וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באותה המתכונת שהובילה להתפשטות: הכשלים במתווה לפתיחת מערכת החינוך

קבינט הקורונה אישר את התכנית לחזרת הלימודים, אך שכח להתייחס לנושאים מרכזיים שיכריעו את הצלחתה. הקריטריונים שנקבעו לא מבטיחים את חזרתם של מרבית התלמידים, המעבר בין היישובים עלול להגביר הדבקות וההפרות במגזר החרדי לא קיבלו מענה

בווידאו: שיירת רכבים של הורים בדרישה להשיב את הלימודים בערים ירוקות וצהובות/צילום: אייל טל/הנהגת ההורים הארצית

מתווה החזרה ללימודים שהתקבל אמש (שלישי) בקבינט הקורונה השאיר רבים מההורים, התלמידים ואנשי החינוך מבולבלים. לצד שמחה על היציאה מהזום אל בתי הספר, המתווה הגביר את חוסר הבהירות, עם שלל נושאים מרכזיים שלא קיבלו התייחסות, חשש מהדבקה והיערכות לוגיסטית מסובכת.

הפעימה הראשונה, שתיכנס תוקף החל ממחר, כוללת חזרה של גני הילדים וכיתות א'-ד' לבתי הספר ביישובים ירוקים וצהובים, וכן ביישובים כתומים בהם שיעור המחוסנים מעל גיל 50 גבוה מ-70% והציון במדד הרמזור נמוך מ-6.5. בערים גדולות, בהן מתגוררים יותר מ-200 אלף תושבים, הקריטריון ייבחן לפי שכונה, ובמועצות אזוריות לפי יישוב.

גם אחריה, קרוב לשני מיליון תלמידים בערים הכתומות והאדומות ותלמידי כיתות ה'-י"ב ימשיכו ללמוד מהבית, וישובו לפעילות בהדרגה - בעוד שבועיים יחזרו כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לפי אותו מתווה, ובעוד חודש תפעל כלל מערכת החינוך עם חזרת כיתות ז'-י'.

המתווה לחזרת מערכת החינוך

  • חזרה הדרגתית לפעילות בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות עם יותר מ-70% מחוסנים מעל גיל 50
  • תעדוף לבדיקות קורונה של תלמידים בערים כתומות גבוליות
  • מחר:
  • גני ילדים וכיתות א'-ד'
  • פעילויות חינוכיות בשטח פתוח עד 10 אנשים בשאר היישובים
  • בעוד שבועיים:
  • כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב
  • בעוד חודש:
  • כיתות ז'-י'
חזרה ללימודים בית הספר צליל, חדרה 1 בנובמבר 2020. שלומי גבאי
חוסר הבהירות רק התגבר. בית ספר בחדרה/שלומי גבאי

שר החינוך יואב גלנט, שרק לפני יומיים אמר כי "אין לו דחף לפתוח את מערכת החינוך", מודע לחלוטין לנזקים הנפשיים של שנת הקורונה בקרב הילדים. "אנחנו מזהים בשנה האחרונה תופעות מדאיגות שהולכות ומתפתחות אצל תלמידים - השמנה, עלייה חדה בהיקף השימוש באלכוהול וסמים, עלייה חדה בפניות לקבלת סיוע נפשי ודיווחי מצוקה, חרדות ובדידות. במיוחד אני חרד לתלמידי כיתות ה'-י' שכמעט ולא נכחו בבית הספר בשנה האחרונה", אמר בישיבת הקבינט אמש.

השר טען כי הוא "חרד" לשלומם של התלמידים, אך עמד בפני ביקורת על כך שלא דחף לפתיחת הלימודים - לפי המתווה שאושר, תלמידי ה'-ו' יחד עם תלמידי התיכון י"א-י"ב יישארו בבית לעוד שבועיים לפחות, ותלמידי כיתות ז'-י' לעוד חודש. גם תאריכים אלה משוערים בלבד, ותלויים בנתוני התחלואה, שיעור ההתחסנות ומקדם ההדבקה.

למרות הקשיים של תלמידי חטיבות הביניים, שלא ביקרו בבית הספר קרוב לשנה, הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים ייפתחו לפני שהם יחזרו ללימודים. זאת, בעוד חלק גדול מהחנויות הנמצאות בקניונים הן סניפי הרשתות הגדולות - שלא רק לא נפגעו אלא אף יצאו ברווחים מתקופת הקורונה.

עוד בוואלה!

כמה ימים ילמדו בבתי הספר ומה לגבי שיעורים בחוץ? מדריך לחזרה ללימודים

לכתבה המלאה
שר החינוך יואב גלנט הגיע לבית ספר היסודי ע״ש יצחק שדה בכפר סבא וקיבל בברכה את התלמידים שחזרו היום לבית הספר, 24 בנובמבר 2020. עודד קרני, לשכת העיתונות הממשלתית
ספג ביקורת. גלנט/לשכת העיתונות הממשלתית, עודד קרני

1. חוזרים בפעימה שנייה או שלישית?

על פי מתווה משרד הבריאות, תלמידי כיתות ז'-י' אמורים לחזור בפעימה השלישית יחד עם חזרת בתי הקפה והמסעדות, שמתוכננת ל-9 במרץ. אלא ששבוע וחצי לאחר מכן הם יצאו לחופשת פסח, שמתחילה בבתי הספר יותר משבוע לפני החג עצמו.

בינתיים, איש לא מדבר על השלמת ימי הלימודים בחופשת הפסח עבור תלמידי התיכונים וחטיבות הביניים, והתכנון הוא לקיים את הלימודים במתכונת של "בתי הספר של החופש הגדול" רק לתלמידי הגנים והיסודי.

בין פעימה לפעימה הציע משרד הבריאות טווח של שבועיים בתנאי שמתקיימים הקריטריונים שהוגדרו, אך בפועל קיימת אפשרות לא מבוטלת שהשבועיים יהפכו לחודש, והפעימה השלישית שמוגדרת במתווה היציאה מהסגר כלל לא תתרחש, מה שכבר קרה בעבר. המתווה אמנם מספק אופק לתלמידים ולאנשי החינוך, אך קשה לקרוא לזה ודאות.

2. גבולות מטושטשים בין הצבעים

היעדר מגבלה על מעבר בין הצבעים לתלמידים ומורים עלול להביא במהרה לעלייה בתחלואה. כך, הסייעת או המורה מהרשות האדומה יכולה להגיע באין מפריע ליישוב ירוק או צהוב ולהכניס כיתות שלמות לבידוד.

כמו כן, בערים הגדולות יש לא מעט בתי ספר וגנים אליהם מגיעים תלמידים מהשכונות הקרובות, שנמצאות במרחק קצר, לעתים אף מעבר לכביש. לפי המתווה, המוסד החינוכי נמצא בשכונה הצהובה או הירוקה רשאי לקבל גם את התלמידים או אנשי הצוות החינוכי שגרים בשכונות הכתומות או אדומות. כתוצאה מכך, צבעי השכונות עלולים להשתנות במהירות ולא בכיוון הרצוי.

הפרת הנחיות בציבור החרדי | פתיחת מוסדות חינוך בבני ברק 1 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
אין התייחסות להפרות. תלמידים בבני ברק בזמן הסגר/ראובן קסטרו

3. לוגיסטיקה מסובכת

המודל החדש הביא לשינוי צבעי הרשויות כל שבוע בהתאם לרמת התחלואה ושיעור המתחסנים, מה שהופך את בניית מערכת השעות למשימה מורכבת מבחינת כוח האדם. כל שינוי כזה דורש היערכות לוגיסטית של כח אדם וחדרי לימוד. ההתארגנות מבחינת מערכת השעות, חלוקת החדרים, תומכי הוראה ולימודים שחלקם בפנים וחלקם בחוץ יוצרת הרבה חוסר ודאות בקרב הצוותים.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

4. הלימודים מתחדשים, המתכונת ישנה

החזרה ללימודים בכיתות הנמוכות תתאפשר ללא חלוקה לקפסולות כלל בכיתות א'-ב' ובכיתות ג'-ד' בקבוצות עד 20 תלמידים. מדובר באותה מתכונת בדיוק שהייתה בעת החזרה הקודמת ללימודים של גילים אלה בתחילת נובמבר, שגם תרמה, על פי הערכות, להתפשטות המחלה.

5. ללא התייחסות ליישובים אדומים

המתווה שאושר מאפשר לקיים מפגשים של עד עשרה תלמידים בחוץ באזורים האדומים וברוב הכתומים. ואולם, בסגרים הקדומים חלק ממוסדות החינוך החרדים שמרוכזים בערים האדומות המשיכו לקיים לימודים בניגוד להנחיות, והמתווה לא מתייחס להגברת האכיפה באזורים בהם נרשמו בעבר הפרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully