וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלף מנות נרכשו: התרופה שתמנע את הידרדרות הקורונה למחלה קשה

15.2.2021 / 15:19

התרופה מיועדת למטופלי דיאליזה, מושתלי איברים וחולי סרטן שנדבקו ומצבם קל-בינוני, ובשלב השני של הניסוי היא הפחיתה ב-70% את ההתפתחות למחלה קשה. שתי הקופות הגדולות פועלות להנגיש את התרופה למבוטחים, אך במערכת הבריאות לא בטוחים שהיא תקל על העומס בבתי החולים

בווידאו: המצבע לחיסון עובדים זרים בתל אביב/צילום: ספיר לוי

משרד הבריאות רכש 1,000 מנות של תרופת חירום, שנועדה למנוע מהמחלה של מאובחנים בקבוצת סיכון להידרדר למצב של תחלואה קשה. התקופה, המטפלת בנוגדן "Bamlanivimab", קיבלה אישור חירום על ידי רשות התרופות והמזון האמריקנית (FDA), ונרשמה ברישום חירום בישראל.

400 מנות של התרופה הגיעו לישראל כבר לפני כחודש, ב-13 בינואר, והטיפול זמין ב-20 בתי חולים, וניתן במרכזים לרפואה דחופה של מוסדות רפואיים, לחולים אשר זוהו בחדר המיון ועדיין אינם מאושפזים, ושניתן לתת להם טיפול ולשחררם הביתה.

ניתן לתת את הטיפול עד ליום העשירי מהופעת הסימפטומים, כשהאפשרות המיטבית היא להעניקו תוך שלושה ימים - היות שבתקופה זו החולה הוא מדבק ביותר ונמצא בבידוד בית.

תרופה לקורונה Bamlanivimab. אלי לילי, אתר רשמי
תקל על העומס בבתי החולים או לא? התרופה החדשה/אתר רשמי, אלי לילי

לוואלה! NEWS נודע כי שתי הקופות הגדולות, מכבי וכללית, פועלות להנגיש את הטיפול למטופליהן באמצעות בתי החולים, תוך זיהוי מראש של חולים בעלי גורמי סיכון מתאימים.

לצרך זה, קופת חולים כללית תיתן את התרופה למבוטחיה באחד משמונת בתי החולים שברשות הכללית, וקופת חולים מכבי בהליכי סיכום מול בית החולים הדסה עין כרם בירושלים, כדי להעניק לחברים בה את הטיפול במוסד הירושלמי. גם מערך הטיפול הגריאטרי נערך בימים אלה להכנסת הטיפול.

המחקר על התרופה קיבל תוצאות טובות בשלב השני לניסוי בקרב חולים בסיכון, עם הפחתה של יותר מ-70% בהתפתחות מחלה קשה והורדה לכמעט 0% תמותה. משרד הבריאות ממליץ להעניק את הטיפול במיוחד למטופלי דיאליזה, מושתלי איברים, וחולים אונקולוגיים והמטואונקולוגיים בטיפול פעיל.

מחלקת קורונה בבית החולים הלל יפה, חדרה, 26 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית החולים הלל יפה בחדרה/ראובן קסטרו

בגרמניה ובארצות הברית רכשו מיליוני מנות של התרופה, אך בכירים במערכת הבריאות תולים את התקוות שלהן בחיסונים, וטוענים כי התרופה לא תקל באופן דרמטי על העומס בבתי החולים משתי סיבות: קודם כל, מדובר בפלח קטן יחסית באוכלוסייה ומלבד זאת, התרופה ניתנת בעירוי באופן חד-פעמי, ומצריכה עוד שהייה במקום למשך שלוש שעות.

אמצעים כאלו ישנם רק בבתי חולים, ולכן המטופלים ימשיכו להגיע לשם. מנגד, מניעת תחלואה קשה לחולים בקבוצות סיכון, בעזרת חצי-יום אשפוז בבתי חולים, עשויה בטווח הארוך להקל על העומס, מפני שהחולים הללו מגיעים לרוב לטיפול במכונת הנשמה.

ברוך ליברמן, מנכ"ל חברים לרפואה, סבור כי התרופה תסייע משמעותית להקלה בעומס התחלואה. "אני קורא לקופות החולים ולבתי החולים לאמץ את הטיפול בנוגדן ולהציל חיים של מאות חולים בסיכון. כל מאומת בסיכון צריך לקבל הפנייה מרופא המשפחה שלו לקבלת הטיפול בבית החולים", מסר ליברמן. "אם בתי החולים ישתפו פעולה, תוך שלושה שבועות להערכתי נוכל לראות שינוי משמעותי מאוד בהפחתת התמותה והאשפוזים בבתי החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully