וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילת אובחנה בטלפון באופן שגוי, ונשלחה לאשפוז במרכז לבריאות הנפש

עודכן לאחרונה: 19.2.2021 / 13:59

החיילת הגישה קבילה לנציבות קבילות החיילים, שנמצאה מוצדקת, אך בצבא רוצים להחזיר אותה לשירות תחת אותם המפקדים שעליהם התלוננה. במהלך חודש יולי 2020 קיבלה החיילת אבחון בצבא שהתגלה כמוטעה, ולאחר בדיקות שביצעה באופן פרטי גילתה שהיא סובלת בכלל מאפילפסיה

בווידאו: מפקדת אלון של צה"ל לקטיעת שרשאות ההדבקה/צילום: דו"צ, עריכה: אסף דרורי

בצה"ל החליטו השבוע להחזיר חיילת בחיל האוויר שהגישה קבילה לנציבות קבילות החיילים, שנמצאה מוצדקת, לשיבוץ מחדש בבסיס בו שירתה. זאת, לאחר שאובחנה על ידי הצבא באופן שגוי ונשלחה לאשפוז במרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב. מדובר באחת הקבילות החמורות ביותר בדוח הקבילות השנתי ל-2020, וכזו שהסעירה באופן אישי גם את נציב קבילות חיילים היוצא, תת-אלוף במיל' איתן דהן. כעת, החיילת תמתין בבסיס במשך שלושה חודשים לשיבוץ מחדש או לפסילת מקצוע.

החיילת, תושבת מרכז הארץ, התגייסה בחודש פברואר בשנה שעברה, ולאחר שסיימה טירונות וקורס טכני הועברה לשרת באחד מבסיסי חיל האוויר. עוד לפני כן, לקראת הגיוס, היא התנדבה לשרת כלוחמת מג"ב, אך מפקדים בחיל הפצירו בה לשנות את השיבוץ ולהפוך למדריכה בתחום החשמל במערך הטכני של חיל האוויר. היא נעתרה לבקשתם, אך ככל הנראה משבר הקורונה שיבש את התכנון, והיא שובצה למסלול אחר ולא כמדריכה בטענה "שאין תקן". אז החלו קשיי ההסתגלות של החיילת, שסיפרה לבני משפחתה כי "המפקד שלי היה מכניס אותי ללחצים. הוא לא היה נותן לי לראות רופא".

במהלך אחד הערבים ביולי 2020, התעלפה החיילת חמש פעמים בתוך פחות משלוש שעות. מפקדיה של החיילת הזמינו פרמדיק, שנתן לה כדור ושלח אותה לנוח. כששאלה מדוע היא לא יכולה לראות רופא, השיבו לה כי "אנחנו לא יכולים להעיר את הרופא כי הוא ישן". משפחתה של החיילת דרשה לשחרר אותה בכדי שתראה רופא בבית חולים. בחצות הגיעו בני משפחתה ואספו אותה לבדיקה רפואית בבית חולים, אך מאחר והגיעה ללא הפנייה מרופא צבאי, נאלצה להשאיר במקום את כרטיס האשראי שלה כדי לקבל טיפול.

חיילות בטירונות. דובר צה"ל
החיילת קיבלה אבחון טלפוני שגוי ואושפזה במרכז לבריאות הנפש/דובר צה"ל

בשלוש לפנות בוקר נבדקה לבסוף על ידי רופא, שהנחה אותה לקיים סדרת בדיקות ולשהות כשבוע במנוחה. ביום בו חזרה אל הבסיס, החיילת התעלפה שוב. בעדותה, סיפרה כי "הם אמרו שאסור לי להיכנס למרפאה כי אני מתעלפת בגלל חרדות ובגלל הקורונה. אף רופא לא יכול לבדוק אותך. אמרו לי גם שהקב"נית (קצינת בריאות הנפש) בהיריון והיא לא פוגשת חיילים בגלל הקורונה. היא ומפקד האגף שלי החליטו שאני מתעלפת בגלל חרדות".

לדברי בני משפחתה, המפקד והקב"נית קיימו שיחה טלפונית, ובסופה הוחלט לשלוח את החיילת למרכז לבריאות הנפש בבאר יעקב. "בסופו של דבר היא שלחה אותי לבית משוגעים. סליחה על המילה אבל זה מה שהיה", סיפרה החיילת בעדותה. "המפקד שלי זרק אותי שם (מפקד בדרגת נגד, שעזב את המקום אחרי זמן קצר - א"ב). הסבירו לי במיון שהמפקד שלי חייב להישאר ולתת תצהיר, חייב לדבר. הייתי במרכז בבאר יעקב במשך שבע שעות. הטרידו אותי, על מדים. אנשים משכו לי בשיער. עברתי דברים שלא הייתי אמורה לעבור".

הורי החיילת התעקשו להיכנס למיון בבאר יעקב, למרות הקורונה, וקיבלו הסבר כי החיילת חייבת לראות רופא לפני שהיא נבדקת על ידי פסיכיאטר. "הגעתי לבאר יעקב. היו שם מקרים קשים. היא נחרדה מזה, היא הייתה בהלם שהיא הגיעה למקום כזה. הייתי שבורה והרוסה", סיפרה האם.

מגב, חיילים, חיילות, 2015. ראובן קסטרו
בני משפחתה מבקשים לשבץ את החיילת ביחידה אחרת/ראובן קסטרו

משם נסעה החיילת ביוזמת הוריה לבדיקות בבתי החולים אסף הרופא. הרופאים הנחו לאשפז אותה, ולאחר סדרת בדיקות גילו שהיא סובלת מאפילפסיה ונזקקת לטיפול רפואי. "הצבא לא רצה לשלוח אותי לבדיקות אצל רופא, כי הם האמינו שאני מתעלפת בגלל חרדות", העידה. לדברי ההורים, היא נשארה בביתה במשך חודשים לצורך טיפול תרופתי, שכלל נטילת שמונה כדורים ביום.

לאחרונה עמדה החיילת בפני ועדה רפואית שהורידה את הפרופיל שלה ל-45. לחברי הוועדה אמרה כי היא מעוניינת להמשיך ולשרת בצבא. גורמי צבא עדכנו אותה כי בשלב זה היא חוזרת לאותו הבסיס ולאותה היחידה, למרות שהגישה נגדם קבילה שנמצאה מוצדקת. בעקבות האבחון וההתנהלות סביב מצבה של החיילת, בני משפחתה ביקשו שישבצו אותה ביחידה אחרת - אך צה"ל השיב אותה לשם.

דובר צה"ל מסרו בתגובה כי "הטענות שעלו מתוך דוח נציב קבילות החיילים נלקחו במלוא הרצינות על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, בוצע תחקיר וחידוד נהלים מקיף לכלל הגורמים הרלוונטיים ולמידה רוחבית.

מטעמים של צנעת הפרט וסודיות רפואית לא נוכל להתייחס לגופו של עניין, אך נציין כי לא נגרם נזק רפואי לחיילת וכי היא מקבלת מעטפת רפואית מלאה לצרכיה. נדגיש כי הגשת קבילה אינה תנאי מחייב להעברת חייל מיחידתו. קיימות סיבות נקודתיות שבגינן לא מוחזר חייל לשירות ביחידתו המקורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully