וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות בהאיטי: "סיכלנו ניסיון הפיכה נגד הנשיא"

8.2.2021 / 10:39

ראש הממשלה הודיע על 23 עצורים, בהם שופט בבית המשפט העליון וגורם פוליטי בכיר, בטענה שהם רצו להדיח את הנשיא ג'ובנל מויס. באופוזיציה רוצים שהוא יתפטר, אך הוא מתעקש להישאר עד תום כהונתו בעוד שנה

נשיא האיטי ג'ונבל מויס, 7 בפברואר 2020. AP
שולט בצווים מאז החודש שעבר. נשיא האיטי ג'ובנל מויס/AP

הרשויות בהאיטי עצרו אתמול (ראשון) יותר מ-20 איש, בהם שופט בבית המשפט העליון, באשמת ניסיון הפיכה נגד הנשיא ג'ובנל מויס. ההודעה החריפה את המתיחות הפוליטית באי הקריבי העני. ראש הממשלה ג'וזף ג'ות'ה אמר במסיבת עיתונאים במעונו הפרטי כי גורם פוליטי בכיר היה בן 23 העצורים שנתפסו עם כסף, כלי נשק ותחמושת.

"האנשים האלו יצרו קשר עם גורמי ביטחון בארמון כדי לעצור את הנשיא והביא להצבת נשיא חדש", אמר ראש הממשלה, לצדם של שר המשפטים ומפקד המשטרה.

הנשיא, שדיבר מנמל התעופה בבירה פורט-או-פרינס בדרכו לפתוח קרנבל שנתי בעיירת החופת ג'סמל, אמר כי הקשורים רצו "להתנקש בחיי".

גל המעצרים החל אחרי שבכירי האופוזיציה הכריזו בשבוע שעבר על תכנית להחליף את מויס בראש מדינה חדש. הם מאשימים את הנשיא בשלטון אוטוריטרי ובאחריות לכאוס כלכלי במדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי.

הפגנה נגד נשיא האיטי בבירה פורט-או-פרינס, 7 בפברואר 2021. רויטרס
המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי. עימותים בבירה, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר אתמול התעמתו מפגינים עם שוטרים בבירה. הפגנות רחובות נוספות נגד הנשיא פרצו בכמה ערים אחרות. האופוזיציה רוצה שראשי החברה האזרחית והאופוזיציה יבחרו נשיא חדש מקרב שופטי בית המשפט העליון, במקום להמתין לבחירות הכלליות שאמורות להתקיים בספטמבר.

מויס, שמושל באמצעות צווים מאז אמצע החודש שעבר, הצהיר כי הוא יעביר את השלטון למנצח בבחירות אבל לא יתפטר עד לתום כהונתו בשנה הבאה.

ארצות הברית קראה ביום שישי לקיום דיאלוג לפתור המשבר, והדגישה כי "נשיא נבחר חדש צריך להחליף את הנשיא מויס כשכהונתו תסתיים ב-2 בפברואר 2022".

מויס גם מתכנן לקיים משאל עם לשינוי החוקה באפריל, אך באופוזיציה הביעו חשש שההצבעה לא תהיה חופשית והוגנת ותעניק לנשיא יותר מדי כוח.

האיטי שקועה במשבר כלכלי עמוק, שהחריף בשל מגיפת הקורונה. המדינה שותקה בשנה החולפת בשל עלייה במספר החטיפות והיקף הפשיעה, שהסבו פגיעה קשה לאיכות החיים של האזרחים, לצד הנזק הכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully