וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין בהאג: יש לנו סמכות לבחון את הסנקציות של ארה"ב על איראן

השופטים דחו את הטענות של וושינגטון שלפיהן הסוגיה נמצאת מחוץ לתחום השיפוט שלהם, בהחלטה שאותה תיאר זריף כ"ניצחון". בממשל ביידן הביעו אכזבה מההחלטה, ואמרו כי הם יוכיחו בהמשך שאין לעתירה האיראנית ביסוס. פסיקה סופית עשויה להתקבל בעוד זמן רב

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

בית הדין הבינלאומי בהאג קבע אתמול (רביעי) כי יש לו סמכות לדון בדרישתה של איראן לבטל את הסנקציות האמריקניות. שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד הגדיר זאת "ניצחון", שהושג שלוש שנים אחרי העתירה של טהראן. היא האשימה את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בהפרת אמנת ידידות בין שתי המדינות מ-1955 כשפרש מהסכם הגרעין ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על תכנית הגרעין שלה.

הממשל הקודם בארצות הברית אמר כי הסנקציות היו נחוצות משום שאיראן מהווה "איום חמור" על שלום העולם, אך השופטים דחו את ההתנגדויות שלה. נשיא בית הדין, עבד אל-קאווי אחמד יוסף, אמר כי "מצאנו שיש לבית הדין סמכות לבחון את הבקשה שהגישה הרפובליקה האסלאמית של איראן".

בוושינגטון הביעו אכזבה וטענו כי הנושא נמצא מחוץ לתחום שיפוטו של בית הדין הפועל במסגרת האו"ם. "בשלב הבא של התיק הזה נסביר מדוע לטענות של איראן אין כל בסיס", אמר דובר משרד החוץ, נד פרייס.

החלטה סופית בנוגע לסנקציות מצד בית המשפט בהאג, שהוקם לאחר מלחמת העולם השנייה כדי להכריע בסכסוכים בין המדינות החברות באו"ם, עשויה להתקבל רק בעוד כמה חודשים, או אפילו שנים.

נשיא איראן חסן רוחאני בישיבת ממשלה, 27 בינואר 2021. AP
איראן שוללת שינויים בהסכם הגרעין. רוחאני/AP

לאחר שטראמפ פרש באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות ב-2015, טהראן הפעילה את "אמנת הידידות" מ-1955, שנחתמה הרבה לפני המהפכה האסלאמית ב-1979, שהפילה את משטר השאה הפרו-אמריקני וניתקה את היחסים עם וושינגטון. איראן טוענת כי החזרתן של הסנקציות גרמה ל"מצוקה וסבל" והרסה את "חייהם של מיליונים" בשל הקשיים הכלכליים שהן הסבו.

זאת הפסיקה השנייה לטובתה של איראן בסוגיה זו, אחרי שבית המשפט בהאג הורה לארצות הברית ב-2018 להקל על הסנקציות על סחורות הומניטריות כצעד חירום בזמן המשך הדיונים בעתירה בכללותה. בתגובה, וושינגטון סיימה רשמית באותה שנה את אמנת הידידות

"זה ניצחון משפטי נוסף לאיראן", צייץ זריף. "איראן תמיד כיבדה את החוק באופן מלא. הגיע הזמן שארה"ב תעמוד בהתחייבויותיה". זריף ביקש ביום שני מהאיחוד האירופי לסייע בתיאום חזרה להסכם הגרעין.

מוקדם יותר אתמול שלל נשיא איראן חסן רוחאני שינויים בהסכם הגרעין ודחה את הקריאות להרחיבו ולכלול מדינות באזור, בנוסף למעצמות.

נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן הביע תמיכה בחזרה לעסקה אך הוא מתעקש כי על טהראן לחזור ולמלא את תנאיו באופן מלא ולבטל את הצעדים שננקטו במחאה על הסנקציות שהטיל טראמפ. הממשל החדש אומר כי המהלכים של הנשיא הרפובליקני הקודם חזרו כבומרנג, אחרי שאיראן התרחקה מהסכם הגרעין ורק הגבירה את התנגדותה לאינטרסים האמריקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully