וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורג' שולץ, שר החוץ בממשל רייגן, מת בגיל 100

הוא מילא שלל תפקידים בשלושה ממשלים שונים, היה מהבולטים שהובילו לסיום המלחמה הקרה עם ברית המועצות, האמין שרק קץ הסכסוך הישראלי-פלסטיני יביא ליציבות במזרח התיכון, והיה מתנגד בולט לסקנדל מכירת הנשק לאיראנים. "ייזכר כאדם שהפך את העולם לטוב יותר"

ג'ורג' שולץ ומיכאיל גורבצ'וב. AP
הביא לפריצת דרך ביחסים עם היריבה הגדולה. שולץ וגורבצ'וב, 2009/AP

ג'ורג שולץ, שר החוץ האמריקני בממשל הנשיא רונלד רייגן שפעל במהלך שנות ה-80 להביא לפריצת דרך ביחסי ארצות הברית וברית המועצות ולסיום המלחמה הקרה, מת ביום שבת בגיל 100. במהלך כהונתו השקיע שולץ מאמצים רבים לסיים את הסכסוך במזרח התיכון.

שולץ זכה בחייו לשבחים רבים מצד מחוקקים במדינה, על כך שהיה מתנגד חריף למכירת נשק בידי ממשל רייגל לגורמים מתונים לכאורה באיראן שלאחר המהפכה האיסלמית, בפרשה שנודעה כפרשת איראן-קונטראס.

הוא נחשב לאדם יציב וסבלני, וכיהן בתפקיד שר החוץ מ-1982 עד 1989, אחת הכהונות הארוכות ביותר בתפקיד. הוא ניווט את ההסכם ההיסטורי לשלילת שימוש בטילים גרעיניים לטווח בינוני על ידי המעצמות. בנוסף, שולץ יישם דו שיח בין וושינגטון למוסקבה שהפך את הדיון בזכויות אדם לדבר שבשגרה.

לפני כהונתו כשר חוץ, שולץ מילא תפקידים בממשלים של הנשיאים הרפובליקנים דוויט אייזנהאואר וריצ'רד ניקסון. הוא היה ראש מועצת היועצים הכלכליים של אייזנהאואר, לפני שמונה לשר העבודה בממשל ניקסון, בשנים 1969-1970. ב-1970 מונה על ידי ניקסון למנהל הראשון של משרד הניהול והתקציב, תפקיד אותו מילא עד 1972, אז מונה לשר האוצר. הוא כיהן בתפקיד כשנתיים.

ג'ורג' שולץ ג'ורג' בוש ורונלד רייגן. AP
אחת הכהונות הממושכות כשר חוץ. שולץ עם הנשיא רייגן וסגנו ג'ורג' בוש/AP

שולץ, לו היה רקע בכלכלה, עזב את ממשל ניקסון ב-1974 והצטרף לחברת הבנייה הבינלאומית בכטל, ולימים שימש כנשיא שלה. הוא נשאר בתפקיד עד שביקש ממנו רייגן להצטרף לממשל שלו ולשמש כשר החוץ ב-1982.

שולץ לא הצליח לעצור את עסקאות הנשק של ארצות הברית עם איראן, בהן נמכר נשק אמריקני למשטר האייתוללות, בתיווך ישראלי. באותם שנים הוטל אמברגו על מכירת נשק למדינה, והעסקאות בוצעו בחשאי. בתמורה לעסקאות, שוחררו בני ערובה אמריקנים שהוחזקו בידי חיזבאללה. ארצות הברית השתמשה בכסף מעסקאות אלה, שלא תועד בספרים, כדי לסייע למורדים בניקרגואה, שלחמו במשטר הפרו-קומוניסטי ששלט במדינה באמצע שנות השמונים. הסיוע למורדים במדינה ממרכז אמריקה בוצע מאחורי הגב של הקונגרס, שחוקק חוק נגד מימון הלחימה במדינה.

בשימוע שנערך בקונגרס ב-1987 טען שולץ כי ראש ה-CIA והיועצים לביטחון לאומי של רייגן שיקרו לו ולנשיא פעם אחר פעם, והסתירו מהם מידע כדי להמשיך בעסקאות הנשק עם האיראנים. כשנשאל אם בסופו של דבר הפרשה היתה מוצדקת, בכך שסייעה למורדים בניקרגואה, בהם תמך, ענה שולץ כי "גם אם התוצאה היתה חיובית, זה לא מצדיק שקרים, תככים, רמאויות ומהלכים ששוללים את החוקה שלנו".

הוא ציין כי איים להתפטר שלוש פעמים בזמן הפרשה, אך נשאר בתפקיד משום שהאמין כי רייגן צריך אותו, ובזמן הזה פעל כדי לתקן את הנזק שנוצר למדיניות החוץ של וושינגטון בעקבות הפרשה.

ג'ורג' שולץ עם ברק אובמה. רויטרס
לא הצליח לעצור את סקנדל מכירת הנשק לאיראן. שולץ עם ברק אובמה/רויטרס

לאחר הפיגוע בבסיסי הכוח הרב-לאומי בביירות ב-1983, בו נהרגו 241 חיילים אמריקנים בפיצוץ שתי משאיות תופת, פעל שולץ במרץ להביא לסיום מלחמת האזרחים בלבנון. הוא בילה שעות ארוכות בשיחות דיפלומטיות עם מנהיגים באזור כדי להביא לנסיגת ישראל משטח לבנון.

הוא האמין כי יציבות באזור תגיע רק עם סיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אולם לא הצליח להביא את הצדדים לדיאלוג. למרות שלא הצליח לחבר בין אש"ף לישראל, שולץ הביא לכך שממשלים עתידיים במזרח התיכון ובעולם יכירו בפלסטינים כעם עם שאיפות וכשותפים בקביעת עתידם.

אחד מהישגיו הבולטים הוא ההגעה להסכם פירוק נשק גרעיני לטווח בינוני, עליו חתמה ב1987 ארצות הברית עם ברית המועצות, והביא לצמצום משמעותי בארסנל הנשק הגרעיני הקרקעי של המעצמה הקומוניסטית, למרות התנגדויות של המנהיג הסובייטי, מיכאיל גורבצ'וב, ליוזמות קודמות של רייגן. ממשל דונלד טראמפ פרש מההסכם באוגוסט 2019.

ההסכם היווה נקודת פתיחה היסטורית בנסיון להביא לסיום מירוץ ההתחמשות העולמי, מטרה אותה לא זנח שולץ עד סוף חייו. "עכשיו כשאנחנו יודעים כל כך הרבה על כלי הנשק האלה ועוצמתם", אמר שולץ בראיון בשנת 2008, "קרוב לוודאי שלא נשתמש בהם לעולם, אז אני חושב שיהיה לנו טוב יותר בלעדיהם".

ג'ורג שולץ עם בנימין נתניהו. רויטרס
דאג שהפלסטינים יקבלו הכרה כשותפים בקביעת עתידם. שולץ עם נתניהו/רויטרס

"טראמפ נשיא? שאלוהים יעזור לנו"

בשנת 2000 תמך במועמדותו לנשיאות של ג'ורג' בוש הבן, שאביו ג'ורג' בוש האב שימש כסגן נשיא בזמן ששולץ כיהן כשר החוץ. שולץ שימש כיועץ לא רשמי בקמפיין של בוש הבן. "אמריקה איבדה את אחד המדינאים הגדולים שלה", אמר בוש עם היוודע דבר מותו של שולץ. "הוא היה אדם כשרוני ופטריוטי", אמר בוש, "מילא שורת תפקידים על הצד הטוב ביותר. הוא היה משרת ציבור, ואמריקה היא מדינה טובה יותר כתוצאה מהשירות שלו".

במועמד רפובליקני אחר, דונלד טראמפ, שולץ כבר לא הביע תמיכה. למעשה, כשנשאל לפני בחירות 2016 לגבי אפשרות שטראמפ ייבחר לתפקיד הנשיא ענה שולץ: "שאלוהים יעזור לנו".

שרת החוץ לשעבר, קונדוליסה רייס, הגיבה על מותו ואמרה "ההיסטוריה תזכור את ג'ורג' שולץ כאדם שהפך את העולם לטוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully