וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים בעצרות לציון שנה להרג סלומון טקה: "כולנו בני אדם"

30.6.2020 / 23:02

מפגינים התאספו מול 10 תחנות משטרה מהצפון ועד הדרום, בהן התחנה שבה שירת הקצין שירה למוות בנער בן ה-18 בקריית חיים. גם בכיכר רבין בת"א נערכה עצרת זיכרון בדרישה לרפורמות במשטרה ובמח"ש. "עד שהרוצח של סלומון טקה יילך לכלא אנחנו לא נעזוב את זה"

עצרות ברחבי ארץ לציון שנה להרג סלומון טקה: "למנוע את הרצח הבא"/צילום: שלומי גבאי

עצרות זיכרון ומחאה התקיימו הערב (שלישי) ברחבי הארץ, במלאת שנה לירי שגרם למותו של סלומון טקה בן ה-18. העצרת הראשונה נערכה ב"גן בית העם", סמוך למקום שבו בוצע הירי בטקה לפני שנה. לאחר העצרת, שבה השתתפו כ-2,200 איש, צעדו המשתתפים לעבר תחנת זבולון בקריית חיים, שבה שירת קצין הסיור שירה את הכדור ועדיין עומד בפני משפט.

הוריו של טקה הובילו את הצעדה, לאחריה התכנסו כל המשתתפים מסביב לתחנה, ובשדרות ההסתדרות הסמוכות. במקביל לעצרת והצעדה, הפגנות דומות התקיימו גם במגרש הרוסים בירושלים, מול תחנת מרחב איילון בחולון ומול תחנות משטרה ונקודות מרכזיות ברחובות, יבנה, אשקלון, באר שבע, ראשון לציון ונתניה. גם בתל אביב נערכה עצרת זיכרון בכיכר רבין.

לפני העצרת בקריית חיים, הגיעו במהלך היום מאות נערים ונערות חניכי תנועות נוער, לשדרה שבה נורה טקה ולגן הציבורי הסמוך. הם קיימו מעגלי שיח בנושא הגזענות והשלכותיה. יש גם נציגות קטנה של נוער בחולצות איגי. גם צה"ל שלח נציגים, חיילי נח"ל העובדים עם בני נוער. אחד מבני הנוער, כרז במגפון כי "עד שהרוצח של סלומון טקה יילך לכלא אנחנו לא נעזוב את זה".

עצרת במלאת שנה למותו של סלומון טקה, תחנת משטרת זבולון, 30 ביוני 2020. יואב איתיאל
המפגינים בשד' ההסתדרות, סמוך לתחנת משטרה זבולון, הערב/יואב איתיאל

הוא הסביר כי "הגזענות לא התחילה בסלומון טקה. היא מתחילה במרחב הציבורי, באוטובוס בבית הספר, במקומות העבודה. גזענות זו מחלה. אדם גזען הוא אדם לא מוסרי, ויש קשר שתיקה. אז אם אתם רואים מישהו נוהג בגזענות תעמידו אותו במקום".

טאזבאו קסה 25 מכרמיאל, מדריך בקן קרית חיים של הנוער העובד והלומד ואחד ממארגני האירוע היום, אמר כי הלקח העיקרי שעולה בשיחות עם החניכים הוא "שכולנו צריכים להיות יותר מעורבבים".

המשטרה נערכה בכוחות רבים כדי למנוע הפרה של הסדר הציבורי. זאת, לאחר שבשנה שעברה עורר מותו של טקה הפגנות המונים שנמשכו ימים ארוכים בכמה מוקדים. חלק ממהומות אלה הסלימו לחסימות כבישים, השלכות בקבוקים ואף הצתות.

עוד לפני הערב, התקיימו כמה אירועים לציון היום. בשבוע שעבר, חנכו ראשת העיר חיפה עינת קליש רותם, ושרת הקליטה ח"כ פנינה תמנו-שטה, "מרכז מנהיגות" לזכרו של טקה, במועדון הנוער בית יציב בקרית חיים, כמה עשרות מטרים מהזירה שבה נורה. בתום האירוע, צעדו בני המשפחה והחברים אל המקום והדליקו שם נרות.

השוטר מואשם בגרימת מוות ברשלנות, אך טוען לחפותו

בבית משפט השלום בחיפה מתנהל המשפט נגד קצין המשטרה, שהמחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים מאשימה בגרימת מותו של טקה ברשלנות. הוא מצדו טוען לחפותו, ושמו עדיין אסור לפרסום בשל איומים על חייו. במסגרת המשפט, ערך בשבוע שעבר השופט זאיד פלאח סיור בזירת האירוע.

המקרה אירע בערב 30 ביוני, 2019, אז הגיע קצין המשטרה עם אשתו ושלושת ילדיהם לגן בית העם בקריית חיים, כשהוא לא בתפקיד ואינו לובש מדים. באותו המקום היו גם ארבעה נערים, בני 16-13.

אשתו של הקצין הבחינה כי הצעיר מביניהם העביר שטר כסף לשלושת אחרים, ושמעה שיחה על תשלום נוסף, לכאורה תוך איום על הנער הצעיר. בעלה, הקצין, הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב הסמוך בעודו ניגש לזירה כדי לבדוק את החשד.

הוריו של סלומון טקה בעצרת במלאת שנה למותו , גן העם קריית חיים, 30 ביוני 2020. יואב איתיאל
הוריו של סלומון טקה מובילים את הצעדה לכיוון תחנת משטרת זבולון בקריית חיים/יואב איתיאל

לטענת מח"ש, הוא פעל כמצופה ממנו כשהחליט לגשת כדי לשוחח עם הצעירים ולברר את חשדה של אשתו שהנער הצעיר נסחט, "אבל כל הפעולות שלו שבאו אחר כך היו שגויות". השתלשלות הדברים מאותו הרגע ועד למותו של סלומון טקה נבחנת בבית המשפט.

לטענת השוטר, הוא נאלץ לירות לצורך הגנה עצמית כשהנערים הלכו בעקבותיו, איימו עליו והשליכו עליו אבנים כשיצא מהפארק אל השדרה, שם המתינה אשתו עם הילדים. כדור האקדח שלדבריו ירה בקרקע, פגע באספלט, ניתז אל טקה והביא למותו. הוא טוען כי לא ירה באוויר בשל בנייני המגורים משני צדי השדרה.

עצרת במלאת שנה למותו של סלומון טקה, גן העם קריית חיים, 30 ביוני 2020. יואב איתיאל
"למנוע את הרצח הבא". בני נוער לפני העצרת לזכרו של סלומון טקה בקריית חיים, הערב/יואב איתיאל

במקביל להליך הפלילי, אמו ואביו של סלומון הגישו בחודש שעבר בבית המשפט המחוזי בחיפה תביעת מיליונים נגד משטרת ישראל והקצין הנאשם בגרימת המוות של בנם, "צעיר בראשית חייו, שהותיר מאחוריו משפחה הלומת יגון ומרוסקת מגודל האובדן".

את התביעה הגישו בשם ההורים עו"ד אביתר קציר ועו"ד גיורא אבן צור. לוואלה! NEWS נודע כי בהליך הפלילי, הקליניקה לקידום שוויון של אוניברסיטת בר-אילן בראשותו של פרופ' אריאל בנדור חדלה מלייצג את משפחת טקה. עו"ד ציון אמיר ממשיך ללוות את המשפחה ולייצג אותה בהליך זה.

(עדכון ראשון 17:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully