות בשל העומס ואמר כי הדבר ייקח כמה ימים. "אי אפשר להיערך לעומס של שני מיליון גולשים שרוצים את התו. זה יהיה רק כמה ימים, זו הוצאה כספית מאוד גדולה ולאט לאט העומסים יתפזרו על פני כמה ימים. לשם כך הגדרנו שאפשר להשתמש גם בתעודת מתחסן".

אש אמר כי המשרד פועל לעודד חיסונים בקרב מגזרים שונים כדי לצמצם כמה שיותר את התחלואה. "אנחנו פוגשים יותר צעירים במצב קשה, לדוגמה - 40% מהמחוברים לאקמו הם בני 60-40. הצטערנו לשמוע על פטירתה של האישה בהריון, יש עוד עשר נשים במצב קשה בבתי החולים", אמר. "בנוסף, יזמנו תהליך של חקיקה שיחייב עובדים נותני שירות להתחסן או שיבצעו בדיקות תקופתיות. אני מעריך שזה יתקדם והעובדים יחוסנו גם הם".

חוגגים במסיבת פורים, תל אביב, 2 במרץ 2018. ראובן קסטרו
להימנע ממסיבות. אירוע פורים/ראובן קסטרו

בהתייחס להמשך הפחתת ההגבלות ותהליך החזרה לשגרה פרויקטור הקורונה ציין כי המדד המרכזי יהיה מקדם ההדבקה, והדגיש: "נתנגד לכל הקדמה של המשך ההקלות. ההקלות הבאות יהיו ב-7 במרץ". לדבריו, "אם יעלה מעל 1 - נעצור את ההקלות. בנוסף, אנחנו נסתכל על התחלואה הקשה ונראה אם הירידה ממשיכה, למרות שהמאומתים יעלו, נוסיף בהקלות. אבל יש אבל גדול: אם נהיה במספרים מאוד גבוהים, גם אם לא יהיו קשים, נחזור להגבלות", אמר אש.

ממונה הקורונה נשאל בדבר המחקר שפרסם אמש משרד הבריאות, לפיו מהחיסון עולה יעילות של 95.8% במניעת כל מקרי התחלואה מהנגיף. "אני רוצה להדגיש שהנתון של 95% לא מתייחס להדבקה, אלא לתחלואה קשה. אם הובן אחרת אז אני מחדד עכשיו: כדי לקבוע את מניעת ההדבקה, צריך לעשות בדיקה נרחבת לכלל הנחקרים כדי לראות שלא נדבקו באופן א-סימפטומטי", אמר אש.

"מהנתונים של המשרד לא ניתן להסיק על הדבקה כי הם ניטרו רק מי שהגיעו לבדיקה, ולא לכלל האוכלוסייה. הרבה דברים יכולים להשפיע על התוצאות, אבל אנחנו יכולים להגיד שהתחלואה הקשה יורדת באופן משמעותי - על האחוז המדויק אנחנו נצטרך עוד מחקרים".

47% מהאוכלוסייה קיבלו חיסון נגד קורונה

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי כ-137 אלף בני אדם חוסנו במהלך סוף השבוע. בסך הכול, עד היום ניתנו חיסונים לכ-4.3 מיליון בני אדם (כ-47% מהאוכלוסייה), מהם כ-2.9 מיליון שכבר קיבלו את המנה השנייה. מעט יותר מ-2.5 מיליון בני אדם כבר זכאים לתעודת מתחסן, ואם נחבר קבוצה זו למספר המחלימים מקורונה, כ-3.2 מיליון ישראלים יוכלו כבר היום לבקר בעסקים שחזרו לפעילות במסגרת התו הירוק, כמו למשל אירועי תרבות.

כמו כן, 1,240 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. אתמול התקבלו תוצאות עבור 19,586 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 6.3%. הנתונים פורסמו באיחור, עקב תקלות טכניות.

מספר החולים הפעילים הוא 44,752, מתוכם 857 חולים קשה ו-273 מונשמים. נכון להיום מתו 5,569 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל. מקדם ההדבקה עומד על 0.79.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully