וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מורים מאזורים אדומים ומתווה מלא חורים: הגנים וכיתות א'-ד' חוזרים ללימודים

כ-480 אלף ילדים ישובו הבוקר ללימודים לאחר 5 שבועות בבית. לצד התרגשות מחזרה לשגרה, הורים ועובדי מערכת החינוך מספרים על חשש שעולים מהמתווה שאושר, לפיו גנים מגיל 3 ובתי ספר ייפתחו בשכונות וערים צהובות, ירוקות וכתומות גבוליות בלבד. "מורות אמרו שלא יגיעו ללמד"

בווידאו: ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד' חזרו ללימודים אחרי הסגר השלישי/צילום: שי מכלוף וניב אהרונסון

כ-480 אלף ילדי הגנים העירוניים ותלמידי כיתות א'-ד' חוזרים הבוקר (חמישי) ללימודים, לאחר חמישה שבועות בבתים. לפי החלטת הממשלה שהתקבלה בערב שלישי, החזרה לשגרה מתאפשרת רק ביישובים הירוקים, הצהובים ובחלק מהיישובים הכתומים. בכיתות א'-ב' הלימודים יתקיימו במשך חמישה ימים בשבוע, כולל צהרונים וללא חלוקה לקפסולות. בכיתות ג'-ד' התלמידים ילמדו בקבוצות של עד 20 ילדים, ללא צהרונים.

ההחלטה התקבלה לאחר דיונים רבים וממושכים של הממשלה, שלבסוף החליטה שכשני מיליון תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים יחזרו ללימודים רק בפעימות הבאות של הקלת תקנות הקורונה. למרות הקושי של ההיערכות לחזרה בהתראה קצרה, מנהלי מוסדות החינוך מספרים שהם כבר מורגלים ליציאה וחזרה מהירה לשגרה, ועדיין מתרגשים לפגוש את הילדים.

ערים ירוקות וצהובות

  • היום:
  • גני ילדים מגיל 3 וכיתות א'-ב' - ללא קפסולות, כולל צהרונים
  • כיתות ג'-ד' - קבוצות של עד 20 ילדים, ללא צהרונים
  • 23 בפברואר:
  • כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב
  • 9 במרץ:
  • כיתות ז'-י'

ערים ושכונות כתומות גבוליות

  • היום:
  • גני ילדים מגיל 3 וכיתות א'-ב' - ללא קפסולות, כולל צהרונים
  • כיתות ג'-ד' - קבוצות של עד 20 ילדים, ללא צהרונים
  • 23 בפברואר:
  • כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב
  • 9 במרץ:
  • כיתות ז'-י'

ערים כתומות ואדומות עם תחלואה גבוהה

  • היום:
  • גני ילדים מגיל 3 וכיתות א'-ד' - למידה בשטח פתוח בקבוצות של תשעה תלמידים ומורה
  • המשך פתיחה בהתאם לשיפור במצב התחלואה
חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
חוזרים לאחר חמישה שבועות בבתים. בית ספר "היובל" בתל אביב, הבוקר/ראובן קסטרו
חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
בית ספר "היובל" בתל אביב, הבוקר/ראובן קסטרו

אמירה ביבי, מנהלת בית ספר "בראשית" במועצה האזורית ברנר הירוקה, סיפרה על ההיערכות לפתיחת הלימודים. "התחלנו את ההכנות כבר ביום ראשון, למרות שלא באמת ידענו מתי נפתח, הכנו את המערכות", אמרה. "אנחנו כבר למודי ניסיון מכמה חזרות. יש לנו כבר הרבה מערכות במגירה ופשוט הוצאנו את המערכת שמתאימה למתווה הנוכחי - של 1 בנובמבר. כל מתווה כזה גורם לנו לשבור את הראש, כמה מורים יכולים ללמד בכל כיתה, כמה תלמידים יכולים להיחשף לכמה מורים".

הקושי העיקרי איתו ביבי הייתה צריכה להתמודד הוא אי-הוודאות בו היה שרוי כל הצוות החינוכי. ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להכריע בנושא החזרה ללימודים נדחתה שוב ושוב, וההחלטה הסופית התקבלה רק יממה וחצי לפני החזרה לשגרה. "היינו מוכנים לפתוח כבר ביום ראשון. אבל ביום שני הודיעו שלא יהיו לימודים עד יום רביעי כנראה. הייתה תחושת בלבול וחוסר הוודאות שהכניס אותנו למקומות פחות טובים".

חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "השלום" במבשרת ציון, 11 בפברואר 2021. מאיה הורודניצ'אנו
מציאות של אי ודאות. בית ספר "השלום" במבשרת ציון, הבוקר/מאיה הורודניצ'אנו
אמירה ביבי. באדיבות המצולמים
"לא ידעתי לתת תשובות למורים". אמירה ביבי/באדיבות המצולמים

היא המשיכה וסיפרה על התחושות שליוו את השבוע האחרון. "כבר תקופה ארוכה שאני מחזיקה בעוצמה רבה את בית הספר, אבל בשלישי הרגשתי כבר אבודה בגלל חוסר ודאות", הודתה. "התחושה היא שהממשלה לא באמת מתחשבת לא בנו ולא בתלמידים, ולא ידעתי לתת תשובות למורים ששאלו אותי מה נראה לי שיהיה, אם הודיעו לי משהו".

ביבי תיארה בעייתיות במתווה, שלא מגביל את המעברים של אנשי הצוות והתלמידים בין יישובים בצבעים שונים. "אנחנו נמצאים ביישוב ירוק, ויש לי מורות שמגיעות מיישובים אדומים. המתווה מאפשר לאותה מורה להמשיך ללמד, וזאת בעיה גדולה. גם אין להן סידור לילדים, כי הם לא חוזרים ללמוד ביישובים האדומים. קיבלתי אתמול כבר כמה טלפונים מהמורות שאמרו שלא יוכלו להגיע ללמד. מורה אחת אפילו שאלה אם היא יכולה להביא את הילדים שלה איתה", סיפרה.

חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
חטיבות הביניים יחזרו רק בעוד חודש. בית ספר "היובל" בתל אביב, הבוקר/ראובן קסטרו

היא לא היחידה שנתקלה בסוגיה. מורים רבים שילדיהם לא חוזרים היום ללימודים צריכים להגיע לעבודה באזורים בהם מתקיימים הלימודים. י', מורה שמלמדת באזור צהוב המתגוררת באזור כתום טענה כי זהו "עוד מתווה מתסכל שתוכנן ללא חשיבה מוקדמת ומשתנה מדי שעה".

היא מספרת כי "בתור אימא לשלושה ילדים שתקופה ארוכה לומדים מהבית הייתה לי תקווה שבתום הסגר השלישי יחזירו את הילדים הקטנים לשגרה ואת הגדולים יחזירו לחלק מהימים כדי להקל עליהם ועל מצבם הנפשי. מצפים ממני לחזור ללמד בבית הספר שלי ולהשאיר את הילדים הפרטיים שלי בבית ללא סידור. באמת מתסכל שאחרי שנה עדיין אין מתווה הגיוני וישים".

נורית קטלן. באדיבות המצולמים
"חשוב שהחוויה תהיה חיובית". נורית קטלן/באדיבות המצולמים

נורית קטלן, מחנכת כיתה א' וסגנית מנהלת בית הספר היסודי "כצנלסון" בגבעתיים, תיארה את ההתרגשות הרבה לקראת המפגש עם התלמידים. "כל היום הולך להיות בסימן של יום המשפחה והחוויה, הילדים יגיעו לבית הספר ללא ילקוט", אמרה. "נעשה פעילויות בנושא החזרה לבית הספר ולשגרה, רענון ההיכרות עם התלמידים. בכל זאת, הם תלמידי כיתה א' שההתאקלמות שלהם לא הייתה כמו בשנה הרגילה. היום יהיה לגמרי יום חג מבחינתם, חשוב לנו שהחוויה תהיה חיובית".

לדבריה, "הילדים עברו חוויה לא קלה בבתים. יש ילדים להורים חיוניים שהיו במסגרות אחרות במהלך הסגר, כך שאפילו לא נפגשנו בזום. מחכה להם היום קבלת פנים חגיגית, עם בלונים בכניסה, כל מורה תעמוד בשער בהתרגשות ויחד נעלה לכיתות".

גם קטלן שותפה לתסכול מהחזרה לשגרה בהתראה קצרה. "אני לא אגיד שזה היה קל. בכל פעם משנים בצורה כזאת או אחרת את המתווים. אבל אנחנו כבר מתורגלים במלאכה הזאת, ואנחנו צולחים את זה כל פעם מחדש כי אנחנו רואים את טובת הילדים אל מול עינינו", היא מסכמת.

איזה יישובים חוזרים ללימודים?

לפי ההחלטה שהתקבלה, הלימודים יותרו ביישובים ירוקים, צהובים, וגם בשכונות ויישובים כתומים בהם שיעור המחוסנים מעל גיל 50 גבוה מ-70%. בעוד שבועיים ישובו לפעילות כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב, ובעוד חודש תפעל כלל מערכת החינוך עם חזרת כיתות ז'-י'.

היישובים הכתומים עם ציון הרמזור ושיעור המתחסנים המתאים לפתיחת הלימודים הם קריית מוצקין, טירת כרמל, כפר יונה, כרמיאל, מבשרת ציון, נס ציונה, סביון, רמת גן, רמת ישי ורעננה.

ביישובים הירוקים שבהם נפתחים הלימודים נמצאים בין היתר אשכול, ברטעה, ברנר, ג'סר א-זרקא, גדרות, גן רווה, דרום השרון, הגלבוע, הגליל העליון, הגליל התחתון, יסוד המעלה, כפר כמא, כפר שמריהו, לב השרון, לקיה מבואות החרמון, מג'דל שמס, מצפה רמון, משגב, עמק חפר, עמק יזרעאל, ערערה-בנגב, פוריידיס, שכונות בפתח תקווה, קרית טבעון, עומר, שגב-שלום, תל מונד, תל שבע.

בין היישובים הצהובים שבהם נפתחים הלימודים ניתן למצוא את אורנית, אלפי מנשה, באר שבע, בית דגן, בנימינה-גבעת עדה, גבעתיים, גזר, דייר אל-אסד, הר אדר, הרצליה, חבל מודיעין, חוף אשקלון, חוף הכרמל, שכונות בחיפה, טירה, יהוד, ירוחם, שכונות בירושלים, כוכב יאיר, כפר סבא, להבים, לכיש, מגדל, מצפה רמון, נוף הגליל, נשר, ערד, פרדסיה, קריית אונו, רהט, רמת השרון ושכונות בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully