וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי ביידן: היוזמה האירופית-ערבית להפשרת הקיפאון בין ישראל לפלסטינים

11.2.2021 / 11:15

צרפת, גרמניה, מצרים וירדן מנסות לשכנע את ירושלים ורמאללה לבצע צעדים בוני אמון עד שממשל ביידן יגבש מדיניות: ישראל תקפיא בנייה חדשה בהתנחלויות והפלסטינים ישנו את הקצבאות למחבלים. שני הצדדים מסתייגים, ורוצים לחכות לנשיא ארה"ב

בווידאו: גנץ קורא לפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ/צילום: דו"צ, עריכה: שאול אדם

קבוצה של ארבע מדינות ערביות ואירופיות שזכתה לכינוי "פורום מינכן" מנסה בימים אלה להפשיר את הקיפאון בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני - כך אמרו לוואלה! NEWS דיפלומטים אירופים וגורמים ישראלים בכירים. בפורום מנסים לשכנע את הצדדים להסכים להצעה לבצע שורה של צעדים בוני אמון, כדי לשפר את האווירה ביניהם עד אשר ממשל ביידן יגבש את מדיניותו בנושא תהליך השלום.

היוזמה של צרפת, גרמניה, מצרים וירדן הינה המאמץ הפעיל היחיד המתנהל כעת להפשרת הקיפאון בתהליך השלום. עם זאת, דיפלומטים אירופים שמעורבים במהלך אומרים כי גם ישראל וגם הפלסטינים מסתייגים מביצוע הצעדים הללו ללא מעורבות של ממשל ביידן במהלך.

ריאד אל- מלכי, שר החוץ הפלסטיני. AP
הסכים לשקול את ההצעות, אך דרש תיאום מול ממשל ביידן. אל-מאלכי/AP

היוזמה יצאה לדרך לפני שנה כאשר שרי החוץ של ארבע המדינות נפגשו בשולי ועידת הביטחון במינכן בניסיון לפתוח את הדיאלוג עם הפלסטינים לאחר הצגת תכנית השלום של טראמפ. בחודשים שלאחר מכן, ארבעת שרי החוץ נפגשו כמה פעמים כדי לתאם עמדות בנוגע לכוונות הסיפוח של ממשלת ישראל, שבסופו של דבר ירדו מסדר היום.

לפני חודש נפגשו ארבעת שרי החוץ בקהיר. הם רצו שלפגישה יגיעו גם שר החוץ גבי אשכנזי ושר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי, אבל מגבלות הקורונה, לצד רגישויות פוליטיות בישראל, הפכו זאת לבלתי אפשרי.

הקפאת בנייה ביו"ש תמורת רפורמה בקצבאות לאסירים

בשבוע שעבר נועדו שגרירי צרפת, גרמניה, מצרים וירדן עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, והציגו לו הצעה לגבי צעדים בוני אמון שישראל תוכל לבצע כלפי הפלסטינים. הצעדים כללו העברת חיסונים נוספים לקורונה עבור צוותים רפואיים ברשות הפלסטינית, הפשרת חשבונות בנק של אסירים פלסטינים והעברת גופות של מחבלים פלסטינים שמוחזקות בידי ישראל.

המהלך המשמעותי ביותר שארבעת השגרירים הציעו שישראל תבצע היה הקפאה של בנייה חדשה בהתנחלויות - גם בגדה המערבית וגם במזרח ירושלים כמו הפרוייקט בשכונת המטוס. הקפאת בנייה בהתנחלויות היא נושא רגיש גם בתקופה רגילה, לא כל שכן בתקופת מערכת בחירות.

באותו זמן התקיימה פגישה דומה בין הקונסולים של ארבע המדינות ברמאללה ובירושלים לבין שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי. בפגישה הם הציגו צעדים אותם הרשות הפלסטינית יכולה לבצע - הגברת שיתוף הפעולה עם ישראל בנושא המאבק בקורונה וכינוס הוועדה המשותפת לעניינים אזרחיים שדנה במצב בשטח בגדה המערבית וברצועת עזה.

הצעד המשמעותי ביותר שהדיפלומטים האירופים ביקשו שהפלסטינים יבצעו הוא רפורמה בתשלומי הקצבאות לאסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל. מדובר בסוגייה פוליטית רגישה מאוד ברשות הפלסטינית כיוון שאלפי משפחות פלסטיניות תלויות בקצבאות הללו. ישראל רואה בתשלום הקצבאות כעידוד ביצוע פיגועים מצד הרשות הפלסטינית.

מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז. משרד החוץ, אתר רשמי
"לחשוב מחדש האם אנחנו מעוניינים לקחת בזה חלק". מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז/אתר רשמי, משרד החוץ

דיפלומטים אירופים ציינו כי שרי החוץ של צרפת, גרמניה, מצרים וירדן הציעו כי שר החוץ אשכנזי ושר החוץ הפלסטיני אל-מאלכי יגיעו בתחילת מרץ לפריז כדי לקיים עמם שתי פגישות נפרדות ולדון ביוזמה.

לדברי הדיפלומטים האירופים, ישראל דחתה את רוב הצעדים שהציעו. מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז אמר לארבעת השגרירים כי הופתע לראות כיצד פורום שהוקם לפני שנה כדי להרגיע את הפלסטינים הפך לפורום שמציב דרישות לישראל. "כשאני רואה את האבולוציה הזו, זה מחייב אותי לחשוב מחדש על האם אנחנו מעוניינים לקחת בזה חלק", אמר אושפיז לשגרירים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם שר ההגנה לויד אוסטין בפטנטגון, 10 פברואר 2021. רויטרס
מצפים לראות את המדיניות שיתווה. ביידן/רויטרס

הדיפלומטים האירופים ציינו כי מנכ"ל משרד החוץ הדגיש עוד בפני ארבעת השגרירים כי המדינות שלהם לא יכולות להתעלם מכך שיש ממשל חדש בארצות הברית שצריך להתחשב בדעתו. ארבעת השגרירים השיבו כי מטרת היוזמה היא לסייע לממשל האמריקני החדש להתניע מחדש את תהליך השלום.

לדברי הדיפלומטים האירופים, שר החוץ הפלסטיני אל-מאלכי אמר כי הוא מוכן להשתתף בפגישה בפריז ולשקול את ההצעות שלהם לצעדים שהרשות הפלסטינית תבצע, אך באותה נשימה הוא הדגיש כי היוזמה חייבת להיות מתואמת עם הממשל החדש בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully