וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן החלה לייצר אורניום מתכתי, היכול לשמש לפיתוח נשק גרעיני

11.2.2021 / 11:34

הסוכנות אישרה כי טהראן מימשה את תכניתה, בהמשך להפרות הסכם הגרעין ובתגובה לחיסול מדען הגרעין הבכיר. באיראן טוענים כי החומר, שיכול לשמש לבניית ליבת פצצה גרעינית, נועד למתקן גרעין אזרחי בטהראן

ביידן: לא נסיר את הסנקציות על איראן עד שלא תפסיק להעשיר אורניום/מתוך טוויטר

איראן מימשה את תכניתה לייצר אורניום מתכתי, היכול לשמש לייצור ליבה של נשק גרעיני, בהפרה של הסכם הגרעין - כך אישרה אתמול (רביעי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), המפקחת על ההסכם שנחתם ב-2015.

"היו"ר רפאל מריאנו גרוסי עדכן היום את המדינות החברות בסבא"א על ההתפתחויות האחרונות בנוגע לפעילויות המחקר והפיתוח של איראן בנושא ייצור אורניום מתכתי, כחלק מהמטרה המוצהרת שלה לייצר דלק לכור המחקר בטהראן", נמסר בהודעת הסוכנות, אחרי שטהראן הודיעה לה בדצמבר כי היא מתכננת לעשות זאת בהמשך לחוק שעבר בפרלמנט בעקבות חיסולו של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה בנובמבר. בטהראן מאשימים בכך את ישראל.

לפי ההצהרה, ב-8 בפברואר אימתה הסוכנות כי איראן יצרה 3.6 גרם של אורניום מתכתי במתקן בעיר איספהאן. בריטניה, צרפת וגרמניה, כולן חברות בהסכם הגרעין, הביעו בחודש שעבר "דאגה עמוקה" מתוכניותיה של איראן לייצר אורניום מתכתי, ואמרו כי אין לו תכלית אזרחית ממשית אלא השלכות צבאיות חמורות. במסגרת הסכם הגרעין, שממנו פרש ממשל טראמפ ב-2018, איראן התחייבה שלא לייצר או לרכוש פלוטוניום או אורניום מתכתי למשך 15 שנה.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, 13 בינואר 2015. AP
רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, 2015 (צילום: אי-פי)/AP

איראן החלה בהפרות הסכם הגרעין ב-2019, בתגובה לסנקציות האמריקניות המחודשות, והאיצה אותן בחודשים האחרונים, בין היתר כשחזרה להעשיר אורניום לרמה של 20%. את המרחק בין הרמה הזו לבין 90% הדרושים לפיתוח נשק גרעיני ניתן לעבור בפרק זמן די מהיר. הסכם הגרעין מגביל את טהראן לרמת העשרה של 3.67%, וממשל ביידן דורש ממנה לשוב אליה ולקיים את יתר התחייבויותיה לפני שיסיר את הסנקציות.

איראן מצהירה שוב ושוב כי היא מעולם לא תכננה לפתח נשק גרעיני, אך שר המודיעין שלה מחמוד עלאווי רמז השבוע כי היא עלולה לפנות לכיוון הזה אם הסנקציות הבינלאומיות לא יוסרו מעליה. המנהיג העליון עלי חמינאי הבהיר השבוע כי טהראן לא תהיה זו שתעשה את הצעד הראשון וכי על וושינגטון להסיר קודם כל את כל הסנקציות. באיראן מדגישים כי כל הצעדים שנקטו הפיכים במהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully