וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט ההדחה השני של טראמפ ייפתח היום בסנאט

עודכן לאחרונה: 9.2.2021 / 8:59

טראמפ, הנשיא הראשון שעומד למשפט אחרי כהונתו, מואשם בהסתה להתקוממות בקונגרס, אך פרקליטו טוענים: "לא חוקתי". הדמוקרטים: "הפשע החמור ביותר". הוא צפוי להיות מזוכה גם במשפטו השני, משום שהדמוקרטים יתקשו לגייס 17 קולות רפובליקנים. גם בג'ורג'יה פתחו בחקירה נגדו

בווידאו: טראמפ גינה את המתקפה על הקפיטול, במקביל להדחה/צילום: רויטרס

משפטו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ באשמת ההסתה להתקוממות בקפיטול ייפתח היום (שלישי) בסנאט, אך הסיכוי להרשעתו קלוש. זאת לאור הערכות שמרבית הרפובליקנים יתנגדו וימנעו מהדמוקרטים את רוב שני השלישים הדרושים להם לשם הרשעתו שתמנע ממנו להתמודד בעתיד על משרה ציבורית נוספת. הדיונים במשפט ייפתחו בשעה 20:00 (שעון ישראל), ובסיומם תתקיים הצבעה על עצם חוקתיות המשפט.

טראמפ הוא הנשיא הראשון אי-פעם שעומד למשפט אחרי תום כהונתו, והראשון שהגיע פעמיים למעמד זה. לפני שנה, הוא זוכה על ידי הרוב הרפובליקני בסנאט בעת משפט ההדחה על פרשת אוקראינה-גייט. בחודש שעבר הצביע בית הנבחרים פעם נוספת בעד הדחתו, וקיבל תמיכה מצד עשרה רפובליקנים. כמה סנאטורים רפובליקנים צפויים לתמוך בהרשעתו בעת ההצבעה בתום המשפט, אך הדמוקרטים, ששולטים בסנאט בזכות הקול שובר השוויון של סגנית הנשיא קמלה האריס, זקוקים ל-17 קולות רפובליקנים.

עורכי דינו של טראמפ, שמסרב להגיע להעיד, אמרו הערב כי תומכיו שפרצו לקונגרס ב-6 בינואר פעלו על דעת עצמם. חמישה בני אדם, בהם שוטר, נהרגו כשהמון תומך טראמפ תקף את המבנה של הקפיטול בעת שחברי הקונגרס הצביעו על אישור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות. לפני ההסתערות, הנשיא לשעבר נשא נאום מתסיס שבו הפציר בנאמניו "להילחם" עבורו.

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
קרא לתומכיו "להילחם" עבורו. טראמפ בנאום שקדם להסתערות על הקפיטול, ינואר/AP

בהצהרה שמסרו ערב המשפט, עורכי דינו של הנשיא לשעבר אמרו כי מסמכים של ה-FBI מראים כי המהומות תוכננו ימים מראש, ולכן טראמפ לא היה זה שעודד את האלימות. הם גם טוענים שהמשפט אינו חוקתי מאחר שטראמפ כבר אינו בתפקיד ועתה הוא אזרח פרטי. בנוסף לכך, הם תקפו את התובעים במשפט - נציגים דמוקרטים מבית הנבחרים - על הדרך שבה הציגו את נאומו של טראמפ לתומכיו לפני ההסתערות. הם תיארו זאת בתור "חוסר כנות אינטלקטואלית וריקנות עובדתית".

"הליך ההדחה הזה מעולם לא עסק בעשיית צדק", כתבו עורכי הדין, שחלקם נכנסו רק בימים האחרונים לתפקיד אחרי שכמה מחברי צוות ההגנה של טראמפ עזבו. "במקום זאת, זה ניסיון אנוכי של ההנהגה הדמוקרטית בבית הנבחרים לנצל את רגשות האימה והבלבול שאחזו בכל האמריקנים מכל קצוות הקשת הפוליטית שראו את ההרס בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר בידי כמה מאות בודדות של אנשים".

בתגובה, מנהלי משפט ההדחה הדמוקרטים שבו על הטענה כי טראמפ "בגד בעם האמריקני". בהצהרה שמסרו בתגובה לעורכי הדין של הנשיא לשעבר, אמרו התובעים כי "הסתתו להתקוממות נגד ממשלת ארצות הברית - ששיבשה את העברת השלטון החלקה - היא הפשע החוקתי החמור ביותר שבוצע אי-פעם על ידי נשיא כלשהו".

מזכיר המדינה בג'ורג'יה פתח בחקירה נגד טראמפ

משרד מזכיר המדינה בג'ורג'יה פתח רשמית בחקירת מאמציו של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, לבטל את תוצאות הבחירות במדינה בשנת 2020. החקירה מגיעה לאחר שטראמפ הוקלט בשיחת טלפון ב-2 בינואר, שבה לחץ על המזכיר בראד רפנספרגר לבטל את תוצאות הבחירות במדינה, בהתבסס על טענות שווא.

"לשכת מזכיר המדינה חוקרת תלונות שהיא מקבלת", אמר וולטר ג'ונס, דובר לשכת שר החוץ, ותיאר את החקירה כ"מבררת עובדות ומנהלתית". הוא הבהיר כי "כל מאמץ משפטי נוסף יושאר לתובע הכללי".

יועצו של טראמפ, ג'ייסון מילר, אמר כי "לא היה שום דבר לא תקין בשיחה. אם מר רפנספרגר לא היה רוצה לקבל שיחות על הבחירות, הוא לא צריך להיות בתפקיד שלו". מומחים משפטיים טוענים כי שיחת הטלפון של טראמפ עשויה להפר לפחות שלושה חוקי בחירות: קשירת קשר לביצוע הונאת בחירות, שידול פלילי לביצוע הונאת בחירות והפרעה מכוונת לביצוע תפקיד בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully