וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרמלין נערכים להפעיל כוח רב יותר נגד תומכי נבלני: "זה רק חימום"

5.2.2021 / 19:12

גורמים המקורבים לשלטון ברוסיה אמרו כי הוא בטוח ביכולתו להתגבר על המחאה האחרונה, ומוכן להפעיל כוח גדול עוד יותר. הם הזכירו את הצלחת שליטי בלארוס וונצואלה, המקורבים לפוטין, לדכא הפגנות רחוב בנסיבות קשות בהרבה. "למשטרים דכאניים יש יכולות גדולות"

בווידאו: כ-1,400 עצורים במהומות שפרצו ברוסיה אחרי גזר הדין לנבלני/צילום: רויטרס

הקרמלין מאמין שהוא יכול להדוף בקלות את המחאות ברחבי המדינה נגד כליאתו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, והוא מוכן להפעיל כוח רב יותר נגד המפגינים במידת הצורך - כך אמרו שני גורמים המקורבים לממשל הרוסי.

נבלני, מבקרו הבולט ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין, נשלח ביום שלישי למאסר למשך כשלוש שנים אחרי שמעצרו הצית שלוש הפגנות כלל ארציות וגינויים מערביים תוך שקילת סנקציות נוספות על מוסקבה.

אלפים נעצרו, חלק מבעלי בריתו המרכזיים של נבלני נמצאים במעצר בית או מחוץ לרוסיה, והמשטרה נוקטת טקטיקות נוקשות יותר ויותר, כולל הכאת מפגינים באלות, ולעתים גם תקיפת עיתונאים.

"זה רק חימום", אמר המקור הראשון על תגובת המשטרה. "ההרפתקאות האמיתיות בהחלט יגיעו בהמשך. התרחיש של תגובה חזקה בהרבה ברחבי המדינה הוא מציאותי לחלוטין".

אלכסיי נבלני בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 5 בפברואר 2021. רויטרס
פוטין עדיין יותר פופולרי ממנו. נבלני בבית המשפט, היום/רויטרס

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר ביום חמישי כי המשטרה השתמשה באמצעי נגד קשים, אך חוקיים, בתגובה ל"התקפות רבות" נגדה מצד מפגינים שהשתתפו בהפגנות בלתי חוקיות. לדבריו, הרשויות בוחנות תלונות מבודדות על אלימות מצד המשטרה.

שני המקורות, המכירים את הלך המחשבה של הקרמלין בנושא ההפגנות, הצביעו על בלארוס השכנה, שם שרד בהצלחה הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, בתמיכת מוסקבה, חודשים של הפגנות. הם הזכירו גם את ונצואלה, שנשיאה ניקולס מדורו צלח הפגנות גדולות נגדו. הקרמלין, לפי שני המקורות, הגיע למסקנה שהוא נמצא בעמדה חזקה יותר בהשוואה לשני המשטרים הללו, ואין לו ממה לחשוש.

"התרחיש שנבדק בבלארוס הוכיח את עצמו כיעיל. הם (הקרמלין) בהחלט לא יירדו על הברכיים. לוקשנקו החזיק מעמד. מדורו בסדר. ומה שיש לנו ברחובות שלנו רחוק בהרבה ממה שהיה להם", אמר המקור הראשון.

המקור השני ציין כי המצב הסוציו-אקונומי ברוסיה, שהתדרדר בעקבות מגיפת הקורונה, לא מתקרב לזה של ונצואלה, וכי רוב האזרחים ברוסיה הם שמרנים שלא רוצים שינוי, ולכן האופוזיציה תתקשה.

"הקרמלין רחוק מלפחד", אמר המקור השני. "בלארוס הראתה שלמשטרים דכאניים יש יכולות גדולות. גם ונצואלה מראה זאת, ושם האנשים רעבים באמת - אין משכורות, אבטלה איומה ופשע. אין שום דבר מזה ברוסיה. לכן לקרמלין יש משאבים עצומים".

מעצר מפגין נגד כליאת אלכסיי נבלני בעיר סנט פטרסבורג, רוסיה, 2 בפברואר 2021. רויטרס
"מחאות רחוב דועכות במוקדם או במאוחר". מעצר מפגין בסנט פטרסבורג, השבוע/רויטרס

כמה מומחים מערביים סבורים שהבעת הביטחון המופרזת של הקרמלין מסתירה את דאגותיו.

"ככל שהקרמלין מקרין ביטחון שהוא יכול להדוף כל מחאה, הוא ככל הנראה מודאג יותר: בדיוק כמו עם הפעלת הכוח המאסיבית ברחובות, זה הכול ניסיון לשכנע אנשים שההתנגדות חסרת תועלת", אמר פרופסור מארק גלאוטי, עמית בכיר במכון מחקר בלונדון.

אחרים, כמו דמיטרי אורשקין, פרשן פוליטי עצמאי ממוסקבה, סבורים שהקרמלין צודק בביטחון שהוא מפגין. לדבריו, ההפגנות לא מהוות איום עליו בשל היעדר אליטה נגדית או אלטרנטיבה פוליטית אמיתית לפוטין, שלפי סקר עצמאי מיום חמישי נותר פופולרי בהרבה מנבלני.

"האנשים שיושבים בקרמלין הם פרגמטים ולמדו את ההיסטוריה האחרונה באזור וראו כי מחאות רחוב דועכות במוקדם או במאוחר", אמר אורשקין. "והגנרלים המפקחים על מחאות אלה מבינים שאיש לא יעניש אותם על אלימות יתרה, אלא שהם עלולים להיענש אם הם יהיו רכים מדי".

פוטין בן ה-68 שולט בפוליטיקה הרוסית מאז שנת 2000 ויכול לשלוט עד שנת 2036 בזכות שינויים בחוקה שאושרו בשנה שעברה. הוא התמודד בהצלחה עם הפגנות רחוב לאורך שלטונו, הגדולות שבהן ב-2012 עם שובו לתפקיד הנשיא אחרי ארבע שנים שבהן כיהן כראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully