ההרס בהאיטי. AP
ההרס בהאיטי/AP

שיקום אטי, ולא שוויוני: עשור לרעידת האדמה שהחריבה את האיטי

12.1.2020 / 15:07

מאות אלפים נספו ברעש העוצמתי, ששיטח את האי ב-12 בינואר 2010. למרות סיוע של מיליארדי דולרים, מבנים רבים טרם נבנו מחדש, כולל סמלי שלטון. "להאיטי אין אימא או אבא"

אחרי עשור וסיוע של מיליארדי דולרים, האיטי עדיין בונה את עצמה מחדש אחרי אחת מרעידות האדמה הקטלניות ביותר בהיסטוריה. השיקום אטי ובלתי-שוויוני. ברעש, שעוצמתו הייתה 7, נהרגו עשרות אלפי בני אדם ורבים נותרו מחוסרי, תוך שהוא משטח את רוב המבנים בבירה בפורט או פרינס.

"להאיטי אין אימא ולא אבא", אמר ז'אן ברון ווילגה בסמוך לשרידי הארמון הלאומי, מעונו הקודם של הנשיא. "מכיוון שעשר שנים אחרי רעידת האדמה, הארמון לא צריך להיות הרוס עוד". הארמון ומבנים איקוניים אחרים, כמו קתדרלת נוטרדאם לאסומפטיון, לא נבנו מחדש ורבבות תושבים עדיין גרים בדיור זמני.

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

על חורבות הקתדרלה, שתוארו על ידי האב גי כריספין בתור "קתדרלה זמנית", יש מקום ל-1,500 איש. "אנו אומרים זמנית מכיוון שאנו מתכננים לבנות מחדש את הקודמת, אך זה דורש הרבה כסף", אמר כריספין.

מספר הקורבנות האמיתי עדיין לא ידוע, וההערכות נעות מפחות ממאה אלף ועד 316 אלף, שזהו הנתון הרשמי של הממשלה.

קבר המונים של הרוגי רעידת האדמה בפאתי בירת האיטי, 11 בינואר 2011. רויטרס
אחת הקטלניות בהיסטוריה. קבר המונים של הרוגי רעידת אדמה בפאתי הבירה, 2011/רויטרס

לאחר רעידת האדמה, יותר מ-12 אלף ארגוני סיוע השיקו את אחת הפעולות ההומניטריות הגדולות ביותר אי-פעם. ואולם, מאז, מאמציהם זכו לביקורת תקיפה, כשגם משקיפים של האו"ם גרמו בטעות לפרוץ מגיפת כולרה שגרמה למותם של 9,300 איש, כשעוד כ-800 אלף איש נוספים נדבקו. עובדי סיוע אחרים הועמדו לדין בשל ניצול מיני של נשים וילדים.

במדינה שבה כמעט 60% מהאוכלוסייה חיה על פחות מ-2.4 דולר ביום, שיקום בית החולים של אוניברסיטת האיטי, בית החולים הציבורי המרכזי בבירה, הוא אחד הפרויקטים המתקדמים יותר. מחוץ למבנה בית החולים, שעדיין מתפקד, נערמו חומרי בניין.

ילדים משחקים כדורגל בשכונה לתושבים שביתם נהרס ברעידת האדמה לפני עשור, 7 בינואר 2020. AP
המדינה עוד בונה את עצמה מחדש. ילדים משחקים בשכונה שנהרסה ברעידת האדמה, החודש/AP

ז'אן רודני, שבנו מטופל בבית החולים, אמר כי הוא מעריך את מאמציהם של הצוות הרפואי, שמשאביו מוגבלים. כמו לרבים במדינה, יש לו תקוות רבות מהמרכז הרפואי החדש.

"כולנו צריכים את זה, עבר יותר מדי זמן", אמר. "היו צריכים לסיים לפני הרבה זמן, אבל אנחנו יודעים שזה בגלל הבעיות הפוליטיות במדינה".

נשיא האיטי ג'ובנל מויס, שהתמודד עם הפגנות אלימות נגד שלטונו בחודשים האחרונים, קרא לקהילה הבינלאומית לתמוך במאבק במשבר ההומניטרי המתמשך. יותר משליש מ-3.7 מיליון אזרחי המדינה זקוקים לסיוע דחוף כדי לעמוד בצרכי המזון היומיים שלהם.

קתדרלה בבירת האיטי שנהרסה ברעידת אדמה, 23 בינואר 2010. רויטרס
מבנים אייקונים עדיין לא נבנו מחדש. קתדרלה בבירת האיטי שנהרסה ברעידת האדמה, ב-2010/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully