וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצין המואשם בגרימת מותו של סלומון טקה ישוב לתפקידו

עודכן לאחרונה: 12.2.2021 / 8:33

מפקד מחוז חוף הודיע לקצין, שזהותו עדיין אסורה בפרסום, על חזרתו לעבודה ביום ראשון. במשפחת טקה קראו למפכ"ל לבטל את ההחלטה: "לאור ההחלטה הבזויה המחאה תתחדש". מנגד, סנגורו של הקצין בירך: "הגיעה העת להחזיר אותו לשירות". תמנו שטה: "שוב מפקירים את דמו של טקה"

בווידאו: הפגנה במחאה על החזרתו של הקצין המואשם בגרימת מותו של סלומון טקה/מערכת וואלה! NEWS

מפקד מחוז חוף הנכנס, ניצב יורם סופר, החליט היום (חמישי) להשיב לעבודתו את הקצין המואשם בגרימת מותו של סלומון טקה. סופר, בהחלטתו הראשונה בתפקיד, הודיע על כך לקצין בפגישה שערך עמו. זהותו עדיין אסורה בפרסום, והוא ישוב לתפקידו בפועל ביום ראשון.

במשפחתו של טקה זעמו, והבהירו כי המחאה צפויה להתחדש. "השוטר שלקח את החיים של סלמון טקה ביוני 2019, זוכה לחזור לתפקיד במשטרת ישראל בזמן שהוא עומד למשפט פלילי. לא יכול להיות שמשטרת ישראל תתיר את דמם של יוצאי אתיופיה ותחלק למואשמים מתנות בזמן שהם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח", נמסר מהמשפחה.

"סגן השר גדי יברקן והשר ואמיר אוחנה חתומים על השערורייה הזאת ועל היריקה בפרצוף של קהילה שלמה", הוסיפו. "לאור ההחלטה הבזויה המחאה תתחדש - דם אחינו אינו הפקר - לא נשתוק". ימי, אחותו של טקה, קראה למפכ"ל קובי שבתאי לבטל את החלטת מפקד המחוז. "אני בהלם, רועדת. אני לא מאמינה", אמרה לוואלה! NEWS. "זה מרגיש שדקרו לי את הלב. אני אפילו לא יודעת מה להגיד. לא יודעת איך אספר את זה לאימא ואבא והאחים ואיך אסביר להם את זה. אני מצפה שעוד הערב המפכ"ל יבטל את ההחלטה הלא הגיונית הזו".

עשרות מחו הערב נגד ההחלטה מול שערי תחנת זבולון, בהם משפחתו של טקה. מפגין בן 39 נעצר בחשד להפרת הסדר הציבורי. האב, וורקה טקה, סיפר בהפגנה כי "לא האמנתי כששמעתי, רק אחרי ששוחחתי עם פנינה תמנו שטה הבנתי שהוא אכן חזר לעבודה והיא אמרה שהיא תדבר עם השר. רק עכשיו אני מתחיל להירגע, זה בלתי נתפס".

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
"הלם ותדהמה מההחלטה השערוריתית הזו". סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

גם עו"ד ציון אמיר, המייצג את משפחת טקה, הבהיר כי היא "מביעה הלם ותדהמה מההחלטה השערורייתית הזו, להחזיר לעבודה קצין העומד למשפט פלילי שטרם הסתיים, ושעליה למדנו מהתקשורת. מפקד המחוז היה חייב לקחת עובדות אלה בחשבון, ולאפשר לבית המשפט לומר את דברו".

עו"ד אמיר הבהיר כי "יש לצאת מנקודת הנחה שאפשרות ההרשעה קיימת בתיק הזה, לנוכח עמדת המחלקה לחקירות שוטרים, שסבורה שהתיק הזה מבוסס עד מאד". לדבריו, "היינו מצפים ממפקד המחוז שיגלה רגישות, וקודם יודיע למשפחה על דבר המגעים האלה, והפגישה שקיים עם הקצין כדי לאפשר למשפחה לשקול את צעדיה".

מנגד, סנגורו של הקצין, עו"ד יאיר נדשי, סיפר כי מרשו קיבל את ההחלטה בשמחה ובהתרגשות. "אני מברך על ההחלטה הנכונה. הגיעה העת להחזיר את הקצין לשירות פעיל", הבהיר עו"ד נדשי. "מלכתחילה טענתי שלא היה מקום להוציא אותו לחופשה כפויה, ובסופו של דבר אנו מברכים על כך שנתקבלה ההחלטה הנכונה להחזירו לשירות פעיל".

דיון הוכחות לשוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סולמון טקה, השלום חיפה, 17 במאי 2020. יואב איתיאל
השוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סלומון טקה במהלך דיון ההוכחות בביהמ"ש/יואב איתיאל

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, יצאה נגד ההחלטה להשיב את הקצין הנאשם לתפקידו. לדבריה, זו "בושה וחרפה. שוטר שבימים אלו עומד לדין על הריגה ברשלנות מגויס בכזו קלות לשירות, זאת כאשר המשפט עדיין מתנהל ויש טענות מאוד קשות כלפיו - ראיות שהועלמו בזירה. פעם נוספת שמפקירים את דמו של סלומון טקה ואת קול זעקת ההמונים שיצאו להפגין ברחובות".

עוד הוסיפה תמנו שטה כי "משהו מקולקל, האלימות המשטרתית ופרופיילינג לא מטופלים כלל. איפה השר אוחנה לביטחון פנים? איפה גדי יברקן? זאת שערוריה, זה הזמן לעצור במידי את חזרתו לתפקיד. רק חסר לנו שנערים יוצאי אתיופיה יצטרכו להיחקר על ידי אותו שוטר".

מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
מחאת יוצאי אתיופיה, יוני 2019/רויטרס

נגד הקצין הוגש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות. ממשרד המשפטים נמסר כי "ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע בעניינים אלה ואחרים". על פי כתב האישום, קצין המשטרה פעל ברשלנות כשגרם למותו, כש"רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד".

מותו של טקה הצית מחאה מצד יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ נגד האלימות המשטרתית שלטענתם מופנית כלפיהם. הקצין משרת במשטרת ישראל כ-13 שנים בתפקידים מבצעיים שונים, לרבות כלוחם ביס"מ, ובתקופה הנדונה שימש כקצין סיור בתחנת זבולון. האירוע התרחש כשהוא לא היה בתפקיד ולא במדים.

על פי כתב האישום, ביום המקרה הגיע קצין המשטרה יחד עם אשתו ושלושת ילדיהם לפארק ציבורי בקריית חיים. באותו מקום היו גם ארבעה נערים, בגילאי 16-13. אשתו של הקצין הבחינה שהצעיר מביניהם העביר שטר כסף לשלושת האחרים, ושמעה שיחה על תשלום נוסף, לכאורה תוך איום על הנער הצעיר. הקצין החשוד הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב סמוך, בעוד הוא ניגש לזירה במטרה לבדוק את החשד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully