וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שר הגז", תוריד את הטלפון ותפסיק לזהם

מאיה יעקבס

5.2.2021 / 18:01

קרב ענק ניטש בימים אלה בין משרדי האנרגיה והגנת הסביבה, שמקדם תכנית ממשלתית להפחתת פליטות פחמן. השר שטייניץ תומך לטענתו במעבר לאנרגיות נקיות, אך "מתבלבל" בעובדות, מפגין בורות וגורם לישראל להיות היחידה במערב שחוזרת בה מהתחייבויות ירוקות. זה יגמר באסון

מיקי זוהר ויובל שטייניץ בהכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
מיתג את עצמו כ"שר הגז". שטייניץ/ראובן קסטרו

בעוד שמדינות רבות בעולם מפנימות את הצורך לעבור מאנרגיות מזהמות לאנרגיות מתחדשות - במטרה לבלום את משבר האקלים, לצמצם את זיהום האוויר ולהיערך לצרכי העולם המשתנים - משרד האנרגיה, בהובלת השר יובל שטייניץ והמנכ"ל אודי אדירי, מתעקש לדבוק באנרגיות מזהמות. הם עושים זאת תוך התעלמות בוטה מהנזקים הבריאותיים, האקולוגיים, הכלכליים והביטחוניים שהם גורמים.

שטייניץ מכריז מעל לכל במה על תמיכה ומעבר לאנרגיות נקיות. אלא שעל פי האג'נדה השטייניצית, הנוגדת כל היגיון אקלימי אחראי, גז הוא אנרגיה נקייה, ולא כך הוא. הגז אמנם נקי מפחם ומזוט, אולם הליך הפקת והשימוש בגז פולטים כמויות אדירות של מתאן, שהוא גז מסוכן לאקלים הרבה יותר מהפחמן, ולכן יש לצמצם את השימוש בו כאנרגיה לתקופת מעבר בלבד, עד שאפשר יהיה להסתמך לגמרי על אנרגיה מתחדשת.

אסדת לוויתן. אלבטרוס, צילום מסך
שטייניץ פעל בשירות התעשיה הפטרוכימית ולא לטובת תושבי מישור החוף. אסדת לוויתן/צילום מסך, אלבטרוס

השר מיתג את עצמו כ"שר הגז", תואר שמפגין בורות אקלימית מביכה, ופועל לקידום השקעה של מיליארדים מכספי משלם המסים ומהחסכונות שלנו המופקדים בגופים הפיננסיים, בהקמת תשתיות אנרגטיות המותאמות לעשורים קודמים, במקום לייצר חזון אקלימי קדימה. לא רק שהשר טועה, הוא גם מטעה בשאלה מהי אנרגיה נקייה. לפעמים הוא "מתבלבל" וקורא לגז אנרגיה מתחדשת.

בימים אלה ניטש קרב ענק בין משרד האנרגיה להגנת הסביבה, שמקדם תכנית ממשלתית להפחתת פליטות פחמן ולהבטחת שלומם של תושבי ישראל וחוסנה של המדינה לדורות. שטייניץ מפעיל את כל כוחו, פועל כפי שעשה במאבק להרחקת אסדת לוויתן מהחוף, אז פעל בשירות התעשיה הפטרוכימית ובניגוד לטובת תושבי מישור החוף.

השר מצלצל אישית לראשי רשויות, למדענים, לתעשיינים, לעיתונאים, לוחץ לקבל את תמיכתם במאמץ שלא להפחית פליטות, ובכך למעשה לגרום לישראל להיות המדינה המערבית היחידה שחוזרת בה מהתחייבויות אקלימיות בפורומים בינלאומיים. הצהרה שרק באחרונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חזר עליה בפורום בינלאומי במלאת חמש שנים לוועידת האקלים בפריז.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בועידת האו"ם לאקלים בפריז. נובמבר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו נואם בוועידת האקלים בפריז, 2015/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בימים אלה נמצאים על שולחנות התכנון מאות פרויקטים פטרוכימיים בעלויות של מיליארדים, שכוללים בין השאר צינור גז ענק מהים התיכון דרך הערבה לאילת, שבקצהו מתקן הנזלה מזהם ומסוכן למטרות יצוא הגז. הפרויקט הזה יהרוס את מאמצי תושבי הדרום להפוך את הערבה ואילת לדוגמה עולמית של הסתמכות מלאה על אנרגיה סולארית, ועלול לזהם ולפגוע בשמורות טבע ואף לסכן ביטחונית את אילת ואשקלון.

נוסף על כך, מקודמות תחנות כוח גזיות מעל מי תהום יקרי ערך ובקרבת ציבור, חברות אנרגיה מוזמנות לקדוח עוד גז וגם נפט בים, מבלי שעדיין הסדירו מוכנות לטיפול חירום בדליפות וזיהומים. כמו כן, משרד האנרגיה דוחף בכל הכוח להשאיר את התעשיה הפטרוכימית המזהמת במפרץ חיפה ואף להרחיב אותה ואת הזיהום שהיא יוצרת, למרות התחלואה והמוות הנרחבים שנגרמים לאלפי אנשים.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ בחתימת ההסכם לרכישת תחנת הכוח 'רמת חובב', 25 ביוני 2020. יוסי וייס, אתר רשמי
מתעקש לדבוק באנרגיות מזהמות. שר האנרגיה, יובל שטייניץ/אתר רשמי, יוסי וייס

כל זאת, הפוך מהמגמה העולמית, שם אנו עדים לחברות אנרגיה פוסילית ובתי זיקוק שנסגרים, בעקבות התרחבות המעבר של מדינות וגופים פיננסיים גדולים להשקעה והעדפה של אנרגיה מתחדשת (שמש, רוח, מים) והירידה בביקוש לדלקים מאובנים (נפט, גז, פחם, פצלי שמן). טריליוני דולרים כבר הוסטו ממימון דלקים מאובנים, ומגמה זאת הולכת וצוברת תאוצה. בישראל, ארגוני סביבה ופעילים, ובהם אנו בעמותת צלול, הקימו את "פורום כסף נקי", אשר מאיץ מגמה זאת גם בארץ, ובעקבות זאת הושק בדצמבר האחרון בבורסה הישראלית "מדד ת"א-125 אקלים נקי מדלקים פוסיליים".

ראוי היה שהשר שטייניץ ינצל את הקשר החדש עם מדינות המפרץ ועם ענקיות אנרגיה עולמיות לקידום חיבור ביניהן לבין יכולות הסטארט-אפ ניישן, ליצירת בשורה עולמית של מהפך אנרגטי בדגש על נטישה מיידית של הדלקים המזהמים. שטייניץ הספיק לסחוט את הדולרים האחרונים של התעשייה המזהמת על חשבון הבריאות האדם והטבע בישראל ועל חשבון הקופה הציבורית והחסכונות שלנו.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת "צלול"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully