וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקרים מצפון קוריאה גנבו 300 מיליון דולר לפיתוח תכנית הגרעין

10.2.2021 / 11:45

בדוח השנתי שהוגש למועצת הביטחון עלה כי פיונגיאנג המשיכה לפתח את תכנית הגרעין והטילים שלה, חרף הסנקציות שאותן היא ממשיכה לעקוף. עדיין לא ברור אם היא מסוגלת להשלים שיגור של טיל עם ראש קרב גרעיני. בנוסף לכך, היא חידשה את שיתוף הפעולה עם איראן בתחום הטילים

בווידאו: קים ג'ונג און מודה שהתכנית הכלכלית נכשלה/צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית שימרה ופיתחה את תכנית הטילים ותכנית הגרעין שלה ב-2020 בניגוד לסנקציות הבינלאומיות, בעזרת יותר מ-300 מיליון דולר שגנבה במתקפות סייבר - כך לפי דוח חסוי של האו"ם, שהגיע לידי רויטרס.

הדוח, שחובר על ידי פקחים עצמאיים העוקבים אחרי הפרות הסנקציות של פיונגיאנג, קבע כי היא "ייצרה חומר בקיע, שמרה על מתקני גרעין ושדרגה את תשתית הטילים הבליסטיים שלה" תוך שהיא ממשיכה לחפש אחרי חומרים ואמצעים טכנולוגיים לתכניות אלו מעבר לים.

הדוח השנתי של ועדת הסנקציות על צפון קוריאה במועצת הביטחון הוגש שבועות ספורים לאחר שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נכנס לתפקידו. דובר מחלקת המדינה אמר ביום שני כי הממשל מגבש גישה חדשה ביחס לקוריאה הצפונית, כולל בחינה מלאה עם בעלות בריתו "של אפשרויות הלחץ המתמשכות והפוטנציאל לכל דיפלומטיה עתידית".

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ונשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ נפגשו שלוש פעמים בין 2018 ל-2019, אך הם לא הצליחו לרשום התקדמות בשיחות שנועדו לפרק את תכנית הגרעין של פיונגיאנג בתמורה להסרת הסנקציות האמריקניות.

צפון קוריאה חושפת טילים בליסטיים חדשים במצעד צבאי בפיונגיאנג, 15 בינואר 2021. רויטרס
טילים בליסטיים שהציגה קוריאה הצפונית במצעד צבאי, בחודש שעבר/רויטרס

לפי הדוח, בשנה האחרונה הציגה קוריאה הצפונית במצעדים צבאיים מערכות טילים בליסטיים לטווח קצר ולטווח בינוני, מערכות לשיגורי טילים מצוללות ושל טילים בין-יבשתיים. הדוח ציין הערכה של מדינה מסוימת, שזהותה לא נחשפה, כי לפי גודל הטילים שלה, "סביר מאוד להניח שהיא יכולה להציב ראש קרב גרעיני על טילים בליסטיים לטווח ארוך, לטווח בינוני ולטווח קצר".

עם זאת, אותה מדינה הדגישה שהיא לא בטוחה אם הטילים "עמידים בפני החום שנוצר במהלך כניסתם מחדש" לאטמוספירה.

בעוד שהמשטר הקומוניסטי לא ערך בשנה החולפת ניסויים גרעיניים או שיגר טילים בליסטיים, פיונגיאנג "הודיעה על הכנה לניסוי ולייצור של ראשי קרב חדשים לטילים בליסטיים ופיתוח נשק גרעיני טקטי".
נציגות קוריאה הצפונית באו"ם טרם הגיבה על הדוח.

קוריאה הצפונית פוצצה מנהרות באתר הניסויים הגרעיני הראשי שלה בפונגיי-רי ב-2018, ואמרה שזאת הוכחה למחויבותה לשים קץ לניסויים הגרעיניים. עם זאת, מדינה שלא זוהתה בדוח אמרה לפקחי האו"ם כי עדיין יש עובדים באתר, ראיה לכך שהוא לא ננטש.

לדברי מדינה נוספת לא מזוהה, קוריאה הצפונית ואיראן חידשו את שיתוף הפעולה בפרויקטים לפיתוח טילים ארוכי טווח, כולל העברת חלקים קריטיים. הפקחים אמרו כי המשלוח האחרון היה בשנה שעברה.

במכתב ששלח שגריר איראן לאו"ם לפקחי הסנקציות של האו"ם בדצמבר, ושצורף לדו"ח, אמר כי סקירה ראשונית של המידע שנמסר לו מטעם הפקחים העלתה כי ייתכן שהיה שימוש ב"מידע שקרי ונתונים מפוברקים" במהלך החקירה.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בכינוס של המפלגה, 16 בנובמבר 2020. רויטרס
עוקף את הסנקציות הבינלאומיות. קים ג'ונג און/רויטרס

קוריאה הצפונית נתונה לסנקציות של האו"ם מאז 2006. הן הועצמו על ידי מועצת הביטחון לאורך השנים על מנת לעצור את המימון לתכניות הגרעין והטילים של פיונגיאנג, אך פקחי האו"ם העריכו כי בשנה שעברה האקרים צפון קוריאנים "המשיכו לבצע פעולות נגד מוסדות פיננסיים ובתי המרת מטבעות וירטואליים כדי לייצר הכנסות" לתמיכה בתכניות אלו.

"על פי אחת המדינות החברות, גניבת הנכסים הווירטואליים מ-2019 עד נובמבר 2020, מוערכת בכ-316.4 מיליון דולר", נכתב.

ב-2019 דיווחו הפקחים כי צפון קוריאה הרוויחה לפחות 370 מיליון דולר על ידי ייצוא פחם, חרף הסנקציות הבינלאומיות. ואולם, הם אמרו כי נראה כי שמשלוחי פחם נעצרו במידה רבה מאז יולי 2020.

המדינה הקומוניסטית המבודדת הטילה סגר קפדני בשנה שעברה בשל מגיפת הקורונה, שקטעה את יחסי המסחר שלה ופגעה בכלכלה שכבר נאנקה מהסנקציות הבינלאומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully