וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד האפשרות להאריך את כהונת המפכ"ל: "להפחית תלות בממשלה"

8.2.2021 / 14:01

התנועה לאיכות השלטון ביקשה מבג"ץ לדרוש מהממשלה לנמק מדוע החליטה כי כהונתו של שבתאי תימשך שלוש שנים עם אפשרות לשנה נוספת, ולא ארבע, ולפרט את הנסיבות שיובילו להארכה. היועמ"ש: "חשיבות בשמירת אי-תלות ועצמאות שיקול הדעת של בעלי תפקידים". אוחנה התנגד

בווידאו: כתובת נאצה נגד המפכ"ל בירושלים/צילום: כיכר השבת

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (שני) לבג"ץ נגד החלטת הממשלה להשאיר בידיה את האפשרות להאריך את כהונתו של מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי משלוש לארבע שנים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הסכים עם הדרישה שהובאה בעתירה מחשש לפגיעה בעצמאות המפכ"ל. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הביע את התנגדותו.

העותרים הסבירו כי הדרישה באה בין היתר "לנוכח החשיבות העצומה שבשמירה על עצמאותו ואי תלותו של מפכ"ל המשטרה - הוא הגורם האמון על משטרת ישראל, לרבות ניהול חקירות פליליות כנגד נבחרי ציבור - בגורמים הממנים, ובהם שרי הממשלה", וכן בשל "היותה של החלטה זו בלתי סבירה באופן קיצוני, וזאת לנוכח הפגיעה החמורה במעמד המפכ"ל ובמעמד משטרת ישראל, וכן באמון הציבור במשטרה ובעומד בראשה".

הם ביקשו מבית המשפט להוציא צו על תנאי המורה לממשלה לנמק מהן ה"נסיבות המיוחדות" עליהן החליטה כסיבה להארכת כהונת המפכ"ל. כן ביקשו לקבוע שהתגובה תינתן במהירות, ושיתקיים דיון בעתירה בהקדם האפשרי.

לקריאת העתירה המלאה

מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי בטקס הענקת דרגות ניצב ומינויים בסגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל, 26 בינואר 2021. דוברות משטרת ישראל
שבתאי/דוברות משטרת ישראל

בתגובה, הבהיר היועמ"ש כי הוא "רואה חשיבות גדולה בקיומן של ערובות להבטחת העצמאות ואי-התלות של מפכ"ל המשטרה כאמור. במסגרת זו, קיימת חשיבות בקציבת תקופת הכהונה תוך צמצום הנסיבות בגינן תתאפשר הארכתה, דבר שנקבע גם באופן עקרוני ורוחבי בהחלטות ממשלה שונות ביחס למשרות ניהוליות מקצועיות בכירות בהן לעצמאות ולאי התלות של נושא המשרה חשיבות מיוחדת ובפרט ביחס למשרת המפכ"ל".

"בקציבת כהונה כאמור יש כדי להבטיח ודאות למשמש בתפקיד ולמערך המשטרתי כולו; להפחית תלות אפשרית של המפכ"ל המכהן בהחלטותיה של הממשלה בדבר משך כהונתו; ולהגביר את אמון הציבור במערכת", הוסיף בתגובתו.

לקריאת תגובת היועמ"ש

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט בוועידת המשפט. דוברות לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
"להפחית תלות בהחלטות הממשלה". מנדלבליט/אתר רשמי, דוברות לשכת עורכי הדין

אוחנה נשאר בעמדתו ותמך בהחלטת הממשלה, בתגובה שהובאה מטעמו. "לאחר שהשר בחן את הדברים, עמדתו היא כי יש לקצוב את כהונתו של המפכ"ל, ולדידו יש לעשות כן כפי שנעשה בעבר, כלומר לקצוב את הכהונה לתקופה של שלוש שנים לצד האפשרות להארכת הכהונה למשך שנה נוספת בהתקיימן של נסיבות מיוחדות או חריגות".

השר לביטחון הפנים אף סירב לבקשה להגדיר את הנסיבות החריגות להארכת תקופתו של שבתאי בתפקיד. "אין מקום להגדיר מראש ותוך פירוט ספציפי מה הן אותן נסיבות חריגות המצדיקות הארכת כהונת מפכ"ל, שכן מטבע הדברים, ייתכנו מצבים שונים ומגוונים אשר יהוו נסיבות חריגות שיהיה בהן כדי להצדיק הארכה כאמור ולא ניתן לחזות ולתחום אותם מראש", טען.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully