וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערב - אירוע של פעם ב-800 שנה צדק ושבתאי ייראו ככוכב כפול ביום הקצר בשנה

21.12.2020 / 8:52

אחד המופעים השמימיים הנדירים יותר עומד להתרחש ביום היפוך החורף וממש לא כדאי לכם לפספס: שני שיאני הגודל והמסה מבין הפלנטות במערכת השמש שלנו, צדק ושבתאי, יחלפו להם במרחק זעום זה מזה

צילום: רויטרס

מרוקע שמימי נדיר במיוחד עומד לקרות היום (שני) בשעות הערב המוקדמות - כוכבי הלכת צדק ושבתאי יתמזגו באירוע גלקטי של פעם בחיים כשיתקרבו זה לזה וייצרו מה שנראה כמו "כוכב לכת כפול" . זה יהיה למעשה החיבור הראשון בין שני כוכבי הלכת מאז 1623. במקרה יוצא שזה קורה ב-21 בדצמבר היום בו מציינים גם את נקודת ההיפוך החורפית - היום בו הנטייה של ציר כדור הארץ מגיעה לשיאה מול השמש. כידוע, יום היפוך החורף ב-21 בדצמבר הוא התאריך שבו מתחיל החורף באופן רשמי בחצי הכדור הצפוני. זהו גם היום הקצר בשנה.


זו תהיה הפעם בה צדק ושבתאי יהיה הקרובים ביותר מאז 1623 - וזה לא יקרה שוב ב-500 השנים הבאות. עקב התזמון, האירוע מכונה גם כיצירת "כוכב חג המולד". על פי הסאן הבריטי הפעם האחרונה שאירוע כזה שנקרא התקבצות אירע היה בימי הביניים ב-4 במרץ, 1226. קרבה בין כוכבי הלכת אירעה גם ב-1623 - אך לא היה ניתן לראות זאת אז מכדור הארץ. המרחק בין השניים יגיע ל-0.06 מעלות, שזה בערך חמישית מקוטרו של הירח המלא. בעין בלתי מזוינת זה יראה כמו כוכב בהיר אחד גדול. אם יתמזל מזלנו ולא יהיו שמיים מעוננים ב-21 בדצמבר, ניתן יהיה לצפות באירוע השמימי בכל רחבי העולם, וכן גם אצלנו. תצטרכו להביט נמוך בשמיים המערביים כשעה לאחר שקיעת השמש ומתחת לקבוצת הכוכבים גדי. תוכלו להשתמש גם באפליקציית סריקת שמיים בלילה שתכוון אתכם לקבוצת הכוכבים הנכונה. זכרו שצפייה בכוכבים נעשית בצורה הטובה ביותר במקום פתוח וחשוך.

ד"ר יגאל פת-אל ובת-שבע וגון-גלמידי מסוכנות החלל הישראלית מסבירים ש"שני שיאני הגודל והמסה מבין הפלנטות במערכת השמש שלנו, צדק ושבתאי, יחלפו להם במרחק זעום זה מזה כשביניהם מפרידות 6 דקות קשת, מרחק הגדול פי 6 בלבד מגודלו הזוויתי של צדק! עד כמה המפגש הצמוד הזה נדיר? ובכן, פעם אחרונה שצדק ושבתאי נראו כל כך קרובים בשמיים היתה בשנת 1623, 14 שנה אחרי שגלילאו גליליי יצר את הטלסקופ הראשון שלו. גם ההתקבצות עצמה של שני כוכבי הלכת היא אינה עניין של מה בכך. צדק ושבתאי מתבקצים אחת לעשרים שנה בערך, בשל תנועתם האיטית של שני כוכבי הלכת סביב השמש. צדק משלים הקפה אחת לכ-12 שנות ארץ, ואילו שבתאי משלים הקפה כל 30 שנה בערך. ההתקבצות הבאה תהיה ב-1.10.2040. אבל מי שיפספס הלילה וירצה לצפות בשני כוכבי הלכת צמודים ממש, יצטרך לחכות ל-15 במרץ, 2080. אולי תינוקות שנולדו בימים אלה יזכו לצפות במחזה זה.

התקבצות צדק ושבתאי. CCNY Planetarium, Giphy
התקבצות צדק ושבתאי/Giphy, CCNY Planetarium
כוכבי הלכת צדק ושבתאי נפגשים בדודל של גוגל. GOOGLE, אתר רשמי
וככה זה נראה בדודל של גוגל היום/אתר רשמי, GOOGLE

כך תוכלו לצפות באירוע הנדיר

איך צופים בצדק ושבתאי?

בעת ההתקבצות יימצאו שני כוכבי הלכת מעל האופק המערבי, לאור דמדומי השקיעה, 30 מעלות בלבד מהחמה הנבלעת בים, וצדק יהיה מדרום לשבתאי. השניים ייראו בשדה ראייה אחד גם בהגדלה בינונית בטלסקופים, וניתן יהיה לראות בבירור הטבעות המפורסמות שמעטרות את שבתאי. ואם זה לא מספיק - באותו שדה ראייה אפשר יהיה להבחין גם בארבעת ירחיו הגדולים של צדק וגם בירחו הגדול של שבתאי, טיטאן.

במצפה הכוכבים ברקת שבמכבים-מודיעין מסבירים שבקרבה המירבית צדק ושבתאי יהיו במרחק של 0.1 מעלות בלבד זה מזה, כ- 1/5 מקוטר הירח המלא. הם ממליצים להתחילולצפות בהם כבר עכשיו, ולראות כיצד הם מתקרבים זה לזה. התבוננו אל עבר כיוון דרום-מערב, לאחר שקיעת החמה, וחפשו את המחזה המקסים בשמים. תוכלו להבחין בשני 'כוכבים' בהירים, אלו הם צדק ושבתאי. באמצעות טלסקופ ניתן יהיה להבחין בטבעות של שבתאי, בירחים הגלליאניים של כוכב הלכת צדק וכן במכתשים והרים על פני הירח.

מה גורם להתקבצות?

כוכבי הלכת מקיפים את השמש בזמני הקפה שונים. לכן כוכבי הלכת נמצאים במיקומים שונים האחד ביחס לשני בתלות בזמן. מידי פעם כוכבי לכת מסתדרים על אותו קו גיאומטרי ביחס לצופה מכדור הארץ. כך נוצר מצב בו כוכבי הלכת בהתקבצות נראים צמודים בשמים ולעיתים אפילו חופפים האחד את השני. אחת הסברות שמסבירה את "הכוכב של בית לחם" - שהינחה לפי האגדה את החכמים ובישר את הולדתו של ישו הינה התקבצות של נגה וצדק.

וואם אתם צריכים "שיסבירו לכם כמו לילדים" - גם לזה יש פתרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully