וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן הסתייג מריבונות ישראל ברמת הגולן: "שאלה משפטית"

עודכן לאחרונה: 9.2.2021 / 9:05

שר החוץ של ארה"ב הבהיר כי "לשליטה בגולן במצב הנוכחי יש חשיבות לביטחון ישראל", אך סירב להביע הכרה מעשית בריבונות. בעבר אמרו יועציו של ביידן כי הוא לא ייסוג מההכרה האמריקנית. באשר לעובדה שביידן טרם שוחח עם נתניהו אמר: "אני בטוח שהם ידברו בעתיד הקרוב"

בווידאו: ביידן הכריז על מינויים - בלינקן יכהן כשר החוץ, קרי יעסוק בענייני אקלים/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, הסתייג הלילה (שלישי) מההכרה של מדינתו בריבונות הישראלית ברמת הגולן, עליה הכריז הממשל הקודם של הנשיא דונלד טראמפ. "כעניין מעשי, לשליטה בגולן במצב הנוכחי יש חשיבות אמיתית לביטחון ישראל. עם זאת, שאלות משפטיות על הזכות לשטח הן משהו אחר, וצריך לבחון אותן לאורך זמן אם המצב ישתנה בסוריה", הבהיר בלינקן בריאיון שהעניק לרשת CNN.

הוא הוסיף כי "זה משהו שאנחנו מסתכלים עליו, אבל עדיין לא קרובים לשם". עם זאת, הוא ציין גם כי שלטונו של בשאר אסד בסוריה והנוכחות של מיליציות שנתמכות על ידי איראן במדינה מהוות "איום ביטחוני משמעותי" על ישראל. בעבר אמרו יועציו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי הוא לא ייסוג מההכרה האמריקנית בריבונות ישראל על הגולן.

בלינקן חזר גם על התחייבות ממשל ביידן להשאיר את שגרירות ארצות הברית בירושלים, לאחר שממשל טראמפ הכיר בעיר כבירת ישראל, והפך את המדיניות הקודמת בנושא. כשנשאל בריאיון מדוע ביידן עדיין לא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בלינקן: "אני בטוח שתהיה להם אפשרות לדבר בעתיד הקרוב".

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן נושא דברים במחלקת המדינה. 4 בפברואר 2021. AP
"חשיבות אמיתית לביטחון ישראל". בלינקן נושא דברים במחלקת המדינה, השבוע/AP

העובדה שביידן עדיין לא שוחח עם נתניהו בין שיחותיו עם מנהיגים זרים, הרימה גבות בישראל ובקרב מומחים במזרח התיכון. אובמה וטראמפ שוחחו עמו תוך כמה ימים מכניסתם לתפקיד.

בניגוד לעמדה שהביע בלינקן, טראמפ היה בדרך כלל מסכם על המדיניות במזרח התיכון עם בן בריתו הקרוב ביותר באזור, נתניהו. כמו כן, ביידן וצוותו כבר הבהירו כי הם יחזירו את הקשרים של ארצות הברית עם הפלסטינים, שנקטעו על ידי טראמפ. בכוונת ממשל ביידן גם לחדש את הסיוע לרשות הפלסטינית ולדחות פעולות חד-צדדיות מצד ישראל, כמו בנייה בהתנחלויות.

הערב שוחח שר החוץ גבי אשכנזי עם בלינקן בטלפון, ודן עמו בתיאום העמדות בנושא החלטת שופטי בית הדין בהאג. אשכנזי הודה לבלינקן על התמיכה האמריקנית בנושא, והדגיש בפניו כי ההחלטה "מסכנת הזדמנות נדירה לקדם את השלום במזרח התיכון". אלה המגעים בדרג הגבוה ביותר בינתיים בין ישראל לממשל ביידן בנושא ההחלטה. זו השיחה השנייה בין אשכנזי לבלינקן מאז כניסתו של האחרון לתפקיד.

בתוך כך, הערב אמר דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, כי הרפורמות שצריכות להתבצע במועצת זכויות האדם של האו"ם צריכות לכלול טיפול ב"התמקדות הלא פרופורצינאלית" בישראל. ארצות הברית הודיעה קודם לכן כי תשוב להיות משקיפה במועצה לזכויות האדם של האו"ם, ממנה פרש המדינה תחת הממשל של הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully