וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך ובריאות עוד אין, אך נשיא האיטי מקים מחדש את הצבא

19.11.2017 / 9:20

המדינה הענייה ביותר באמריקה טרם התאוששה משורת אסונות טבע שפקדו אותה בשנים האחרונות, אולם הצבא ישוב לפעילות אחרי 22 שנה שבהן האחריות על הביטחון הוטלה על המשטרה. לנוכח ההיסטוריה האלימה שלו, באופוזיציה חוששים שהוא ישמש מיליציה פרטית של הנשיא

חיילים במצעד צבאי בצפון האיטי, עם הקמתו המחודשת של הצבא, 19 בנובמבר 2017. רויטרס
הצבא ימנה כ-500 חיילים בתחילה. המצעד הצבאי לציון הקרב נגד צרפת/רויטרס

נשיא האיטי ג'ובנל מויס הכריז אתמול (שבת) על הקמתו מחדש של צבא המדינה אחרי 22, בהחלטה שנויה במחלוקת באי הקריבי העני, שחווה שורה ארוכה של הפיכות אלימות וחוסר יציבות פוליטית לאורך השנים.

האיטי תפקדה ללא צבא מאז 1995, אז הורה הנשיא דאז ז'אן-ברטרנד אריסטיד על פירוק הכוחות המזוינים אחרי ששב לשלטון בתום הפיכה. במקום הצבא, קיבלה המשטרה הלאומית את האחריות על ביטחון המדינה.

שובו של הצבא נותר נושא שנוי במחלוקת במדינה שעדיין סובלת מנזקי רעידת האדמה ההרסנית ומסופת הוריקן, שהכו באי בשנים האחרונות. מבקרי ההחלטה ופעילי זכויות אדם חוששים שהצבא יתערב בפוליטיקה ויגזול משאבים חיוניים מהחינוך וממערכת הבריאות.

לקריאה נוספת בנושא
"רק רוצים שהמדינה תשוקם": מיליוני אזרחים יצאו להצביע בהאיטי

נשיא האיטי מויס חיילים במצעד צבאי בצפון המדינה, עם הקמתו המחודשת של הצבא, 19 בנובמבר 2017. רויטרס
הכיר בעבר הבעייתי של הצבא. הנשיא מויס סוקר את המצעד/רויטרס

ביום חמישי, מינה הנשיא את הקולונל לשעבר ג'ודל לסאג' כמפקד הצבא בפועל. המינוי עוד זקוק לאישור הסנאט, אך הצעד מקרב את הכוחות לחזרה לפעילות מלאה. אתמול בירך הנשיא על החזרה הצפויה של הצבא, במהלך מצעד שבו השתתפו עשרות לובשי מדים חמושים בעיר הצפונית קאפ-האיטיאן. הוא קרא לתושבים לזכור את קרב ורטיירס נגד הכובשים הצרפתים, שהתקיים לפני 214 שנה.

"הצבא הוא האימא שלנו", הוא אמר. "כשאימא שלכם חולה ולובשת בגדים מלוכלכים, אתה לא הורג אותה. אתה לוקח אותה לבית החולים. אז הבה נשלב כוחות כדי לספק את העזרה לאימא שלנו".

אחרי עצמאותו של האי, הצבא קיים עשרות הפיכות וכוחותיו הואשמו בהפרות זכויות אדם. הנשיא מויס לא התכחש לעברו של הצבא, אך אמר כי הכוח החדש יהיה שונה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"הצבא ישמש לרדיפה אחרי מתנגדים"

באו"ם קראו להגביר את התמיכה במשטרה הלאומית של האיטי. כוח משימה של האו"ם הגיע לאי באוקטובר כדי לסייע למערכת המשפט ולרשויות אכיפת החוק, כשהוא מחליף כוח משימה גדול בהרבה שהתמקד בהשגת יציבות מאז 2004.

שר ההגנה של האיטי הרב דניס אמר כי הצבא יכלול בתחילה 500 חיילים, שיוצבו בחיל הנדסה, רפואה ותעופה, אך הוסיף כי נמשכים המאמצים למלא את שורותיו. תהליך הגיוס החל ביולי, ומשך צעירים רבים במדינה הענייה באמריקה. לדבריו, הממשלה מתכננת להרחיב את הצבא עד לכדי 50 אלף חיילים, שיגנו על גבולות המדינה, יילחמו בטרור, יצמצמו את הסחר הבלתי-חוקי ויעזרו לתושבים שנפגעו באסונות טבע.

מתנגדי הממשלה חוששים כי ממשלו של מויס ישתמש בצבא כדי לדכא את יריביו על אף הבטחות הנשיא כי הצבא לא יהיה מעורב בפוליטיקה.

"אני לא מאמין שהמשטר של מויס באמת רוצה להקים מחדש את הצבא, אלא מיליציה פוליטית לרדוף אחרי מתנגדים", אמר אנדרה מישל, דובר ארגון גג של האופוזיציה, הקורא להתפטרות הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully