וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמיני נבואות המאיה טוענים שחל בלבול במספרים: "סוף העולם לא הגיע ב-2012 כי הוא יגיע ב-2021"

10.2.2021 / 0:02

עד 2012 רבים השתכנעו שתחזיות בני המאיה, לפיהן העולם יגיעו לקיצו ב-21 בדצמבר 2012, יתממשו. זה לא קרה וכעת המאמינים סבורים שהספרות "1" ו-"2" התחלפו בטעות וכי סוף העולם יגיע ב-2021. בואו נדבר על זה רגע

ב-2012 התכוננה האנושות לסוף העולם לפי נבואת בני המאיה/עריכה: יאיר דניאל, קריינות: לירון בארי

תראו, היינו יכולים לפתוח את האייטם ב"חדשות מרעישות: סוף העולם יגיע ב-2021" אבל וואלה, לא בא לנו. כל שנה, מאז האפוקליפסה שלא התממשה ב-2012, איזה נביא חרטטן מנסה לשנות את התחזיות הקודמות שלו ולהתאים אותן לשנה הנוכחית. לכן, בואו נתייחס בסקפטיות המתבקשת לתיאוריה החדשה שמוצפת ברשת בשבועות האחרונים, לפיה בפרשנות המקורית של "נבואת בני המאיה" חלה טעות וכי יום הדין לא הגיע ב-2012 כי הוא למעשה יגיע ב-2021, מה שמסתדר יופי עם מגפת הקורונה הנוכחית והתירוץ "אופסי, התהפכו לנו הספרות. לא שמנו לב".

בשנת 2012 אלפי אנשים השתכנעו שהעולם יגיע לקיצו ב-21 בדצמבר הודות לנבואת בני המאיה. כמובן שכלום לא קרה וההיסטריה נשכחה לה. מאז לוח השנה של המאיה ונבואות האבדון הקשורות לו חזרו לתודעה הציבורית לא פעם, בעיקר ב-2020 שהייתה שנה כה זוועתית שקל היה לקשר אותה לנבואת יום הדין.

כוכב מתפוצץ. Giphy
כדור הארץ ימחק על ידי התלקחות סולרית או התרסקות אסטרואיד?/Giphy

קצת על מאיפה כל זה התחיל: ציוויליזציית המאיה, שהעדויות הראשונות עליה מתוארכות לשנת 1800 לפנה"ס, סימנה את הימים בעזרת מספר לוחות שנה שחושבו באמצעות אסטרונומיה ומתמטיקה. היא גם הגתה את מה שזכה לכינוי מחזור "הספירה ארוכה", שיטת ספירה מדויקת הנועדה לתעד את ההיסטוריה ובין היתר גם לחזות את העתיד. לוח המאיה המבוסס על שיטה זאת, מסתיים ב-21 בדצמבר 2012 - תאריך "הלידה מחדש".

רבים הניחו כי סוף לוח השנה פירושו גם סוף כל הזמנים או לפחות סוף העולם כפי שאנחנו מכירים אותו. כשעובדה זו התפרסמה בציבור, תיאוריות הקונספירציה על אפוקליפסה קרובה החלו לצוץ מכל עבר ורבים נכנסו לפאניקה. תיאוריות על כך שכדור הארץ ימחק על ידי התלקחות סולרית או התרסקות אסטרואיד נמצאו בשפע וקיבלו חיזוק בסרטים כמו "2012" של רולנד אמריך, שהתייחס לנבואת לוח המאיה ותיאר בשלל אפקטים מרשימים התפרצות סולרית שהביאה להרס כדור הארץ. סקר שנערך במאי 2012 מצא כי 8% מהאוכלוסיה הבוגרת פחדו שהעולם יגיע לסופו באותה שנה - ולפחות התאבדות אחת נקשרה ישירות לכך.

עם זאת, רבים טענו שהמאיה לא התכוונו לסוף העולם אלא לאירוע ייחודי לתרבותם שיקרה ב-21 בדצמבר 2012 ואכן, ברגע שהגענו ל-22 בדצמבר 2012 בריאים ושלמים, רבים נשמו לרווחה. "אין שום עדות לכך שהמאיה ראו עידן עולמי מסתיים בהתעלות או בקטסטרופה ב-21 בדצמבר 2012", אמר האסטרונום אדווין צ'ארלס קרופ על התיאוריה.

למעשה, חוקרי תרבות המאיה לא מצאו נבואות על אחרית הימים באף אחד מהכתבים הידועים של המאיה מהתקופה הקלאסית, ולמעשה הטענה שלוח הספירה הארוכה "נגמר" ב-2012, מסלף את ההיסטוריה של המאיה. צאצאי המאיה החיים היום לא ייחסו חשיבות מיוחדת לתאריך זה. המקורות הקיימים מהתקופה הקדומה בנושא מעטים וסותרים אחד את השני, מה שמצביע על כך שכנראה גם בין בני המאיה עצמם היו חילוקי דעות לגבי מה, אם בכלל, יכול היה לסמל התאריך הזה

סוף העולם כפי שהוצג בסרט "2012":

הקורונה הציתה את התיאוריה מחדש

לאור מגפת הקורונה העולמית, חובבי הספקולציות שלא למדו לקח מהפעם הקודמת, ניסו לנווט את תחזית המאיה ל-2020. למעשה היו לנו שתי תחזיות על תאריכים אפוקליפטיים פוטנציאלים בשנה החולפת. בקיץ שעבר עלתה השערה שסוף העולם יגיע ב-21 ביוני 2020, כי אם נלך על פי לוח השנה היוליאני - שהוא שונה בתכליתו מהלוח הגרגוריאני - אז 2020 היא בהחלט אופציה נוחה לכך וה-21 ביוני הסתדר ל"נביאים" בתור התאריך בו הבטיחו בני המאיה שיקרה משהו בעל משמעות (אין צורך להיכנס לפרטים, זה גם ככה לא קרה).

ב-22 ביוני, מאמיני "יום הדין" עברו לחפש להם תאריך אחר, קרוב יותר לסוף השנה. המטיף הנוצרי הנודע, פול בגלי, העלה השערה כי ה-21 בדצמבר 2020 עלול להיות הדבר האמיתי. "זקני המאיה אמרו שזה עלול להיות סוף העולם היום", אמר לחסידיו באותו יום, "ברור שהם טעו לגבי ה-21 בדצמבר 2012, אז הם אמרו שאולי היום יהיה סוף העולם". הוא ביסס את דבריו על ה"התמזגות הגדולה" של צדק ושבתאי בשמיים, שהתרחשה במקרה בנקודת ההיפוך החורפית, ה-21 בדצמבר, עליה דיווחנו לכם בזמנו: "בני המאיה מתארגנים כעת ואומרים שזה בהחלט יכול להיות סוף העולם כפי שאנו מכירים אותו", הוא הוסיף. תחזיתו של הכומר בגלי הוכחה כמובן כשקרית.

עתיקות תרבות המאיה, העיר טיקאל בצפון גואטמלה. ShutterStock
עתיקות תרבות המאיה, העיר טיקאל בצפון גואטמלה/ShutterStock

כעת חובבי תיאוריות הקונספירציה עברו להתמקד ב-2021 וכן, אתם ודאי לא תופתעו לשמוע שהם בטוחים ש-2021 היא למעשה שנת האבדון, סגורים על זה, נעולים, אין איןןןן! זה חייב להיות זה. "אם אתם זוכרים בתאריך ה- 21/12/2020 נרשמו הרבה התפרצויות געשיות ורעידות אדמה", כתב השבוע אחד החובבים בטוויטר, "במקרה צפיתי בסרט '2012' והכל התחיל בתאריך 21/12/2012, אבל מה אם פירשנו בצורה שגויה את לוח השנה של המאיה? זוכרים ששרשרת האירועים החלה שנה קודם לכן? מה אם 21/12/2021 היא 2012?".

אחר הוסיף: "שמעו רגע, מה אם הבחור שעשה את לוח השנה של המאיה היה דיסלקט והעולם אמור להסתיים בשנת 2021 ולא 2012?". התיאוריה קיבלה חיזוק גם ממקור אחר. הכומר האמריקני פ.קנטון בישור ניבא כי שנת 2021 תסמן את בואו השני של ישו מכיוון שהסתיים לו "דור תנ"כי" אחד מאז הקמת מדינת ישראל בשנת 1948. במקור הוא אמר שזה יקרה בשנת 1988, אך כמובן שינה את נבואתו לאחר שזו לא התגשמה.

עוד על מה שיכול לקרות לנו ב-2021 על פי בני המאיה:

באתר Quora שאלו לאחרונה את הקהילה המקוונת מה דעתם על תיאורית סוף העולם על פי בני המאיה. מומחה המאיה מאט ריגסבי נתן תשובה מקיפה לשאלה וסיכם מדוע התיאוריה שגויה בתכליתה. "המשמעות של שנת 2012 (או של כל שנה אחרת, עם הסיכוי הקטן שטעינו בשנה) היא שזה סוף מחזור במה שמכונה לוח השנה של 'הספירה הארוכה'", הוא כותב. "כל השטויות האלה בנוגע לאסונות ולסוף העולם הגיעו מבחוץ, לא מבני המאיה. מזרים, שאף אחד מהם לא היה ממלומדי המאיה או בקיא בשפות המאיה עד כמה שאני יודע, הם לקחו כמה אזכורים מנוסחים במעורפל של זמנים העוסקים בשינויים והפכו זה לקטסטרופות, אבל זו פרשנות שלא נתמכת על ידי הטקסטים. זה מומצא. בדיה. אין שום יום דין שמגיע. או לפחות, אם יש, תרבות המאיה לא ראתה אותו מגיע".

כעת כל מה שנותר לנו לעשות זה לחכות. רק הזמן יגיד אם זו באמת השנה בה הכל נגמר או שמא המאמינים יצטרכו לחשוב על דרך יצירתית אחרת לעוות את התחזית הנוכחית שלהם כך שתתאים להם ל-2022. הנה, תנו לנו לעזור לכם: סוף העולם לא הגיע ב-2012 כי ה-1 היה קצת מחוק. תסתכלו שוב, זה לא 1, זה 2. 2022. על לא דבר.

המטיף פול בגלי מדבר על מה שצפוי לנו ב-2021:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully