וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחי סביבה מודאגים מזיהום הזפת בים: "אירוע שייכתב בספרי ההיסטוריה"

20.2.2021 / 21:41

בעקבות הזיהום החריג בחופי הים, הבהיר מומחה למדעי הים כי מדובר באירוע מתגלגל שעלול לארוך חודשים. מבדיקת המשרד להגנת הסביבה נראה כי מדובר בפליטת שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול החוף. "זה האירוע הגדול ביותר זה 40 שנה"

בווידאו: מאות מתנדבים מנקים את הזפת שכיסתה את החופים/צילום: איגוד ערים להגנת הסביבה שרון, עריכה: אסף דרורי

מומחי סביבה מאמינים כי הזיהום בים הוא אחד מאירועי הזיהום הגדולים והמורכבים שחווינו, וכי השיקום עלול לארוך חודשים. "אנחנו בתוך אירוע גדול מאד", אמר הערב (שבת) לוואלה! NEWS ד"ר דור אדליסט מבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה. "אני שקוע באירוע הזה עכשיו עד צוואר, וזה אירוע מתגלגל שיימשך שבועות ואולי גם חודשים".

ד"ר אדליסט, המוביל מטעם "צלול" את צוות הניקוי של החוף הסלעי בחוף הכרמל, הוסיף כי "החשש הכי גדול שלי הוא שיש עוד הרבה מאד נפט בים שעכשיו מרעיל בעלי חיים, ועדיין לא הגיע אלינו. ראינו תמונות של צבים ושל ציפורים שנפגעו ואנחנו מקווים שהנזק יהיה מינימלי". לדבריו, מדובר בתאונה שקרתה לאוניה, וכי "כרגע אנחנו עדיין לא יודעים איזו, אבל אני מאמין שזה יתברר בקרוב".

"אני מנקה זפת כבר מ-2014 וזה להערכתי האירוע הגדול ביותר מסוג זה בארבעה העשורים האחרונים בחוף הישראלי", הבהיר ד"ר אדליסט. "זה משהו שטרם ראינו, אירוע שייכתב בספרי ההיסטוריה של האקולוגיה בישראל ואני מקווה שגם בספרי ההיסטוריה של ההתמודדות עם משברים אקולוגים".

גושי זפת שהתגלו ברצועות חוף הים התיכון , מעגן מיכאל והבונים. רשות הטבע והגנים
גושי הזפת שהתגלו בחוף הים התיכון, השבוע/רשות הטבע והגנים

הוא הוסיף כי "צריך לזכור שזה חומר רעיל והוא רעיל לדגים ולבעלי חיים שמסננים מים, לכל מי שמעביר מים דרך הרקמות שלו. אנחנו מטפלים זיהום בחופים, אבל זפת בחופים מלמדת על נפט בים". אדלסיט הסביר כי "הזפת עצמה היא רעילה והיא תוצר של נפט. זה רעיל ואנחנו לא יודעים עדיין כמה יש. בימים הקרובים נקבל תמונת מצב טובה עם מיפוי מסודר של הזפת לאורך החופים, ונדע מה אנחנו צריכים".

ד"ר אדליסט ציין כי יש תכנית לאומית לתגובה לאירועי זיהום בשמן. "למדינת ישראל יש אמצעים, לא יודע אם מספיק. אני חושב שיכולנו והיינו צריכים לגייס עוד אמצעים, וארגוני הסביבה צועקים את זה כבר הרבה מאד זמן". הוא הבהיר כי למערכת יכול לקחת גם עשרות שנים להשתקם מהנזקים. "אם ננקה הרבה, בנחישות וכמו שצריך, אז נקצר משמעותית את זמן ההתאוששות של המערכת", הבהיר. "צריך הרבה מתנדבים, הרבה ידיים עובדות והרבה נחישות".

עם זאת, הסביר אדליסט כי "החוף הסלעי שונה מהחוף החולי, בין היתר בכך שאי אפשר להפעיל שם כלים כבדים. אנחנו נעבוד בידיים, עם הרבה צוותים ולאורך זמן ואנחנו מקווים להגיע לתוצאות טובות". לדבריו, "יש לנו ניסיון בהסרה של טונות של כתמי זפת מהחוף הסלעי, כי עשינו את זה גם בעבר".

מתנדבים מנקים זפת מחוף עתלית 20 פברואר 2021. רותי בנין, צילום מסך
"צריך הרבה ידיים עובדות ונחישות". מתנדבים מנקים זפת מחוף עתלית, הבוקר/צילום מסך, רותי בנין

במהלך סוף השבוע סייעו אלפי מתנדבים בשורת מועצות אזוריות באזור החוף במאמצים לניקיון החופים שזוהמו בזפת. המתנדבים התרכזו בשורת מוקדים בהם עתלית, בת גלים, הרצליה, תל אביב, נווה ים וחדרה. "קוראים לפוליטיקאים להפסיק לברבר את עצמם לדעת ולהגיע לפה לעזור לנו. יש פה אירוע סביבתי חמור בסדר גודל שלא הכרנו כמותו בעבר. בואו לעזור לנו", אמרו יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש מועצה אזורית חוף הכרמל אסיף איזק.

ממחר, צה"ל יסייע לרשות הטבע והגנים במאמץ לניקיון החופים. הרמטכ"ל אביב כוכבי ומנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיי, סיכמו על שיתוף הפעולה, במהלכו אלפי חיילי צה"ל יסייעו לעובדי ומתנדבי רשות הטבע והגנים במיפוי האיזורים שנפגעו מזיהום הזפת, בניקיון החופים ובפינוי מוסדר של האשפה לאתרים המיועדים לכך. מנכ"ל רשות הטבע והגנים בירך את הרמטכ"ל על היוזמה, שמצטרפת לשיתופי פעולה נוספים של רשות הטבע והגנים וצה"ל.

במקביל, טיסת סיור מטעם המשרד להגנת הסביבה המריאה הבוקר במטרה למדוד את ממדי הזיהום בחופי ישראל ובים. לפי הודעת המשרד, כ-160 ק"מ ברצועת החוף, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוהמו באופן משמעותי בזפת. "נכון לרגע זה, מקור הזיהום אינו ידוע, אך על פי סוג הזפת ומרקמה, נראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל", נמסר. הטיסה יצאה לפועל לאחר שמזג האוויר הסוער נרגע, ואפשר את הבדיקה.

"הנזק שנגרם לטבע צריך להדאיג כל אזרח"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למפגע האקולוגי, ואמר כי ביקש מהשרה להגנת הסביבה "להביא לישיבת הממשלה דיווח על המקרה שעדיין נחקר, ושתביא תכנית לטפל בחופים". הוא הוסיף כי "אנחנו ננקה את החופים שלנו". השרה גילה גמליאל מסרה כי במשרד בוחנים מידע מסוכנות הבטיחות הימית האירופית, שלפיו זוהה בים באמצעות לוויין כתם החשוד כשמן לפני כשבוע, כ-50 קילומטר מחופי ישראל.

כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין ונבדק על ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים.

"איתרנו כעשר אוניות שחלפו במקום, ואחת מהן או יותר עשויה להיות חשודה כאחראית לאירוע החמור שפקד את חופי ישראל", הבהירה גמליאל. "הטבע שלנו, הסביבה הימית והבריאות של כולנו הם לא הפקר. לזפת המזהמת שפגעה בחופים ובבעלי החיים יש אחראי, שפעל ברשלנות ובחוסר אחריות. הנזק שנגרם לטבע צריך להדאיג כל אזרח".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, בסיור לילי בחופי חיפה. 21 בפברואר 2021. דוברות המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, בסיור לילי בחופי חיפה, אמש/אתר רשמי, דוברות המשרד להגנת הסביבה
גושי זפת שהתגלו ברצועות חוף הים התיכון , חופי הכרמל. שרון עדי ודן בירון,המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
גושי זפת בחוף חדרה, השבוע/אתר רשמי, שרון עדי ודן בירון,המשרד להגנת הסביבה

היא בירכה על המתנדבים שהגיעו בסוף השבוע לסייע בניקיון החופים. "ההתגייסות של הציבור למאמצי ניקיון החופים מחממת את הלב. הזפת היא חומר מסוכן, והמתנדבים שרוצים להמשיך ולסייע מוזמנים לעשות זאת רק בתיאום עם הרשויות המקומיות, רשות הטבע והגנים ואקואושן, שהכשירה איתנו מתנדבים לנושא".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס לזיהום בחופים, ואמר כי "תמונות הזיהום בחופינו איומות. אויה על החי והצומח שלנו, על מי הים שהושחרו בטונות רבות של זפת. זה הזמן לתכנית לאומית מיידית בטרם נעמוד מול אסון אקולוגי חסר תקדים". ריבלין בירך אף הוא את המתנדבים לניקוי החופים, אך הבהיר כי "אלה פעולות שצריכה לתמוך תכנית סדורה ומתוקצבת, שתבלום את האסון ותבטיח מוכנות למקרים קשים שכאלה גם בעתיד".

תרשים מדידת כתם השמן בחופים. 21 בפברואר 2021. ללא, צילום מסך
תנועת כתם השמן בחופים/צילום מסך, ללא
גושי זפת שהתגלו ברצועות חוף הים התיכון , ראשון לציון. דרור אריאלי- מפקח היחידה הימית, המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
גושי זפת בחוף ראשון לציון, השבוע/אתר רשמי, דרור אריאלי- מפקח היחידה הימית, המשרד להגנת הסביבה

ח"כ תמר זנדברג, יו"ר סיעת מרצ, פנתה אף היא לממשלה בדרישה להקים תכנית חירום לניקוי החופים. "ממדי הזיהום מגיעים לכדי אסון אקולוגי, נדרשת מעורבות ממשלתית מיידית כדי להציל את חופי ישראל", ציינה זנדברג.

"זו הפקרות", טען ח"כ לשעבר דב חנין, לשעבר יו"ר הוועדה המשותפת בכנסת לנושאי סביבה ובריאות. "איך הממשלה טוענת שאי אפשר לדעת מהיכן הגיע זיהום הנפט העצום בחופים - כשישראל יודעת לזהות כל סירת דייג ליד חופי קפריסין? איך אין לממשלה תכנית מגירה לטיפול בזיהומי נפט? מדוע משרד האוצר חוסם תיקצוב של מהלכים בסיסיים בתחום?", תהה. "מי יטפל בזיהומי הנפט שיגרמו מהקידוחים בים העמוק שלידינו?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully