וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסונים תמורת גופות זו הפקרות מוסרית

מוסי רז

20.2.2021 / 14:40

אכזריותה של המדינה כלפי הפלסטינים עלתה מדרגה השבוע, כשהחלו להישמע קולות הקוראים להתנות העברת חיסונים לעזה בהחזרת השבויים והחללים. על ישראל מוטלת האחריות לבריאותם של מיליוני בני אדם, ללא קשר אם נולדו בשטחים או בתל אביב. דעה

בווידאו: הפלסטינים החלו במבצע החיסון לקורונה בחיסונים של מודרנה שקיבלו מישראל/צילום: רויטרס

בעוד אנחנו, אזרחי ישראל מממשים את זכותנו ונוהרים להתחסן או טורחים להסס להתחסן, נשללת ממיליוני בני אדם בשטחים הכבושים זכות זו, משום שממשלת ישראל והיושב בראשה בוררים מי יכול לממש את הזכות הבסיסית לבריאות.

אולם, אכזריותה של ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים עלתה מדרגה השבוע.

בעוד האחריות על בריאותם של מיליוני בני אדם מונחת לפתחה של מדינת ישראל וההפקרות המוסרית של אי אספקת טיפול רפואי מניעתי היא מתכון לאסון הומניטרי, החלו להישמע קולות, כשבראשם ח"כ צביקה האוזר (תקווה חדשה), על התניית העברת החיסונים לרצועת עזה תמורת החזרת גופות שני חיילי צה"ל ושחרור האזרחים הישראלים שמוחזקים בידי חמאס ברצועה.

הגעת חיסונים נגד קורונה עבור הצוותים הרפואיים ברשות הפלסטינית. בית לחם, 7 בפברואר 2021. רויטרס
אי אספקת טיפול רפואי - מתכון לאסון הומניטרי. הגעת חיסונים לצוותים הרפואיים בבית לחם/רויטרס

אין ספק שלממשלת ישראל יש אחריות להחזיר את החללים והשבויים הביתה, אך זאת במסגרת משא ומתן מול חמאס, בתיווך גורם בינלאומי זה או אחר. אבל אסור שנושא השבויים והנעדרים יהיה הגורם לעצירת העברת החיסונים לרצועת עזה. נכון כתב אבירם שאול, אחיו של אורון שאול שגופתו מוחזקת על ידי חמאס: "בחלוף למעלה משש שנים מאז חטיפת אורון, בשלה העת לחדול את השיח סביב החרפת הלחץ ההומניטרי. עסקת חילופי שבויים עכשיו - זה הפתרון היחיד".

הקריאות הכואבות להתנות את מתן החיסונים בהחזרת גופותיהם של חללי צה"ל מבטאות תסכול עצום מהמבוי הסתום בנושא. יחד עם זאת, מדובר בענישה קולקטיבית שמנוגדת לכללי הדין הבינלאומיים ולא תסייע במיגור המחלה ובהשבת הבנים.

לכולם מגיעה הזכות לבריאות

זאת ועוד, מניעת החיסון ההמונית הזו היא למעשה חבלה של ממשלת ישראל בתהליך ההבראה של אוכלוסייה שתחת שליטתה. אין שום סיבה שגורלם של קשישי וחולי עזה יהיה שונה רק כי נולדו בשטחים ולא בתל אביב. לכולם מגיעה הזכות לבריאות ועל כן צריך לחסן את כולם: פלסטינים, מהגרים, פליטים - כולם! בדיוק כפי שצוין בנייר המדיניות "הזכות לחיסון" שפרסם מכון "זולת" לשוויון וזכויות אדם בשיתוף עם ארגון רופאים לזכויות אדם - זו זכות בסיסית לכל בן אנוש באשר הוא.

חשוב לזכור כי חיסון לפלסטינים הוא מוסרי מעל הכול, אבל הוא גם אינטרס רפואי. האינטרסים של ישראל ושל הרשות הפלסטינית מבחינה אפידמיולוגית זהים: לעצור את המגיפה ולהגיע לחסינות קהילה מלאה. כל עוד ישראל תמשיך לחמוק מאחריות באשר לגורלם של מיליוני בני האדם החיים בשטחים, לא נצליח להביס את השתלטות הנגיף על חיינו וניתן עוד סיבה לבית הדין בהאג לסמן את ישראל כמדינה שמפירה זכויות אדם.

הכותב הוא ח"כ לשעבר מטעם מרצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully