וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר של משרד הבריאות: חיסון הקורונה בישראל מנע 95.8% ממקרי התחלואה

20.2.2021 / 18:51

מבחינת היעילות של החיסונים עלה כי החיסון יעיל ב-98% במניעת מחלה עם חום או עם תסמינים נשימתיים ובכמעט 99% במניעת תמותה. בחינת היעילות מדדה את הסיכון לחלות במחלה לאנשים שחוסנו בשתי מנות חיסון, לעומת אנשים שלא חוסנו כלל

בווידאו: נציג משרד הבריאות מאשר בכנסת שמאות חיסונים נזרקים מדי יום/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

החיסונים נגד קורונה בישראל נמצאו כיעילים מאוד במניעת תחלואה, בדגש על תחלואה קשה, אשפוז ותמותה - כך עלה הערב (שבת) מבחינת היעילות של החיסונים שביצע האגף לאפדימיולוגיה במשרד הבריאות. לפי תוצאות הבדיקה, שנערכה עד לסוף השבוע הקודם, עולה יעילות של 95.8% במניעת כל מקרי התחלואה מהנגיף.

בחינת היעילות מדדה את הסיכון לחלות במחלה לאנשים שחוסנו בשתי מנות חיסון, לעומת אנשים שלא חוסנו כלל. עוד נמצא כי החיסון יעיל ב-98% במניעת מחלה עם חום או עם תסמינים נשימתיים. 98.9% במניעת אשפוזים עקב קורונה, 99.2% במניעת תחלואה קשה מקורונה, 98.9% במניעת תמותה מקורונה.

לקריאת המחקר המלא

מתן חיסונים לקורונה במתחם חיסונים בתל אביב, 7 בפברואר 2021. AP
מתן חיסונים לקורונה במתחם חיסונים בתל אביב/AP

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בירך על תוצאות הבדיקה, ואמר כי "בזכות מערכת הבריאות החזקה של ישראל, שאפשרה לנו להגיע בזמן קצר לחיסון נרחב מאין כמוהו באוכלוסייה, והיכולת שלנו למעקב אפידמיולוגי מקיף, אנחנו המדינה הראשונה בעולם שיכולה להדגים את האפקט של חיסון קורונה בעולם קליני אמיתי".

"החיסון מפחית בצורה משמעותית תחלואה קשה ותמותה וניתן לראות השפעה זו בנתוני התחלואה במדינה", הוסיף פרופ' לוי. "המטרה שלנו היא להמשיך לחסן את כל האוכלוסייה מגיל 16 ומעלה, ובבוא הזמן גם מתחת לגיל 16, כדי להגיע לכיסוי נרחב באוכלוסייה שיאפשר לנו לחזור לשגרת חיים לה כולנו מייחלים".

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
ממתינים בתור במתחם חיסונים בפתח תקווה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

בסוף השבוע פורסם מחקר ראשון מסוגו בכתב העת המקצועי "LANCET", שנערך בקרב 9,000 עובדי בית החולים שיבא בתל השומר. ממחקר עלה כי בתוך שבועיים מקבלת המנה הראשונה של החיסון נגד קורונה ניכרת ירידה של 75% בשיעור הנדבקים בנגיף בקרב המתחסנים, וירידה של 85% בשיעור החולים עם תסמיני קורונה.

המחקר נערך בקרב 9,000 עובדי המרכז הרפואי, מתוכם 7,214 קיבלו את מנת החיסון הראשונה. מטרתו הייתה לבחון את יעילות המנה הראשונה של החיסון בלבד. במחקר נבדקו העובדים במשך ארבעה שבועות לאחר המנה הראשונה ועד תחילת השפעת המנה שנייה - כשבוע לאחר ההזרקה השנייה. המחקר בדק כמה מחוסנים חלו וכמה מתוכם פיתחו תסמינים למחלה.

מתוך כלל 9,000 הנבדקים, 170 חלו בנגיף במהלך השבועות שנבדקו, כש-99 מהם גם חוו את הסימפטומים של המחלה בדרגות שונות. מתוך החולים שפיתחו תסמינים, 89 לא היו מחוסנים ורק עשרה מחוסנים חלו בנגיף.

תוצאות המחקר של שיבא תואמות את תוצאות המחקר הקליני של פייזר, ואף מתעלות עליו, משום שבתקופת המחקר ישראל הייתה נתונה תחת גל תחלואה גדול במיוחד. בבית החולים מדווחים כי עיקר התחלואה של אנשי הצוות הגיעה מהקהילה, ולא מהדבקות בתוך כותלי המקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully