וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהאב התחשמל למוות: ביצי העיט הניצי חולצו מהקן במצוק

3.2.2021 / 22:00

במבצע של רשות הטבע ויחידת החילוץ "גולן", חולצו שתי ביצים של העוף הנדיר מהקן בו קינן בנחל זוויתן שברמת הגולן. בישראל נותרו 14-12 זוגות עיטים - מין בסכנת הכחדה. כיום גורם הסיכון העיקרי הוא התחשמלות, אך קיימת סכנה חדשה בדמות חוות טורבינות רוח שמוקמות ברמה

בווידאו: אחרי שהאב התחשמל למוות - ביצי העיט הניצי חולצו מהקן במצוק/צילום: רשות הטבע והגנים

שתי ביצים של עיט ניצי נדיר שמת מהתחשמלות, חולצו ביום ראשון מהקן בו קינן בנחל זוויתן שברמת הגולן. הביצים הועברו להדגרה בשמורת הטבע חי-בר שבכרמל, בתקווה כי הן פוריות ויבקעו מהן אפרוחי עיט ניצי שבעתיד ישוחררו לטבע.

סמוך לשעה 16:30 ביום ראשון התגלה העיט הניצי שמת כתוצאה מהתחשמלות. העיט נמצא אחרי שהאותות שהתקבלו מהמשדר שנמצא עליו הראו כי הוא לא נמצא בתנועה ועלה החשש כי הוא מת. העיט הניצי וזוגתו שוחררו לטבע לפני מספר שנים במסגרת פרויקט "פורשים כנף" להשבת עופות נדירים לטבע. הזוג החל לאחרונה לקנן במצוק בנחל זוויתן, מקום בו לא קיננו עיטים ניציים ב-19 השנים האחרונות.

הקמת קן חדש בישראל היתה בשורה משמחת, נוכח מגמת הירידה המדאיגה במספר העיטים הניציים, שמוגדרים באירופה ובישראל כמין בסכנת הכחדה חמורה. בישראל נותרו בין 14-12 זוגות עיטים ניציים בלבד.

אחד מאחרוני העיטים הנציים בישראל מת אתמול מהתחשמלות, 28 באוגוסט 2019. אוהד אברהם, אתר רשמי
14-12 זוגות נותרו בישראל. עיט ניצי/אתר רשמי, אוהד אברהם

בעבר קינן העוף המרשים בכל האזורים ההרריים והמצוקיים בישראל, אולם האוכלוסייה בצפון הארץ נפגעה קשות לפני 50-40 שנה מהרעלות כתוצאה משימוש מוגזם בחומרי הדברה לחקלאות. כך נעלמו כל זוגות העיטים שקיננו בגליל, בכרמל ובהרי יהודה. לפני 30-20 שנה נפגעו גם מרבית העיטים שקיננו בשומרון ובמקביל פסק גם הקינון בהרי אילת.

גורם הסיכון המשמעותי ביותר שפוגע כיום באוכלוסיית העיט הניצי הוא התחשמלות. עופות נוספים רבים מתים מהתחשמלות, בהם עופות נדירים שנמצאים בסכנת הכחדה. לפני ארבע וחצי שנים נמצאו בגולן שני נשרים שמתו מהתחשמלות, וסמוך לכך מת מהתחשמלות בעמק המעיינות אחד מארבעת העיטים לבני הזנב האחרונים ששרדו בישראל. לפני כשנה וחצי התחשמל עיט ניצי בעמק המעיינות. סכנה חדשה שמופיעה בימים אלו מגיעה מכיוון חוות טורבינות רוח שמוקמות ברמת הגולן.

פקחי רשות הטבע והגנים ומתנדבי משטרת ישראל מיחידת חילוץ גולן חילצו והצילו ביצי עיט ניצי מין בסכנת הכחדה זאת לאחר שאחד ההורים התחשמל  ליד נחל זוויתן, 1 בפברואר 2021. חנוך טל רשות הטבע והגנים /דוברות המשטרה, אתר רשמי
הביצים הועברו להדגרה בתקווה שהן פוריות. הקן ממנו חולצו הביצים, נחל זוויתן/אתר רשמי, חנוך טל רשות הטבע והגנים /דוברות המשטרה

אליקה מעטוף, פקח רשות הטבע והגנים בשמורת גמלא, אמר כי "נוכח התחשמלותו של העיט הניצי השבוע, היה ברור כי הקן שבו הוא קינן עם זוגתו יינטש על ידי הנקבה". לדבריו, "שני בני הזוג פועלים ביחד, הם מתחלפים ביניהם כל הזמן בדגירה, חימום הביצים והפיכתן".

בעקבות זאת הוחלט לחלץ את הביצים מהקן. המבצע הוטל על יחידת החילוץ גולן ופקחי רשות הטבע והגנים, ובראשון הגיע צוות המחלצים לראש המצוק מעל נחל הזוויתן. לדברי אריאל המרשלג מיחידת חילוץ גולן, "בשל הנחיית רשות הטבע לא להפעיל כננת מכנית שמרעישה ועלולה להפחיד עופות נוספים, הורדנו את המחלץ בחבל בכוח הידיים בלבד בגלישה של 70 מטרים במצוק".

מעטוף, שמשמש בנוסף כמתנדב ביחידת החילוץ, השתלשל למטה ואמר כי "החילוץ היה קשה. מדובר גם בירידה ארוכה במצוק וגם בחילוץ שדרש מאמץ ועבודה איטית, תוך שכיבה בקן". הוא אמר כי האם עזבה את הקן רק כשהוא התקרב אליו. "עכשיו אנחנו רק צריכים לקוות שהביצים יהיו פוריות ושיבקעו מהן אפרוחים שבבוא היום ישובו לטבע", הוסיף מעטוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully