וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכת החורפית כבר כאן: בתי ספר וגנים ייסגרו ביישובים המושלגים

בשעות הלילה החל לרדת שלג בפסגות הרי הצפון והמרכז, עם כמות מועטה גם בירושלים, ויימשך לאורך היום. מחשש לקשיים בהפעלת מוסדות החינוך, בבירה, בצפת, במבשרת ציון וברמת הגולן הלימודים יהיו חלקיים בלבד. צעיר בן 24 אותר במצב בינוני עם סימני היפותרמיה בטבריה

בווידאו: היערכות עיריית ירושלים לשלג/מערכת וואלה! NEWS

המערכת החורפית, שכוללת רוחות חזקות בעוצמה של 110 קמ"ש, תתחזק הלילה (רביעי) ותימשך עד סוף השבוע. מזג האוויר הערב יהיה גשום וסוער, עם אפשרות לגשם קל בצפון הנגב וחשש לשיטפונות במדבר יהודה ובים המלח. שלג יחל לרדת לקראת שעות הבוקר בפסגות הרי הצפון והמרכז, וגם בירושלים צפויה לרדת כמות מועטה.

בשעות הערב דווח על גבר בן 24 שאותר במצב בינוני עם סימני היפותרמיה ברחוב שבטי ישראל בטבריה. צוות מד"א העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבית חולים פוריה בעיר.

פראמדיק מד"א אוהד פורת סיפר כי "הגבר שכב על הכביש בתוך שלולית מים כשהוא בהכרה מעורפלת. ירד גשם והטמפרטורה בחוץ הייתה נמוכה מאוד, זו הייתה סכנה ממשית לחייו. אם עוברי האורח שראו אותו לא היו מתקשרים אלינו לקו החירום 101 ייתכן והאירוע היה מסתיים בטרגדיה. הכנסנו אותו לניידת טיפול נמרץ המחוממת, הפשטנו אותו מבגדיו הרטובים, כיסינו אותו בשמיכות ופינינו אותו במצב יציב להמשך טיפול בבית החולים".

שלג יורד במג׳דל שמס שבצפון רמת הגולן, 17 בפברואר 2021.. פאדי אמון, אתר רשמי
שלג יורד במג׳דל שמס שבצפון רמת הגולן, הלילה/אתר רשמי, פאדי אמון

מחר ימשיכו לרדת גשמים לפרקים, שילוו בסופות רעמים, בעיקר בצפון הארץ ולאורך מישור החוף. בהרי הצפון ירד שלג, ולאורך מישור החוף קיים חשש קל להצפות. בנוסף לכך, ינשבו רוחות חזקות. בדרום הארץ יהיה אביך וייתכנו סופות חול מקומיות. הטמפרטורות ירדו במידה ניכרת וייעשה קר מאוד.

החל משעות אחר הצהריים יחל לרדת שלג גם בפסגות הרי המרכז ובירושלים. הגשמים יתפשטו בהדרגה למרכז הארץ, וייתכנו שיטפונות יעבור במדבר יהודה וים המלח. הרוחות יגיעו לשיאן, כשחלק מהמשבים יהיו בעוצמה של מאה קמ"ש, וקיים פוטנציאל ממשי לנזקים.

השלג ייערם בצורה מסודרת ומשמעותית מעל אלף מטרים, ובגבהים של 900-700 מטרים תהיה היערמות לסירוגין, שאף היא יכולה להגיע ל-10-5 ס"מ. צפויים שני גלים של שלג, בבוקר ובערב. הגל הראשון לא צפוי להיות משמעותי בהרי המרכז.

מידות החום הצפויות הלילה ומחר: בירושלים מ-1 מעלות הלילה ועד 5 מעלות מחר; בתל אביב מ-9 מעלות הלילה עד 12 מחר; בחיפה 6 הלילה עד 11 מחר; צפת 2 הלילה עד 6 מחר בצהריים; קצרין 10-5; טבריה 13-10; נצרת 9-5; עפולה 11-7; בית שאן 13-9; לוד 12-7; אשדוד 11-9; עין גדי 17-12; באר שבע 11-5; מצפה רמון 6 הלילה עד 0 מחר; אילת 16-9.

שלג בירושלים, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
הכלים ההנדסיים נפרסו. טרקטורים מפנים שלג בירושלים/נועם מושקוביץ

צפו במכ"ם הגשם:

ביום חמישי ירדו גשמים מדי פעם מצפון הארץ ועד צפון הנגב, וייתכנו סופות רעמים יחידות. במקביל, יפסיק בהדרגה לרדת שלג בהרים. במדבר יהודה ובים המלח עדיין יישאר חשש לשיטפונות, ויוסיפו לנשב רוחות ערות. יהיה קר מהרגיל, ובמהלך היום הגשם ייחלש בהדרגה.

ביום שישי הגשמים יתחזקו בשנית, וירדו מדי פעם מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, כשהם מלווים בסופות רעמים יחידות. קיים חשש קל לשיטפונות בנחלי ים המלח ומדבר יהודה. הטמפרטורות יעלו מעט, אולם עדיין יהיה קר מהרגיל לעונה. משעות הערב הגשמים ייחלשו.

כבאים פורסים שלשלאות ברזל לרכבי הכיבוי לקראת השלג, צפת, 16 בפברואר 2021. דוד כהן, פלאש 90
היערכות נרחבת. הכנות בכיבוי אש בצפת, היום/פלאש 90, דוד כהן

בתי הספר והגנים בחלק מהיישובים בהם צפוי לרדת שלג לא יפעלו מחר. המועצה האזורית גולן הודיעה כי בחלקה הצפוני בתי הספר יישארו סגורים, וגני ילדים ומעונות יפעלו רק אם אנשי הצוות יכולים להגיע מבלי להיתקל בחסימות.

בצפת לא יגיעו מחר התלמידים לבתי הספר במסגרות שהמשיכו לפעול במהלך הסגר, ובכל האזור יופסקו ההסעות. "בתום ישיבת הערכת מצב של אגף החינוך, הוחלט שמתוך דאגה לבטיחות הילדים, מחר לא יתקיימו לימודים בכל המסגרות שפעלו בתקופת הסגר ולאחריו", מסרו.

יישובים שהודיעו על שינוי בלימודים

  • מבשרת ציון: עד השעה 13:00
  • המועצה האזורית גולן: המסגרות ייסגרו בחלק הצפוני
  • ירושלים: עד השעה 13:00 במוסדות שפעלו בסגר
  • צפת: מסגרות שלמדו בסגר לא יפעלו

מועצת מבשרת ציון חזרה בה מביטול הלימודים מחר בשל מזג האוויר והודיעה כי יתקיימו מחר לימודים עד השעה 13:00. "בהתאם להערכת מצב אשר התבססה על אינדיקציות עדכניות של גורמי המקצוע מענף המטאורולוגיה, עודכנה המועצה על שינויים במועד היערמות השלג, מהן עולה כי השלג צפוי להיערם מחר, יום רביעי - החל משעות הצהרים המוקדמות, ולא משעות הבוקר. לפיכך הלימודים מחר יתקיימו עד השעה 13:00 בכל מוסדות החינוך ביישוב", נמסר.

בתום הערכת מצב של ראש העיר ירושלים משה ליאון עם כלל הגורמים בעירייה, הוחלט להבדיל בין בתי הספר שפעלו בסגר לבין אלה שנותרו סגורים. הלימודים בחינוך המיוחד ובכיתות אגף שח"ר יסתיימו בשעה 13:00, ואילו בתי הספר שנפתחו מחדש בחמישי ילמדו כרגיל.

אמבולנס בשלג בין צפת לנהריה. מד"א
אמבולנס בשלג בין צפת לנהריה/מד"א

רשויות החירום, אגפים במשרד התחבורה ומועצות מקומיות נערכו הבוקר למערכת החורפית והזהירו את הציבור מפני התרחישים האפשריים. במשטרה פרסמו הנחיות לאזרחים להתנהלות בזמן הסערה, ואמרו כי יחידות החילוץ יפעלו "בכל אירוע חריג" המצריך התערבות. "יש צפי לשיטפונות והצפות במוקדים שונים, קרה ורוחות חזקות שיובילו לגלים גבוהים המהווים סכנה לרחצה בים", מסרו.

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, ערך ישיבה בה נבחנה מוכנות משרד התחבורה והגופים המקצועיים הקשורים אליו, לקראת מזג האוויר הקיצוני הצפוי שיכלול שלג בהרי הצפון והמרכז ובירושלים.

בנתיבי ישראל ציינו כי החברה השלימה את התיאומים לקראת מזג האוויר, והחלו בפריסת מפלסות שלג, טרקטורים ומפזרות מלח. כמו כן, בנתיבי ישראל אמרו כי בכוונתם להפעיל חמ"ל ייעודי שיעקוב אחר האירועים וייתן מענה מידי לכל תרחיש אפשרי.

לצד הפעולות המקדימות, ברשות הארצית לתחבורה ציבורית אמרו כי הם ערוכים לכל שינוי שיידרש במערך האוטובוסים בעקבות מזג האוויר הסוער. "הרשות פועלת מול העיריות הרלוונטיות במטרה ליידע את הציבור בזמן אמת על כל שינוי", נמסר.

מזג אויר גשום בירושלים, 16 בפברואר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
כ-250 מפלסות ייפרסו רק בירושלים. גשם בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ברכבת ישראל נערכים לראשונה להפעלת הקו החשמלי המהיר לירושלים במזג אוויר סוער. על פי התחזיות, לא צפויים שינויים בלוח הזמנים של הרכבות. במקביל, הודיעו משרד התחבורה ורכבת ישראל על תגבור תנועת הרכבות בקו ירושלים יצחק נבון-הרצליה מחר, ועל הארכת שעות פעילות הקו. המשרד הודיע כי יופעלו עוד ארבע רכבות מיוחדות, בנוסף לרכבות הסדירות הפועלות בתדירות של רכבת אחת מידי חצי שעה, לכל כיוון.

כחלק מההיערכות לסערה, הרכבת הודיעה על פעולות שביצעה להבטחת תנועת הרכבות גם בתנאי מזג אוויר סוער. בין הפעולות שנעשו: גיזום של עצים למניעת קריסתם על מסילת הרכבת; התקנת גופי חימום על מפלגי המסילות למניעת פגיעות קור בהם; ניקוי ופינוי תעלות ניקוז - בסביבת תחנות ומתחמים; שיקום של דרכי שירות לאורך המסילות; בדיקה והכנה של משאבות ניקוז במתחמי הרכבת ובתחנות; שתילת צמחייה במדרונות תלולים למניעת מפולות בוץ; הכנת ציוד מכני הנדסי לתנאי חורף ועוד.

חוף הצוק לפני הסערה, 16 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
חוף הים בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

רשות הספנות והנמלים תעדכן בזמן אמת על גובה הגלים, ותאפשר כניסה ויציאה של כלי שייט אל הנמלים ומהם. רשות שדות התעופה נערכה לקליטת טיסות פנים ארציות בטרמינל 1. בשלב זה לא צפויים ביטולים של טיסות מתוכננות.

ברשות הטבע והגנים הזהירו מפני חשש לשיטפונות באפיקי נחלים, הצפות באזורים מועדים, שלג בפסגות ההרים באזורים שונים ורוח בעוצמה חזקה. ברשות מזכירים כי חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים בזרימה ברגל וברכב, עד לירידה מוחלטת של מפלס המים.

מזג אויר גשום בירושלים, 16 בפברואר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מערכת חורפית אמיתית. גשם בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

גם בעיריות ובמועצות האזוריות פירטו על ההכנות למזג האוויר הסוער. בחיפה העלו כוננות וביקשו מהתושבים לקבע חפצים שעלולים להתנתק מרוח חזקה כגון: דודי מים, קולטי שמש, אנטנות, אדניות ועציצים ולנקות את המרזבים. במקביל יקיימו עובדי עירייה סיורים שוטפים לאורך כל המעברים התת קרקעיים על מנת למנוע כניסת כלי רכב והולכי רגל בעת הצפה.

בעיריית ירושלים גייסו כלי ציוד מכני הנדסי (צמ"ה) לפינוי צירים חסומים, הפעלת מטות אזוריים וצוותי סיור. כמו כן, נערכים בעירייה להפעלת מערך פיזור המלח ולתגבור מוקדנים במוקד העירוני 106 על פי הצורך.

במועצה האזורית גולן קיימו הערכת מצב עם כלל גורמי השטח המטפלים באירועי מזג אוויר. כרגע צפוי שלג מגובה של 600 מטרים ומעלה, שיחל ככל הנראה הלילה. בנוסף לכך, צפויה זרימה משמעותית בנחלים וסיכויים להצפות בכבישים. האחריות לחסימת הכבישים היא על המשטרה, שתקבל סיוע מהגורמים הצבאיים באזור, הן בשל הצפות והן בשל כבישים מושלגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully