וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בקטלוניה: המפלגות הבדלניות הגדילו את כוחן

המפלגות הרוצות להתנתק מספרד קיבלו לראשונה יותר מ-50% מהקולות, אך התחזקותם של הסוציאליסטים מצביעה על כך שברצלונה בדרך לדיאלוג עם מדריד ולא לעימות כמו זה שפרץ אחרי משאל העם ב-2017. "יש לנו כוח עצום להשיג משאל עם ורפובליקה קטלאנית"

בווידאו: המפלגות הבדלניות בקטלוניה קיבלו יותר מ-50% מהקולות בבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

המפלגות הבדלניות בקטלוניה זכו במספיק מושבים בבחירות המחוזיות לפרלמנט כדי להגדיל את הרוב שלהן - כך עלה הלילה (שני) מספירת יותר מ-99% מהקולות. עם זאת, המפלגה הסוציאליסטית רשמה הישגים נאים משלה, מה שמצביע על כך שהמחוז הולך לדיאלוג עם ממשלת ספרד, שגם היא בשליטת הסוציאליסטים, ולא לעימות.

המפלגות הבדלניות קיבלו 50.9% מהקולות בבחירות שנערכו אתמול, ועברו בפעם הראשונה את סף ה-50%. עם זאת, התוצאות לא צפויות להוביל להכרזה הכאוטית והקצרה על עצמאות כמו שקרה ב-2017. המתיחות דעכה מאז, ורוב הבוחרים היו מודאגים יותר ממגיפת הקורונה מאשר מסוגיית העצמאות. שיעור ההצבעה היה 53% בלבד, לעומת 79% ב-2017, וזה ככל הנראה פעל לטובת המפלגות הבדלניות, שתומכיהן מגויסים יותר.

מנהיג מפלגת הרפובליקה הקטלאנית, פר ארגונס, לצד אוריול חונקראס, אחרי הבחירות המחוזיות במטה המפלגה בברצלונה, 15 בפברואר 2021. רויטרס
רוצה לפתוח במו"מ על משאל עם נוסף. הנשיא פר ארגונס, הלילה/רויטרס

המצביעים עטו מסיכות ועברו בדיקות חום בכניסה, עובדי הקלפיות היו עם חליפות מגן, הכניסה והיציאה הופרדו וסימונים על הרצפה הורו על שמירה על ריחוק חברתי. כ-300 אלף איש ביקשו להצביע דרך הדואר. זהו אחוז קטן מתוך כ-5.5 מיליון בעלי זכות הבחירה, אך עדיין זינוק של 350% בהשוואה ל-2017.

מפלגת "השמאל הרפובליקני של קטלוניה" (ERC) הבדלנית אמרה כי היא תוביל את הממשלה המחוזית ותבקש את תמיכתן של מפלגות אחרות לקיום משאל עם נוסף על עצמאות.

"המדינה יצאה לעידן חדש עם חציית רף 50% מהקולות בפעם הראשונה. יש לנו כוח עצום להשיג משאל עם ורפובליקה קטלאנית", אמר הנשיא בפועל של חבל קטלוניה, פר ארגונס. הוא הפציר בראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס לפתוח בשיחות על קיום משאל עם.

הצבעה לבחירות בקלפי באזור חירונה, קטלוניה, 14 בפברואר 2021. רויטרס
רוב המצביעים מודאגים יותר מהמגיפה מאשר מהעצמאות. קלפי באזור חירונה, אתמול/רויטרס
פעילות פמינסטיות מפגינות נגד מועמד של הימין הקיצוני מחוץ לקלפי בברצלונה, קטלוניה, 14 בפברואר 2021. רויטרס
פעילות פמינסטיות מפגינות נגד מועמד של הימין הקיצוני מחוץ לקלפי בברצלונה, אתמול/רויטרס

עם זאת, פיצול הקולות והעובדה שהסוציאליסטים קיבלו את אחוז הקולות הגבוה ביותר, 23%, ומספר זהה של מושבים כמו של המפלגה הבדלנית, 33 מתוך 135, יובילו אותם לנסות להקים ממשלה בעצמם. המועמד הסוציאליסטי בקטלוניה, סלבדור אייה, שהיה עד לאחרונה שר הבריאות של ספרד, טען כי יש תמיכה רחבה בפיוס במחוז, אחרי שנים של בדלנות. הוא אמר כי ינסה להשיג רוב בפרלמנט, אך זה ידרוש ממנו בריתות לא סבירות עם מפלגות אחרות.

מפלגת הימין-מרכז ג'ונטס, התומכת בעצמאות, קיבלה 32 מושבים, והמפלגה הבדלנית השמאלית רדיקלית CUP קיבלה תשעה. תמיכת שתיהן הכרחית להקמת קואליציה בדלנית חדשה. במקביל, מפלגת הימין הקיצוני של ספרד ווקס זכתה ב-11 מושבים, לראשונה בהיסטוריה שלה, יותר מהימין המסורתי. ווקס היא המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט הלאומי.

התוצאות בקטלוניה עשויות להוביל לחיזוק היציבות של ממשלת ספרד. ה-ERC התחזקה על חשבון ג'ונטס, והיא תמכה בסוציאליסטים בהצבעות חשובות בפרלמנט במדריד תמורת שיחות על סוגיית המשבר הפוליטי במחוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully