וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה שנפסלה, העימות בין נתניהו לגנץ: הפארסה בדיון על הארכת הסגר

עודכן לאחרונה: 5.2.2021 / 4:32

ראש הממשלה העלה להצבעה את הארכת התקנות עד לראשון בחצות, והיא עברה בניגוד לעמדת כחול לבן. מנדלבליט פסל את ההחלטה, משום שהיא הועברה בניגוד להסכם הקואליציוני. בעקבות זאת, תקף נתניהו: "גנץ רוצה כמה שיותר תחלואה". גנץ השיב: "תתבייש, לעולם לא אסלח לך"

בווידאו: נתניהו וגנץ בפתח ישיבת הממשלה שדנה בהארכת הסגר/צילום: לע"מ ואיתמר שאול משרד הביטחון

ישיבת הממשלה שנערכה הלילה (שישי) הסתיימה בפשרה, לפיה תקנות הסגר הנוכחיות יוארכו עד ליום ראשון בשעה 07:00 בבוקר. מוקדם יותר, התפוצצה ישיבת הממשלה בעימות קשה, שפרץ בעיקר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ.

נתניהו העלה את הצעת משרד הבריאות להארכת הסגר עד ליום ראשון בחצות להצבעה בממשלה, בניגוד לעמדת כחול לבן. שרי כחול לבן הצביעו נגד, אבל ההחלטה עברה. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פסל את ההחלטה, משום שהיא מנוגדת להסכם הקואליציוני.

בעקבות הדברים התעורר עימות חריף בישיבת הממשלה, שנערכה בזום. נתניהו תקף את גנץ, ואמר: "האסטרטגיה שלכם ושל היועץ המיוחד שלך ספי שקד היא לפתוח כמה שיותר. גנץ רוצה כמה שיותר תחלואה קשה בשביל הבחירות. אתם דנים הרבה ישראלים למוות קשה. שמענו את היועץ, אנחנו מבינים את המשחק הזה".

גנץ ענה "לא החלפתי עם ספי שקד מילה וחצי מילה על הישיבה הזאת. אל תספר לי סיפורים, אל תלמד אותי על חיי אדם כלום". נתניהו שב ותקף: "הדם של ישראלים רבים יהיה על הידיים שלך". גנץ: "נהוג שמביאים החלטות במשותף. יכול להיות שזה חוקי, בואו נבדוק את זה". נתניהו המשיך: "זה ברור שתכננת את זה עם היועץ". גנץ: "כל חיי אני מגן על חיי אזרחי ישראל תתבייש לך, לא אסלח לך".

בדיקת כלי רכב במחסום משטרתי לאכיפת הסגר, מחלףנחשונים, 15 בינואר 2020. ראובן קסטרו
יימשך גם שבוע הבא? פעולות אכיפה בזמן הסגר המהודק/ראובן קסטרו

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר למנדלבליט שהוא לא רואה איפה הבעיה בהצבעה. מנדלבליט ענה לו: "לא מסמכותך לקבוע ולפרש את החוק". המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי התחנן בפני השרים: "אל תביאו אותנו לידי כאוס".

רז ניזרי: "אכן יש פה שאלה שהמנגנון הזה לא נקבע עדיין, כנראה בגלל אי הסכמות פוליטיות. עמדת היועץ היא כשכל גוש מצביע משהו אחד זה אומר שההחלטה לא עברה". הוא פנה לראש הממשלה פעם נוספת, ואמר לו: "אל תביאו את כולנו לכאוס. יש כאן אחריות לכולם".

השר אוחנה התערב שוב, ושאל: "יש חוות דעת כתובה? אפשר לקבל אותה?". מנדלבליט השיב לו כי חוות הדעת הועברה לפני כמה חודשים על ידי מזכיר הממשלה. "כרגע המשמעות היא שלפי חוק היסוד, הוא קובע שוויון בין הגושים, גם אם אין שוויון במספר השרים בין הגושים". לאחר מכן, ישיבת הממשלה הופסקה שוב ונתניהו, אדלשטיין וגנץ חזרו למשא ומתן נפרד.

מאוחר יותר, היועמ"ש הוציא הבהירה כי הוא לא פסל את הארכת הסגר, אלא עמד על הוראות חוק יסוד הממשלה, שתוקן בהתאם להסכם הקואליציוני. "אם מספר השרים בין הגושים אינו שווה, נדרש לקבוע מנגנון שיבטיח קול הצבעה שווה בממשלה לכל אחד מהגושים. אם אחד מהגושים מתנגד פה אחד להצעת החלטה, הרי שההצעה אינה יכולה לעבור", הבהיר.

עוד בוואלה!

לצד ההאטה במבצע, החל מהיום כל אזרח מעל גיל 16 יוכל להתחסן לקורונה

לכתבה המלאה

שר העבודה והרווחה עמיר פרץ אמר לנתניהו לפני הפסקת הישיבה: "אל תשכח שאנחנו חושבים אותו דבר כמו שר האוצר שלך. לא באתי אליך בטענות למה הסגר לא עובד והאשמתי אותך. כל מה שמשרד הבריאות ביקשו - קיבלנו במשך שבועות".

הוא הוסיף כי "אומרים לנו שיש סגר אבל אין סגר, גם שרון אלרעי אומרת זאת. נתנו לכם את כל הקרדיט. ברגע הזה, אם מחר בבוקר מכניסים את מדינת ישראל לזה, שכל אחד שיחליט מה שהוא רוצה - מה תעשה המשטרה? למי היא תקשיב? השתגעתם? אתם רוצים להגיע לכאוס הכי גדול בתולדות מדינת ישראל בגלל פערים מסוימים?". נתניהו הבהיר עם היציאה להפסקה בישיבת הממשלה: "אינני מקבל את עמדת היועץ המשפטי, אבל אני מוכן לדון על כך".

גבר חרדי מקבל חיסון נגד קורונה בהתנחלות גבעת זאב, סמוך לירושלים. 1 בפברואר 2021. AP
"אתה רוצה שנושיב אנשים על כיסאות ונתקע להם מחט בכתף?". חיסונים בגבעת זאב/AP

בראשית הישיבה, משרד הבריאות התריע במצגת שהציג בפני השרים בישיבת הממשלה כי "ביצוע בלתי מבוקר של הקלות ופתיחת משק עלולה לייצר עלייה מעריכית במספרי החולים, ולהביא לגל תחלואה גדול, משמעותי וממושך, אשר יגבה מחיר גבוה בחולים קשים ובנפטרים". בהמשך המצגת המשרד המליץ על הארכת מתכונת הסגר הנוכחית עד ליום ראשון בחצות, על מנת להתקדם בהשלמת חיסוניות בקרב קבוצות הסיכון, והציע תכנית בת שלושה שלבים ליציאה מהסגר.

בשלב הראשון, יבוטלו מגבלת הקילומטר ואיסור השהייה בבית של אדם אחר, לצד פתיחה זהירה של מקומות עבודה ושכבות נמוכות במערכת החינוך. שמורות הטבע והגנים לאומיים ייפתחו, וכך גם מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל, טיפולי אחד-על-אחד וטייק-אווי. הקריטריון לכניסה לשלב הזה יהיה שני מיליון מחוסנים במנה שנייה וחצי מיליון מחלימים, חיסון 80% מבני ה-50 ומעלה, מקדם הדבקה נמוך מ-1 ופחות מאלף חולים קשים.

בשלב השני, הציעו המשך פתיחה של ענפים שפעלו לפני הסגר וכן ענפים בעלי סיכון נמוך להדבקה, בהתאם לתו הירוק. הקריטריון לכניסה לשלב זה יהיה שלושה מיליון מחוסנים במנה שנייה, חיסון של 90% מבני ה-50 ומעלה, מקדם הדבקה קרוב ל-1 ופחות מ-800 חולים קשים.

בשלב השלישי, ענפים נבחרים בעלי סיכון גבוה ייפתחו לפי התו הירוק. הוא יחול עם ההגעה לארבעה מיליון מחוסנים במנה שנייה, 95% מחוסנים בקרב בני ה-50 ומעלה, מקדם הדבקה קרוב ל-1 ומספר חולים קשים יציב.

בגרות במתמטיקה תוך כדי סגר הקורונה, בי"ס אמנה כפר סבא, 1 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
פתיחה זהירה של מערכת החינוך. בית ספר בכפר סבא/ראובן קסטרו

נתניהו אמר בישיבה כי "המוטציה משתוללת בכל העולם. בגרמניה, בריטניה ובמדינות רבות בעולם מדברים על סגרים הדוקים במשך שבועות וחודשים, יש שמדברים אפילו עד אפריל. גם בישראל המוטציה הבריטית משתוללת, אנחנו יכולים לראות את זה בעובדה הפשוטה שכ-80% מהתחלואה בישראל היום היא מהמוטציה הבריטית, זה שינוי מצב".

"התחלואה בארץ גבוהה מאוד, לצערי יש ירידה מתונה בלבד בחולים הקשים ולכן המצוקה והעומס בבתי החולים הם גבוהים מאוד", הוסיף. "אנחנו שונים ממדינות אחרות, הן עושות רק סגרים, זה כל מה שהן עושות. אנחנו יכולים לעשות יציאה מאוד זהירה ומדורגת מהסגרים, כי אנחנו יכולים לחסן תוך שבועיים למעלה מ-90% מהאוכלוסייה מעל גיל 50. זה צריך להיות היעד החשוב ביותר שלנו ואני מבקש מכולם להתגייס לשם כך".

ביקור רה"מ נתניהו בשדרות 27 בינואר 2021. לירון מולדובן
"שונים ממדינות אחרות". נתניהו/לירון מולדובן

גנץ הבהיר כי יש להתחיל בפתיחה מבוקרת של הסגר. "כשאין ברירה סוגרים, אבל כשאפשר צריך לפתוח, ואני חושב שעכשיו גם אפשר וגם צריך להתחיל לפתוח", אמר. "אזורים אדומים יישארו בסגר ונסייע להם. חייבים לשלב בתוך המדדים את רמת ההתחסנות היישובית. אנחנו צריכים לעבוד בשני צעדים: להתחיל בפתיחה בדברים שהם קלים, מהסוג של ביטול מגבלת המרחק, פעילות של עסקים אחד על אחד, תפילה בבתי הכנסת של עד עשרה אנשים, צימרים למשפחות גרעיניות, שמורות טבע, ספורט מקצועני ועוד".

"בנוסף, החל משבוע הבא צריך להתחיל לפתוח את מערכת החינוך במתווה מוסכם, להתחיל לפתוח את העסקים במתווה של תו סגול מחמיר, ולהתחיל לפתח גישה של תו ירוק לכל אחד מהמקומות, כולל חדרי כושר, אפשר להתחיל לפתוח אותם תחת תו ירוק", המשיך.

בהמשך הישיבה פרץ עימות בין השניים, שהגיע לטונים צורמים ככל שהתקדם.

גנץ: "לפני חמישה שבועות ראש הממשלה שלח אליי את בעלי העסקים בבקשה שנעשה עשרה ימי סגר הדוק. מבחינה כלכלית אנחנו גמרנו את הקרדיט הציבורי. יש לי הרגשה לא נוחה של פיליבסטר, גם פוליטי. בואו נעשה דיון בחמישי כדי שנדון על יום ראשון ופיליבסטר בריאותי שיוצרים תכניות שמרחיקות כל הזמן את הפתיחה. מחכים כבר שבועות ארוכים"
אדלשטיין: "אתמול מנכ"ל ביג אמר שהוא פותח ולא מעניין אותו שום דבר. אני מקווה שיבואו שוטרים ויתנו לו קנס מקסימלי. זה לא פיליבסטר. אם היינו בנתונים יותר טובים הייתם צוחקים עליי אבל עכשיו אפשר רק לבכות ביחד"
נתניהו: "ישיבת הממשלה התעכבה כמה ימים טובים"
גנץ: "הישיבה הזו הייתה צריכה לקרות אתמול בבוקר"
נתניהו: "סיכמנו שנביא את הדברים כשיש לנו נתונים טובים"
גנץ: "אתה אינך מדייק"
נתניהו: "אני מבין את האג'נדה".
גנץ: "אתה, שר הבריאות ואני היינו באותה השיחה וסיכמנו שתהיה ישיבת ממשלה ברביעי בבוקר"
נתניהו: "זה לא קרה מטעמים אחרים, כי היתה חקיקה בכנסת"
גנץ: "זה לא קשור לחקיקה"
נתניהו: "טוב, הוצאת כותרות"
גנץ: "כן, אני יושב פה וכל מה שאני עושה זה להתעסק בכותרות ולא בחיי אדם ובפרנסתם"

יו"ר כחול לבן השר בני גנץ במליאת הכנסת, 31 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ב-12 סינדרלה תתייצב". גנץ/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

המתיחות בין השניים עלתה בשנית שעה לאחר מכן, בעוד שר הבריאות יולי אדלשטיין מתערב ומגבה את עמדתו של נתניהו, ונכנס לוויכוח עם שר האוצר ישראל כץ.

נתניהו: "יש לנו עד 12 בלילה, אז הסגר נגמר וכולנו נהפוך לסינדרלה"
גנץ: "אני נגד המתווה כמו שהוא כרגע, ולכן ב-12 סינדרלה תתייצב"
אדלשטיין: "אין שום בעיה - אם יש אנשים שרוצים לקחת אחריות אין שום בעיה"
כץ: "יולי - אנחנו לא אחראים?"
אדלשטיין: "נפגשנו לא פעם, ואתה זוכר טוב מאוד שהדבר האחרון שגורם לי להתקפל זה לחץ ואיומים. אני לא רואה הבדל בין פתיחה כאילו של המסחר לבין המצב הזה"
גנץ: "אני אומר לידידי שר הבריאות. אני לא מדבר ממקום של חוסר אחריות"
אדלשטיין: "אני יכול לתת לך עצות במשרד הביטחון. יש כאן עמדה מקיר לקיר - אני לא מוכן ללכת לצעדים לא אחראיים. כולנו אחראים קולקטיבית"
גנץ: "לכן אני נותן לך גיבוי במשך שמונה חודשים"
אדלשטיין: "כמו שאני לעולם לא עשיתי חלוקה בין כחול לבן לליכוד"
גנץ: "אני מסכים שאתה פועל בצורה ממלכתית וכך גם אני"

שטייניץ: "לכפות חיסונים"

בישיבה, טען שר האנרגיה יובל שטייניץ כי יש להכריח אזרחים להתחסן לנגיף. "צריך לכפות על אנשים להתחסן", אמר, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התרעם על ההצעה: "אתה רוצה שנושיב אנשים על כסא בכוח ונתקע להם מחט בכתף?". שטייניץ מיהר להסתייג. "אז לפחות שניתן פריביליגיות לאנשים שהתחסנו", השיב.

שר האוצר ישראל כץ הביע תמיכה בהארכת הסגר. "אני מוכן שזה יהיה עד ראשון בלילה בגלל שיש סיבה מובטחת שעוד 200 אלף איש יגיעו לחיסון מול זה שבסוף שבוע יש פחות מסחר. אבל אנחנו חייבים בסיום הסגר הזה לצאת לפעילות יותר רחבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully