וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש של ביידן לנושא הישראלי-פלסטיני לא מצפה להשיג פרס נובל

19.2.2021 / 12:03

האדי עמר, שמונה לסגן עוזר שר החוץ האמריקני לענייני ישראל-פלסטין, מציב מטרות צנועות - לשפר את המצב בגדה המערבית ובעזה ולבנות אמון בין הצדדים מלמטה למעלה. אתגריו יהיו הבחירות הפלסטיניות ואיפוס מדיניות טראמפ בנושא ההתנחלויות בלי פיצוץ עם ישראל

בווידאו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מציג את מדיניות החוץ שלו/צילום: רויטרס

האדי עמר, הדיפלומט האמריקני שאחראי על התיק הישראלי-פלסטיני במשרד החוץ של ארצות הברית, לא עובד על תכנית שלום חדשה, אלא מתכוון להתמקד בשלב הנוכחי בצעדים הדרגתיים שישפרו את המצב בשטח בגדה המערבית וברצועת עזה - כך אמרו גורמים ישראלים, פלסטינים ואמריקנים שמעורים בנושא.

במשך עשרות שנים נשיאים אמריקנים נכנסו לתפקיד בתקווה להגיע להסכם שלום היסטורי בין ישראל לפלסטינים. בניגוד לקודמיו בתפקיד, הנשיא ג'ו ביידן לא סבור שמדובר ביעד בר השגה בנסיבות הנוכחיות. בניגוד לקודמיו, ברק אובמה ודונלד טראמפ, ביידן לא מתכוון למנות שליח מיוחד לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. הסוגיה כולה נמצאת במקום נמוך יחסית בסדר העדיפויות שלו והיא תטופל על ידי משרד החוץ האמריקני, שם משמש עמר כסגן עוזר שר החוץ לענייני ישראל-פלסטין.

שר החוץ אנתוני בלינקן הבהיר בשיחות סגורות מאז נכנס לתפקיד כי אינו מצפה להשיג פרס נובל לשלום בנושא הישראלי-פלסטיני. במקום, הוא הטיל על עמר להתחיל ולבנות מחדש את האמון בין הישראלים לפלסטינים - מלמטה למעלה. בהתבסס על שיחות בשבוע האחרון עם יותר מעשרה בכירים ישראלים, פלסטינים ואמריקנים בהווה ובעבר, נראה שעמר הוא המייצג הטוב ביותר של הגישה הפרגמטית הזו.

האדי עמר. טוויטר, אתר רשמי
המטרה: להתחיל ולבנות מחדש את האמון בין הישראלים לפלסטינים. עמר/אתר רשמי, טוויטר

במשך ארבע השנים בהן עסק בנושא הישראלי-פלסטיני תחת ממשל אובמה, עמר היה מוביל גישת "מלמטה למעלה". הוא עבד בצורה הדוקה עם בכירים ישראלים כדי לקדם פרויקטים כלכליים ותשתיות כמו התקנת רשתות סלולריות דור 3 בעזה או בניית מערכת ביוב בגדה המערבית.

במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 עמר עבד מסביב לשעון כדי להסיט את כל התמיכה הכלכלית האמריקנית לפלסטינים לטובת סיוע הומניטרי לעזה. ב-2016-2015 עמר גם היה האיש שקיבל את האחריות ליישם את "רשימת המכולת", שכללה את הצעדים עליהם סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני באותה תקופה ג'ון קרי. הרגישויות הפוליטיות בישראל הפכו את המשימה הזו לקשה הרבה יותר, אבל עמר הצליח לסמן וי ליד לא מעט פרויקטים.

מביירות לבית הלבן

עמר נולד בביירות ב-1967 אבל גדל רוב חייו בניו ג'רזי ווירג'יניה. הוא למד כלכלה ויחסים בינלאומיים והצטרף למשרד ההגנה האמריקני במהלך נשיאותו של ביל קלינטון. לאחר מכן עבד במגזר הפרטי, הקים חברת ייעוץ וב-2006 הצטרף למכון המחקר "ברוקינגס" בוושינגטון, והקים את השלוחה שלו בדוחא בירת קטאר.

עמר חזר לממשלה במהלך כהונת אובמה. קודם במשרד להגנת המולדת ולאחר מכן במחלקת המזרח התיכון של הסוכנות האמריקנית לסיוע בינלאומי. ב-2013 גייס אותו השליח למזרח התיכון מרטין אינדיק, שגם היה הבוס שלו במכון המחקר, לעבוד בצוות שלו כאחראי על פיתוח הכלכלה הפלסטינית. עמר נשאר בתפקיד עד סוף כהונת אובמה.

בשנה האחרונה עמר שימש כיועץ למדיניות חוץ למועמד לנשיאות ביידן והוביל את קמפיין הקהילה הערבית-אמריקנית. כאשר ביידן ניצח בבחירות, גויס עמר לצוות המעבר של הנשיא וכשבלינקן מונה לשר החוץ הוא קיבל הצעה לקבל את האחריות על התיק הישראלי-פלסטיני. הוא השיב בחיוב.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במילווקי, 16 בפברואר 2021. AP
מינה את עמר להוביל את קמפיין הקהילה הערבית-אמריקנית. ביידן/AP

מתאם הפעולות בשטחים לשעבר, אלוף במילואים יואב (פולי) מרדכי, עבד צמוד עם עמר במשך כמה שנים. הוא סיפר כי עמר הוא מקצוען ובקיא מאוד בחומר, מקפיד לא להיגרר לוויכוחים פוליטיים ומעדיף להתמקד בלבצע צעדים מעשיים בשטח.

סגן היועץ לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, ראובן עזר, גם הוא עבד עם עמר באופן צמוד עוד בתפקידו הקודם כסגן שגריר ישראל בוושינגטון. גורם ישראלי בכיר ציין כי עזר גילה שעמר פרגמטי מאוד, אנושי וממוקד בשיפור תנאי החיים של הפלסטינים. בכיר ישראלי נוסף ששוחח עם עמר אחרי שהאחרון מונה לתפקיד סיפר כי הוא חכם ומפוכח מאוד לגבי מה ניתן להשיג בסוגיה הישראלית-פלסטינית במציאות הנוכחית.

בכירים פלסטינים אומרים שהם מרוצים מאוד מהמגעים שלהם עם עמר עד כה וכי התרשמו מאוד מהמקצועיות שלו. "תמיד צחקנו על שליחים אמריקנים שאינם יודעים מה ההבדל בין שיח ג'ראח לכפר עקב (שתי שכונות פלסטיניות במזרח ירושלים - ב"ר)", אמר בכיר פלסטיני. "הוא יודע את ההבדל. לא דיברנו הרבה שנים עם האמריקנים וסוף סוף יש שם מישהו שמקשיב לנו".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
מעדיף להתמקד בלבצע צעדים מעשיים בשטח. מרדכי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

עמר עובד בימים אלה על תכנית לחידוש המגעים בין ארצות הברית לרשות הפלסטינית, על ביטול חלק מהמדיניות של עידן טראמפ ועל חידוש הסיוע הכלכלי האמריקני לפלסטינים. הוא צפוי להתחיל עם 75 מיליון דולר שהקונגרס האמריקני כבר הקצה עבור סיוע הומניטרי ופרויקטים בתחום התשתיות. אלה הנושאים שהוא צפוי להתמקד בהם לפחות עד הבחירות בישראל ב-23 במרץ.

בחודשים הקרובים יהיו לעמר שני אתגרים מרכזיים. יהיה עליו לגבש מחדש את המדיניות האמריקנית כלפי הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית בלי ליצור עימות עם ממשלת ישראל, ומנגד הוא יהיה צריך לגבש מדיניות אמריקנית לקראת הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בחודש מאי.

עץ אפרים, שומרון, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
ינסה להימנע מעימות עם ממשלת ישראל. עץ אפרים/ראובן קסטרו

בשבועות האחרונים הוא כבר שוחח עם בכירים ישראלים בהם שגריר ישראל בוושינגטון גלעד ארדן, סגן היועץ לביטחון לאומי עזר ומתאם הפעולות בשטחים אלוף כמיל אבו-רוקון. מנגד הוא גם שוחח עם בכירים פלסטינים כמו ראש הממשלה מוחמד אשתיה, השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שיח וראש המודיעין מאג'ד פרג'.

האירוע המרכזי הראשון בו עמר ישתתף כנציג ממשל ביידן יהיה ב-23 בפברואר בכינוס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית שיעסוק בצעדים לשיפור הכלכלה הפלסטינית. הישראלים, הפלסטינים ונציגי הקהילה הבינלאומית יקשיבו לכל מילה שהוא יאמר בנאומו.

שני כובעים נוספים

בשל נסיבות יוצאות דופן עמר חובש עוד שני כובעים בנוסף לתפקידו הרשמי במשרד החוץ האמריקני. כיוון שביידן לא מינה שליח מיוחד, עמר מתפקד בפועל כנציג ארצות הברית בכל הפורומים הבינלאומיים שקשורים לנושא הישראלי-פלסטיני - כמו "הקוורטט" - בו נמצאים נציגים של ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם. הוא כבר השתתף בשיחת זום של נציגי המדינות הללו ביום שני האחרון.

עמר גם משמש בפועל כנציג הדיפלומטי האמריקני לרשות הפלסטינית, כיוון שהקונסוליה האמריקנית בירושלים נסגרה ואוחדה עם השגרירות בישראל במרץ 2019. מאז הפלסטינים מסרבים לדבר עם אנשי השגרירות וכעת עמר הוא הכתובת של הפלסטינים לכל נושא.

יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, בפגישה עם מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה. 01 בספטמבר 2020. רויטרס
פרופיל ציבורי נמוך בהרבה מקודמיו. קושנר/רויטרס

בכירים אמריקנים בעבר ובהווה שיבחו את הידע והשליטה של עמר בפרטי הפרטים של הסוגיה הישראלית-פלסטינית וביכולת שלו להניע צעדים בשטח. הוא גם מספרים עליו כמי שהפך ל"מנטור" של דיפלומטים אמריקנים צעירים שעוסקים בנושא ועבדו איתו במהלך השנים.

השליח האמריקני לשעבר מרטין אינדיק הדגיש כי עמר "הוא האדם הנכון לעת הנוכחית כיוון שהוא מכיר את כל המנגנונים, הדאגות והרגישויות בשני הצדדים. העבודה שלו תהיה לשפר את המצב ולשם כך הוא ישתמש בכל הניסיון הרב שצבר במהלך השנים".

הפרופיל הציבורי של עמר נמוך בהרבה מקודמיו בתפקיד - האחרון שבהם יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר. אבל דווקא בשל כך הוא מתאים כמו כפפה ליד למטרות הצנועות שביידן הציב לעצמו בנושא הישראלי-פלסטיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully