וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מוכנים לחדש את השיחות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין

עודכן לאחרונה: 19.2.2021 / 10:17

משרד החוץ הודיע כי ממשל ביידן נכון להשתתף בשיחות ביוזמת אירופה לאחר שיחה של בלינקן עם עמיתיו. גורם אמריקני: הודענו לישראל מראש, אך הנשיא לא עדכן את נתניהו. בינתיים, הממשל ביטל את ההגבלות על דיפלומטים איראנים בניו יורק

ביידן: לא נסיר את הסנקציות על איראן עד שלא תפסיק להעשיר אורניום/מתוך טוויטר

ארצות הברית מוכנה להצטרף לשיחות עם איראן והמעצמות על חזרה להסכם הגרעין - כך נמסר הלילה (שישי) ממשרד החוץ בוושינגטון. במשרד החוץ אמרו כי ממשל ביידן יסכים להזמנה של האיחוד האירופי להשתתף בפגישה עם המדינות החברות בהסכם המקורי שנחתם ב-2015. גורם המעורה בפרטים אמר לרויטרס כי ארצות הברית הודיעה לישראל מראש על כוונתה לחדש את השיחות עם איראן על ההסכם. מנגד, אמר הגורם, הנשיא ג'ו ביידן לא עדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו כששוחחו לראשונה ביום רביעי.

במקביל, במהלך היממה האחרונה, וושינגטון עשתה כמה מחוות פיוס קטנות ביחס לאיראן. גורמים אמריקניים אמרו כי הממשל הסיר את הגבלות התנועה על הדיפלומטים האיראנים שבמשלחת של ארצם באו"ם. ההגבלות שהטיל הממשל הקודם ב-2019 הגבילו את תנועתם לחלק קטן בניו יורק.

בנוסף לכך, ארצות הברית ביטלה את הקביעה של ממשל טראמפ ולפיה כל הסנקציות של הבינלאומיות הושתו מחדש על איראן בספטמבר בתגובה להתנגדות מועצת הביטחון של האו"ם להאריך את אמברגו הנשק עליה. עם זאת, יתר המדינות החתומות סברו כי לארצות הברית אין עוד סמכות להפעיל את מנגנון הסנפבק מאחר שהיא כבר אינה חלק מההסכם.

גורם אמריקני אמר גם כי לממשל ביידן לא היה קשר עם איראן פרט לעדכון המשלחת לאו"ם על ביטול ההגבלות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, משרד רה"מ. 9 במרץ 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
לא עודכן בשיחה. נתניהו עם ביידן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ההזמנה לפגישה עם המדינות החברות טרם יצאה רשמית, אך זה צפוי לקרות בהקדם אחרי שיחה שקיים שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, עם עמיתיו מבריטניה, צרפת וגרמניה. שלוש המדינות האירופיות חברות בהסכם, כמו גם רוסיה וסין.

מוקדם יותר אתמול, בלינקן, יחד עם שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה הפצירו באיראן להמשיך ולאפשר לפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבצע בדיקות במתחמי הגרעין במדינה, ולחדול פעילות גרעינית שאינה לצרכים אזרחיים. הם הזהירו כי פעולותיה של איראן יפגעו במאמצי המעצמות לשוב להסכם הגרעין ולבטל את הסנקציות שפוגעות בכלכלת המדינה.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, 26 בינואר 2021.. AP
"לסיים את מורשת הטרור הכלכלי של טראמפ". זריף/AP

בתגובה, הבהיר שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כי המחווה הראשונה צריכה להגיע מוושינגטון. "במקום להתחכם ולהטיל את האחריות על איראן, האיחוד האירופי צריך לעמוד בהתחייבויותיו ולהביא את מורשת הטרור הכלכלי של טראמפ נגד איראן לסיומה", כתב בטוויטר. "הצעדים שלנו הם תגובה להפרות של האיחוד האירופי. תסירו את הסיבה אם אתם מפחדים מהתוצאה. נגיב לכל צעד".

גרמניה הזהירה אתמול כי מהלכיה האחרונים של איראן מסכנים חזרה אפשרית של ארצות הברית להסכם הגרעין. "ככל שהיא תגביר את הלחץ, כך יהיה קשה יותר למצוא פתרון פוליטי", אמר שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס. לדבריו, השיחות "סבוכות מאוד בשלב זה משום שאיראן בבירור לא מחפשת לעצור את ההסלמה אלא הסלמה - וזה לשחק באש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully